Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1030 Gespreks- en rapportagetechnieken11783/1390/1920/1/74
Studiegids

91SWA1030 Gespreks- en rapportagetechnieken

11783/1390/1920/1/74
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Client/medewerkergericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Swinnen Miet
Andere docenten: Roeffaers Christiane, Verstraeten Jutta
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • Swinnen, M. & Verstraeten, J. (2019-2020). Gesprekstechnieken. Hogeschool PXL, PXL-Social Work, Hasselt, Belgium.
  • Roeffaers, C. (2019-2020). Rapportagetechnieken. Hogeschool PXL, PXL-Social Work, Hasselt, Belgium.
  • Bijkomend aangeboden studiemateriaal (o.m. in het kader van blended learning).


Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld te worden met notities uit de les.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving78,00 uren
Zelfstudie174,00 uren

Begincompetenties

Eindtermen van het secundair onderwijs.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS

Doelstellingen

GESPREKSTECHNIEKEN

1. De student kan de rol van de observatie als basisactiviteit binnen communicatie beschrijven en streeft naar een zo objectief mogelijke benadering van de cliënt.

2. De student kan verbale en non-verbale componenten in een gesprek herkennen en benoemen.

3. De student kan de invloed van non-verbale componenten op het eigen gedrag en op dat van de gesprekspartner herkennen en verduidelijken met voorbeelden.

4. De student kan de verschillende elementen van het communicatieschema beschrijven en illustreren aan de hand van eigen voorbeelden.

5. De student kan de verschillende elementen die van belang zijn tijdens het communicatieproces opnoemen en deze verklaren en verduidelijken met voorbeelden.

6. De student kan het belang van goede feedback in een gesprek uitleggen.

7. De student presenteert (zich) op een correcte en professionele wijze.

8. De student kan de verschillende basisgesprekstechnieken (zoals luisteren, samenvatten en parafraseren) benoemen, verklaren en toepassen.

9. De student neemt een actieve luisterhouding aan en kan het belang hiervan verklaren.

10. De student kan zijn gedrag afstemmen op de waargenomen effecten van dat gedrag op de interactiepartners.

11. De student kan zichzelf expressief en communicatief opstellen in elke fase van het contact en kan op de andere partij anticiperen.

12. De student kan zijn referentiekader buiten de communicatieve interactie stellen om zo het gesprek niet te beïnvloeden.

13. De student kan het verschil tussen directief en non-directief hulpverlenen in eigen woorden uitleggen en deze stijlen herkennen in een gesprek.

14. De student kan zijn eigen lichaamstaal functioneel inzetten in een gesprek.

15. De student kan de verschillende fasen van een hulpverlenend gesprek benoemen en toepassen in verschillende rollenspelen.

16. De student kan verschillende soorten gesprekken voeren, zoals o.a.: het onthaalgesprek, het informatieverstrekkend gesprek en het slechtnieuwsgesprek.

17. De student kan duidelijk en transparant rapporteren ten aanzien van de doelgroep (mondeling en schriftelijk).

18. De student kan op een correcte wijze evaluatieve feedback geven.

19. De student kan doelgericht en sociaal aanvaardbaar telefoneren en een telefoonmemo opstellen.



RAPPORTAGETECHNIEKEN

 In rapportagetechnieken leren de studenten effectieve, efficiënte, aanvaardbare, doelstellings- en doelgroepgerichte formele zakelijke e-mails, brieven en verslagen schrijven. Heel belangrijk is dat het steeds om formele zakelijke communicatie gaat waaraan zowel de criteria van formele zakelijke communicatie als de criteria van zakelijke tekstsoorten verbonden zijn.

De student kan:

20. effectief, efficiënt, aanvaardbaar, doelstellings- en doelgroepgericht informatie vragen. 

21. effectief, efficiënt, aanvaardbaar, doelstellings- en doelgroepgericht informatie geven. 

22. effectief, efficiënt, aanvaardbaar doelstellings- en doelgroepgericht overtuigen en verzoeken.

23. effectief, efficiënt, aanvaardbaar doelstellings- en doelgroepgericht eenvoudig en creatief activeren.

24. effectief, efficiënt, aanvaardbaar doelstellings- en doelgroepgericht uitnodigen voor een vergadering en een agenda opstellen.

25. effectieve, efficiënte, aanvaardbare, doelstellings- en doelgroepgerichte verslagen van een gebeurtenis schrijven. 

26. effectieve, efficiënte, aanvaardbare, doelstellings- en doelgroepgerichte notulen schrijven. 

27. effectieve, efficiënte, aanvaardbare doelstellings- en doelgroepgerichte sociale verslagen schrijven.

28. (bij elke vorm van schriftelijke communicatie) de juiste spelling- en grammaticaregels en BIN-normen hanteren.

Leerinhouden

GESPREKSTECHNIEKEN

Basistheorieën met betrekking tot communicatie, o.a.:

- communicatieschema

- roos van Leary

Basisgesprekstechnieken en omgangsvormen (altijd gericht op verandering, waardering en motivatie van de cliënt), o.a.:

- waarnemen & (objectief) observeren;

- non-verbaal gedrag herkennen;

- (actief) luisteren;

- samenvatten/parafraseren (inhoud/gevoel);

- vragen stellen (open/gesloten, E-in/E-ex vragen);

- concretiseren;

- feedback geven en ontvangen.

Gespreksvormen, o.a.:

- telefoneren en vergaderen;

- onthaal- en aanmeldingsgesprekken;

- informatieverstrekkende gesprekken;

- overtuigend presenteren;

- slechtnieuwsgesprekken.

Hierbij neemt de student volgende gesprekstechieken in acht:

- de verwelkoming van de cliënt (zichzelf en de organisatie voorstellen, de effectieve ruimte functioneel inzetten, ...);

- de doelomschrijving en de vooruitblik op de inhoud van het gesprek en de regels over het beroepsgeheim;

- de basisgesprekstechnieken zoals (actief) luisteren, vragen stellen, parafraseren/samenvatten/reflecteren en concretiseren, exploreren, interpreteren & reageren;

- de bepaling van de hulpvraag;

- de gepaste afsluiting van het gesprek;

Presentatieprogramma's:

- Prezi/Powerpoint


RAPPORTAGETECHNIEKEN

Een sociaal verslag schrijven, met aandacht voor

- lay-out;

- structuur;

- spelling;

- taalgebruik;

- grammatica.

Brieven en e-mails schrijven, met aandacht voor: 

- lay-out;

- structuur;

- spelling;

- taalgebruik;

- grammatica.



Soorten brieven, e-mails en verslagen:

- informatie vragen; 

- informatie geven; 

- overtuigen en verzoeken;

- eenvoudig en creatief activeren;

- uitnodigen voor een vergadering en een agenda opstellen;

- verslagen van een gebeurtenis schrijven; 

- notulen schrijven; 

- sociale verslagen schrijven.



Algemeen:

Spelling- en grammaticaregels en BIN-normen.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak).

Meerkeuzevragen en oefenopdrachten (voor rapportagetechnieken) zijn beschikbaar op Blackboard.

Er wordt een extra-curriculair remediëringsaanbod aangeboden met betrekking tot taal (spelling, BIN-normen, …).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeschriftelijk geslotenboekexamen15,00resultaat in sem 2
Buiten de examenperiodevaardigheidstoets20,00resultaat in sem 2
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen15,00
aug/septvaardigheidstoets20,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie30,00Rapportagetechnieken - online toetsen tijdens semester 1 en evaluatie-opdrachten tijdens semester 1 & 2 (resultaat in semester 2)
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie35,00Gesprekstechnieken - groepsopdrachten, individuele opdrachten, reflectieverslagen en mondelinge vaardigheidstoets (aanmeldingsgesprek en slechtnieuwsgesprek)(cijfer in juni)

Evaluatie: voorwaarden

GESPREKSTECHNIEKEN

1. Voor alle evaluatiemomenten geldt een verplichte aanwezigheid. Er worden bijgevolg geen ongewettigde afwezigheden getolereerd. Deelname aan elke supervisie is dus tevens verplicht. 

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:
- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig. 
Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het departementshoofd. Hij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

2. De student dient opdrachten tijdig in te leveren volgens de richtlijnen en binnen de gestelde deadlines zoals gecommuniceerd via Blackboard. 

3. Voor gesprekstechnieken dient de student op de onderdelen 'schriftelijke proef' en 'vaardigheidstoets' (aanmeldingsgesprek) minimum 10/20 te behalen. De herkansing van deze onderdelen vindt plaats in de loop van het 2de semester. Voor de andere permanente evaluatieopdrachten is er geen herkansing mogelijk.   

4. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.


RAPPORTAGETECHNIEKEN

1. De student dient opdrachten tijdig in te leveren en de (taal)testen af te leggen volgens de richtlijnen en binnen de gestelde deadlines zoals gecommuniceerd via Blackboard.

2. De student dient alle evaluatieopdrachten te maken.

 3. De puntenverdeling betreffende de taalbeoordeling wordt meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

4. Er wordt een remediëringstraject aangeboden voor studenten die een onvoldoende halen op de online taaltoetsen.

Evaluatie: gevolgen

GESPREKSTECHNIEKEN

1. Bij onwettige afwezigheid bij één of verscheidene evaluatiemomenten, krijgt de student een 0 voor het desbetreffende onderdeel.

2. Opdrachten die niet binnen de gestelde deadline en conform de afspraken met de lector worden ingeleverd, resulteren in een 0 voor deze opdracht. Afwijking hierop is een attest van faciliteiten. Dit attest wordt opgesteld in samenspraak met de student en de studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd. Mits toestemming van de coördinerend verantwoordelijke van het opleidingsonderdeel wordt een aangepaste inleverdatum afgesproken met de student. Voor deze nieuwe datum gelden de evaluatiegevolgen zoals omschreven in de eerste zin van dit punt.

Toelichting bij 1 en 2: Studenten die gewettigd afwezig waren, kunnen het evaluatiemoment inhalen en/of de opdracht inleveren op een moment bepaald in samenspraak met de coördinerend verantwoordelijke van het opleidingsonderdeel. Voor dit inhaalmoment en/of de aangepaste deadline gelden de evaluatiegevolgen zoals hierboven omschreven (1 en 2).

3. Indien de student een score van minder dan 10/20 behaalt voor de evaluatieonderdelen 'schriftelijke proef' (kennistoets), de 'vaardigheidstoets' (aanmeldingsgesprek)'en de 'permanente evaluatie',  wordt het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel Gespreks- en rapportagetechnieken beperkt tot maximum 9/20.

4. Indien de student minder dan 10/20 behaalt voor de 'schriftelijke proef' in semester 1, alsook voor de 'vaardigheidstoets' (aanmeldingsgesprek), wordt er een inhaalmoment voorzien in de loop van het semester 2. Voor de overige opdrachten/onderdelen is er geen herkansing mogelijk. 

5. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

 

RAPPORTAGETECHNIEKEN

1. Bij onwettige afwezigheid bij één of meerdere evaluatiemomenten, krijgt de student een 0 voor het desbetreffende onderdeel.

2. Opdrachten die niet binnen de gestelde deadline en conform de afspraken met de lector worden ingeleverd, resulteren in 0 voor deze opdracht. Studenten die laattijdig inschrijven, krijgen hiervoor een inhaalmoment.

Toelichting bij 1 en 2: Studenten die gewettigd afwezig waren, kunnen het evaluatiemoment inhalen en/of de opdracht inleveren op een moment bepaald in samenspraak met de lector. Voor dit inhaalmoment en/of de aangepaste deadline gelden de evaluatiegevolgen zoals hierboven omschreven (1 en 2).

3. Indien de student niet alle evaluatieopdrachten gemaakt heeft, krijgt de student een 0 voor het onderdeel rapportagetechnieken.

 4. Taal wordt in elke opdracht beoordeeld volgens de gekoppelde rubrieken en telt mee voor 60% per opdracht.

5. Na het volgen van het remediëringstraject krijgt de student een herkansing voor de desbetreffende online taaltoetsen.

 

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- Begeleidingssessie
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Groepssupervisie
  • W- Leergesprek
  • W- Portfolio
  • W- Presentatie
  • W- Practicum
  • W- Spelvormen
  • W- Werkcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.