Rol 2 De leraar als opvoeder De student kan: Alle kinderen vanuit een waarderend en emancipatorisch perspectief benaderen. Een zorgbrede aanpak hanteren vanuit een breed en waarderend beeld. Samen met de mentor, collega’s, deskundigen initiatieven nemen om een inclusieve leeromgeving te creëren zodat alle kinderen gelijkwaardig kunnen participeren. Een aangenaam en uitdagend speel-, leer- en leefklimaat in de klas (/school) creëren, met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het fysieke welzijn van de klasgroep en/of de individuele kleuter. De emotionele, sociale en cognitieve sterktes en noden identificeren op basis van observaties en gesprekken met kinderen, opvoeders en collega’s, en kan positief inspelen op de aanwezige sociale, culturele en talige diversiteit. De student toont hierbij een empathische houding. Rol 5 De leraar als innovator De student kan: Uitdagingen uit de praktijk onderzoekend aanpakken, met oog op verbetering en innovatie van de eigen (klas)praktijk en vanuit kritische reflectie op zijn eigen functioneren, maatschappelijke ontwikkelingen, relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek. Bestaande initiatieven (uit andere scholen, externe partners) evalueren op hun toepasbaarheid in de eigen context en aanpassingen voorstellen om een kwaliteitsvolle transfer van goede praktijken mogelijk te maken. Zijn (didactisch) handelen vanuit kritische reflectie systematisch aanpakken om een maximaal welbevinden en betrokkenheid van alle kinderen te realiseren in een inclusieve leeromgeving. Rol 7 De leraar als lid van het schoolteam De student kan: Binnen het (school)team overleggen en samenwerken. In overleg met de mentor / het team voor een logische opbouw van taken doorheen de stageweken zorgen: geleidelijke afname van observatie en geleidelijke toename van actief lesgeven. Om deze logische opbouw vorm te geven, past de student verschillende vormen van co-teaching toe. De eigen pedagogische en didactische opdracht en de aanpak in het team bespreekbaar maken en openstaan voor feedback en voor het leren van de aanpak van anderen. Onderhandelen en groepsbeslissingen aanvaarden om tot een gezamenlijk resultaat of oplossing te komen. Gemaakte afspraken nakomen. Kritiek aanvaarden en hiermee constructief omgaan. Op een respectvolle manier omgaan met vertrouwelijke informatie over kinderen, ouders en collega’s.
ROL 9: Onderwijsactualiteit en maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en over het beroep van de leraar De student kan in dialoog gaan over het beroep leraar, rekening houdend met de invulling van zijn taak als leerkracht binnen de zelf gekozen stagecontext. Hij kan hierbij verwijzen naar de onderwijsactualiteit, meer bepaald de visie op inclusie.
Attitudes De student is leergierig en wil bijleren, hij staat open voor nieuwe ervaringen, en neemt zijn verantwoordelijkheid in een team.
Inclusief onderwijs (aansluiting Zorg in de klas)
Actualiteit (leer)zorg in Vlaanderen
Specifieke doelgroepen (o.a. ASS, gedragsmoeilijkheden, ...): kenmerken, specifieke aanpak, bestaande methodieken en materialen, getuigenis/gastspreker/bezoek
Gemedieerde leerervaring in functie van kwaliteitsvolle gesprekken en denkstimulering en stimuleren van denkvaardigheden (gedachtegoed Feuerstein)
Internationale ervaring/uitwisseling Nederland met als centraal topic inclusie
Stage-ervaring (bijv. buitengewoon basisonderwijs, leerkracht M-team, ziekenhuisschool, zorgcoördinator reguliere school)
Blended learning:
Contacturen op de stageplaats, voorbereiding stage