Een brede kijk op diversiteit + toepassing op actualiteit
- Wat?
- Diversiteit in de klas
- Omgaan met diversiteit
- Multiculturaliteit: elke klas is een multi klas
- Systeemdenken: elke leerling en leerkracht brengt zijn/haar familiesysteem mee naar de klas/school(systeem)
- Positief identificeren en groepsbinding en samenhorigheid bevorderen in de klas.
De werking van stereotypen, vooroordelen en discriminatie + toepassing op actualiteit
- Begripsverkenning
- Toepassing en herkenning bij jezelf en in de samenleving (directe manifestaties en indirecte manifestaties)
- Hoe een anti-discriminatietraining opzetten
Geweldloze communicatie als basishouding in communicatie + toepassing op actualiteit
- Intro: principes en meerwaarde
- GC om inzicht te krijgen in jouw manier van communiceren en je eigen reacties beter te leren begrijpen
- GC toegepast in je onmiddellijke omgeving (lief, familie, vrienden)
- GC toegepast om conflicten te vermijden
- GC toegepast om conflicten op te lossen
- GC toegepast als leraar naar leerlingen
- GC toegepast tijdens vergaderingen, contacten met ouders, …
Een blik op onze kijk naar cultuur
- Componenten van cultuur
- Een kritische blik op begrippen als ‘Nationale cultuur’, ‘subcultuur’, ‘hoofdcultuur’, …
- Consistentie in conceptualisering
- Tips rond beeldvorming en criteria voor goede leermiddelen.
Stage:
School/instantie,... met divers aanbod m.b.t. inburgering en integratie, diversiteitsbeleid, …