- De student kan het werkingsprincipe uitleggen van homogenisatiemethoden (weefsels en cellen), scheidingsmethoden (cellen, celorganellen, biomoleculen) en van detectiemethoden om biomoleculen te karakteriseren en/of kwantificeren.
- De student kan een gegeven protocol en/of resultaat van een homogenisatie-, scheidings- of detectiemethode bediscussiëren en verklaren.
- De student kan de toepasbaarheid van een scheidingsmethode (bijvoorbeeld een chromatografische scheidingsmethode of een elektroforetische methode) of een detectiemethode beoordelen en beargumenteren.
- De student kan het werkingsprincipe uitleggen van scheidingsmethoden van een eiwitmengsel, kan de toepasbaarheid van een methode beoordelen en beargumenteren, kan een gegeven scheidingsprotocol en/of resultaat van een eiwitscheiding bediscussiëren en verklaren en kan zelf een onderbouwd voorstel tot scheiding formuleren.
- De student kan in het laboratorium scheidings- en detectietechnieken voor karakterisering (analyse) van biomoleculen toepassen, de apparatuur bedienen en de protocollen milieubewust, veilig en nauwkeurig uitvoeren, in het bijzonder chromatografische, elektroforetische en spectrometrische technieken.
- De student kan een analyse van biomoleculen voorbereiden, opvolgen en de resultaten verwerken en interpreteren volgens de richtlijnen van laboverslaggeving.- De student kan de structuur van DNA schetsen en relateren aan de functie van DNA;
- De student kan de processen van replicatie, transcriptie, translatie en genregulatie bij prokaryoten en eukaryoten volledig uitleggen;
- De student kan doel en principe van de courante DNA-technologieën uitleggen, en relateren aan hun toepassingen: berekening en bereiding van buffers en reactiemixen, gebruik van DNA-modificerende enzymen, DNA-isolatie, scheiding, detectie en kwantificering van DNA (elektroforese, fluorimetrie en UV-spectrometrie), PCR-gebaseerde technieken, RFLP, sequentieanalyse, klonering, southern blotting, en aanverwante technieken en toepassingen;
- De student kan in het laboratorium bovenstaande technieken voor isolatie en analyse van DNA toepassen, de nodige apparatuur bedienen, de protocollen milieubewust, veilig en nauwkeurig uitvoeren en de output van deze analyses interpreteren;
- De student kan een DNA-analyse voorbereiden, opvolgen en de resultaten verwerken en interpreteren volgens de richtlijnen van laboverslaggeving;
- De student kan zeer precies en accuraat pipetteren. - De student kan zelf een PCR-experiment opzetten, primers ontwikkelen en testen, en het proces optimaliseren (inclusief speciale PCR-toepassingen);
- De student kan DNA-sequenties en eiwitsequenties opzoeken in en vergelijken met databanken;
- De student kan bio-informaticatools gebruiken om sequentiële, structurele en functionele informatie over biomoleculen op te zoeken en te vergelijken;