Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1009 Sociaal methodisch werken: social casework and human resources basics10923/1390/1920/1/31
Studiegids

91SWA1009 Sociaal methodisch werken: social casework and human resources basics

10923/1390/1920/1/31
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Client/medewerkergericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Mangelschots Ingrid
Andere docenten: Mattheus Griet, Vanderstukken Ilse
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • PowerPointpresentaties
  • oefeningen
  • casussen
  • verbetersleutels
  • (aanvullende) teksten
  • aanbevolen (vak)literatuur en/of boeken

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
HR-instrumentenVerplicht€ 21,90
  • Auteur: I. Vanderstukken
  • Uitgever: de boeck
  • Editie: 5de editie 2022
  • ISBN-nr: 978-94-641-7339-0
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
Social casework in de 21e eeuw. Een praktisch handboek voor professioneel hulpverlenenVerplicht€ 24,50
  • Auteur: H. Vlaeminck - S. Saelens - W. Malfliet
  • Uitgever: Kluwer
  • Editie: studenteneditie
  • ISBN-nr: 978-90-465-3144-0
  • Medium: Papier
  • Pagina's: 305
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleide kennisverwerving14,00 uren
Kennisoverdracht28,00 uren
Zelfstudie98,00 uren

Begincompetenties

De student heeft de eindtermen van secundair onderwijs behaald.

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Sociaal methodisch werken: procesmodellen en werkinstrumenten'.

De student kan van een cursustekst een (schematische) samenvatting maken en is in staat om hoofd- en bijzaken uit het studiemateriaal te onderscheiden.

De student toont interesse in de actualiteit en in thema's van het sociaal werk.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
De sociaal werker is een netwerker en zet maximaal in op samenwerking met de belanghebbende en (multi-)disciplinaire partners. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker exploreert samen met de belanghebbende de persoonlijke draagkracht en (-last). Hij maakt hierbij het netwerk van de belanghebbende zichtbaar. ALG,BG,BS
De sociaal werker vertaalt samen met de belanghebbende diens (hulp- en/of zorg)vragen in doelstellingen en een begeleidingsproces. Hiervoor beroept de sociaal werker zich enerzijds op de informatie uit het voorafgaandelijk begeleidingsproces en anderzijds op zijn deskundigheid waaronder kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten. ALG,BG,BS
De sociaal werker begeleidt en ondersteunt tijdens het begeleidingsproces de belang-hebbende. Hij heeft hierbij oog voor het netwerk, verwijst door indien nodig en hanteert de relevante juridische kaders. ALG,BG,BS
De sociaal werker rondt het begeleidingsproces af met oog voor nazorg. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker helpt de belanghebbende verbinden met een samenleving en omgekeerd. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker is een teamplayer binnen zijn organisatie, waar hij op constructief-kritische wijze meedenkt over en meewerkt aan het organisatiebeleid. ALG,BG,BS

Doelstellingen

HUMAN RESOURCES BASICS

De student kan

1. de regelgeving betreffende ethische en deontologische keuzes in het HR-beleid verklaren.

2. de beroepsspecifieke kenmerken van de HR-functie in het domein van personeelswerk ontleden en verbinden aan de HR-cyclus zodat de personeelswerker een correct, authentiek en professioneel contact binnen de organisatie hanteert.

3. de geschikte HR-instrumenten kiezen en toepassen weliswaar in een vereenvoudigd en duidelijk omschreven referentiekader. Het betreft volgende HR-technieken: werven, selecteren, onthaal, organiseren van performance, beoordelen, belonen en ontwikkelen.

4. de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie schrijven.

5. de HR-instrumenten en daarmee samenhangende rollen en processen (werven, selecteren, onthaal, organiseren van performance, beoordelen, belonen en ontwikkelen ) herkennen en in het belang van de organisatie inzetten.

SOCIAL CASEWORK

De student 

6. kan het social casework, de interventies van het EDDA-model en de EDDA-vaardigheden, het procesmatig en het integraal werken met cliënten en hun omgeving situeren en beschrijven.

7. kan concrete werkinstrumenten beschrijven en verklaren alsook hanteren in praktijkgerichte casussen.

8. kan het belang van de relatie in het EDDA-proces toelichten binnen het methodisch denken en handelen.

9. kan, gekoppeld aan de actoren, de EDDA-interventies, -vaardigheden en -attituden benoemen en toelichten. Tevens kan hij de spanningsvelden van en tussen de actoren benoemen.

10. (h)erkent het belang van het krachtengericht en integraal werken binnen het hele hulpverleningsproces en kan dit theoretisch toelichten en kaderen binnen het EDDA-model.

11. kan empowerment en het emancipatorisch handelen verklaren, alsook de betekenis hiervan bespreken voor de houding, de rol en het mandaat van de hulpverlener.

12. kan het belang van een onvoorwaardelijke, authentieke, emancipatorische en empowerende houding en dit in het belang van het uitbouwen van een ‘relatie’ met de cliënt en zijn actoren bespreken en hanteren in eenvoudige gesprekken.

13. kan de explorerende gespreksthema’s toepassen in authentieke casussen. Tevens (h)erkent de student het belang van het beheersen van gesprekstechnieken (op elementair niveau) om de situatie te exploreren, in dialoog met de cliënt en andere actoren te gaan over de diagnose om hulpverleningsdoelen te formuleren. De student kan deze gesprekstechnieken in een eenvoudig gesprek toepassen.

14. leert gebruik te maken van gesprekstechnieken (op een elementair niveau) om een professioneel contact te maken en aan te sluiten bij het krachtenperspectief en het integraal werken vanuit een houding van niet weten. (IIC)

15. kan het belang van ‘taal’ en het invoegen met taal als bindmiddel van methodisch werken toelichten (IIC).

16. kan praktijken van krachtengericht en integraal werken verklaren alsook de betekenis toelichten voor de taak, de rol en de attitudes van de hulpverlener. De student kan deze begrippen eveneens verbinden aan de verschillende interventies van het EDDA-proces.

17. kan het belang van omgevingsgericht werken verklaren als ook de betekenis toelichten voor de taak, rol en attitudes van de hulpverlener tijdens het hulpverleningsproces.

18. kan het belang van een ethische inschatting tijdens de EDDA-interventies verklaren.

19. kan het belang om het netwerk van de cliënt te exploreren en het netwerk te betrekken in het hulpverleningsproces bespreken.

20. kan de besproken werkinstrumenten hanteren om aansluiting te krijgen bij de taal, betekenisgeving en verwachtingen van de cliënt en diens situatie.

21. kan het theoretisch kader betreffende het handelingsplan toelichten, en kan hulpverleningsdoelen formuleren conform het SMART-principe en een handelingsplan opmaken.

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

Via Methodisch werken: social casework and human resources basics, maken studenten zo concreet mogelijk kennis met methodisch hulpverlenen. Vaardigheden en technieken worden vertaald in duidelijke tools en handvaten die de student een kader bieden in praktijkgerichte situaties.

SOCIAL CASEWORK

  •  de interventies van het EDDA-model, het EDDA als proces en de EDDA-vaardigheden, 
  • empowerend, emanicaptorisch, krachtengericht, omgevingsgericht en integraal werken met cliënten en hun omgeving;
  • werkinstrumenten van het social casework;
  • reflectie als leermethode: intervisie;
  • oefenen van gesprekstechnische vaardigheden binnen het EDDA-proces.


HUMAN RESOURCES BASICS

  • organisatiestructuren en –vormen
  • rekrutering
  • selectie en onthaal
  • prestaties of performance
  • beoordelen
  • belonen
  • ontwikkelen

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (na iedere les of na het maken van een afspraak).

Via het leerplatform Blackboard wordt aanvullend volgende begeleiding aangeboden:

  • Extra oefeningen met modeloplossing in kader van zelfstudie.
  • Mogelijkheden voor digitale leeractiviteiten onder de vorm van kennistoetsen.
  • Mogelijkheden voor digitale leeractiviteiten.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen50,00Human Resources basics
junischriftelijk geslotenboekexamen50,00Social work basics
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen50,00Human Resources basics
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen50,00Social work basics

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel. Voor de examens worden geen minpunten voor taal in rekening gebracht.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit bij de opdrachten in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Intervisie
  • W- Zelfstudie
  • W- Werkcollege
  • W- Casemethode
  • W- Leergesprek
  • W- Spelvormen
  • W- Demonstratie
  • W- Practicum

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.