Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1070 Praktijkgericht onderzoek 111787/1390/1920/1/16
Studiegids

91SWA1070 Praktijkgericht onderzoek 1

11787/1390/1920/1/16
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Client/medewerkergericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vandyck Inne
Andere docenten: Bastaits Kim, Massart Michiel, Put Bart, Van Waeyenberg Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Alle studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard. Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Gebruik van nationale en internationale (o.m. Engelstalige) vakliteratuur en databanken. 

Contacturen

Begeleide kennisverwerving20,00 uren
Kennisoverdracht5,00 uren
Zelfstudie59,00 uren

Begincompetenties

De eindtermen van het secundair onderwijs.

Kennis van het Engels is aangewezen, aangezien in dit opleidingsonderdeel ook gebruik gemaakt wordt van Engelstalige bronnen.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS
De sociaal werker draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk ALG,BG,BS

Doelstellingen

1) De student kan probleemsituaties in de beroepspraktijk zelfstandig definiëren. De student kan ...
a) vanuit algemene berichtgeving notie hebben van problemen in de praktijk;
b) een probleemsituatie kiezen;
c) een probleemsituatie verkennen;
d) een probleemsituatie beschrijven;
e) een probleemstelling formuleren;
f) een onderzoeksvraag formuleren.

2) De student kan op basis van een onderzoeksvraag gericht informatie zoeken, deze kritisch beoordelen en de juiste bronnen selecteren. Dat doet hij/zij door:
a) het gebruik van verschillende soorten databanken, artikels en zoekmachines;
b) het gericht zoeken naar informatie door het gebruik van een zoekstrategie bestaande uit correcte zoektermen, zoekfuncties en zoekplaatsen;
c) het raadplegen van een diversiteit aan bronnen;
d) de relevantie en betrouwbaarheid van de geselecteerde bronnen kritisch te beoordelen;
e) de wetenschappelijkheid van de geselecteerde bronnen kritisch te beoordelen.

3) De student kan correct refereren naar gebruikte bronnen. De student ...
a) kent het onderscheid tussen citeren en parafraseren;
b) kent het onderscheid tussen de verschillende soorten bronnen;
c) kent de APA-richtlijnen voor bronvermelding in een tekst;
d) kent de APA-richtlijnen voor bronvermelding in de bibliografie;
e) kan de APA-richtlijnen voor bronvermelding in de tekst en de bibliografie toepassen;
f) heeft kennis van plagiaat en weet hoe dit te vermijden.

4) De student kan informatie verwerven, analyseren, kritisch interpreteren en verwerken via literatuurstudie. Dit toont de student door ...
a) het duidelijk aangeven van de probleemstelling;
b) het duidelijk aangeven van de context en maatschappelijke relevantie (op micro-, meso- en/of macroniveau) van de probleemstelling;
c) het SMART formuleren van een onderzoeksvraag;
d) het correct en voldoende diepgaand verwerken van de literatuur aangaande deze onderzoeksvraag;
e) het confronteren van bronnen met elkaar;
f) het integreren van voldoende bronnen;
g) het integreren van betrouwbare bronnen;
h) het formuleren van een antwoord op de onderzoeksvraag;
i) het formuleren van een conclusie.

5) De student kan schriftelijk rapporteren. Daarbij heeft de student aandacht voor ...
a) het doel van de tekst; de hoofd- en bijzaken;
b) een goede structuur;
c) een correct taalgebruik;
d) een correcte lay-out, bronvermelding en bibliografie.
e) het gebruik van Word. De student kan hierbij gebruik maken van stijlen, kopstijlen, inhoudstabel, secties, paginanummering, liggende pagina, kolommen, objecten van elders verwerken in het document,...

Leerinhouden

Dit opleidingsonderdeel omvat het eerste deel van een praktijkgericht onderzoek: de literatuurstudie. Daarbij komen vier thema’s aan bod:
1. het opstellen van een probleemstelling en onderzoeksvraag;
2. het zoeken naar en kritisch beoordelen van relevante bronnen uitgaande van een onderzoeksvraag;
3. het correct kunnen refereren naar deze bronnen;
4. het verwerken van deze bronnen tot een literatuurstudie waarbij een antwoord gegeven wordt op de onderzoeksvraag.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector tijdens de werkzittingen.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodegroepsopdracht met individuele beoordeling50,00Opdracht onderzoek: Literatuurstudie (zie richtlijnen Blackboard) als groepsopdracht met individuele beoordeling (i.e. op basis van peer-assessment wordt de groepsscore individueel aangepast).
Buiten de examenperiodeschriftelijk geslotenboekexamen35,00Onderzoek: examen met giscorrectie
junischriftelijk geslotenboekexamen15,00Examen Word: Eigen laptop zonder netwerkverbinding
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septindividuele opdracht50,00Opdracht onderzoek: Literatuurstudie (zie richtlijnen Blackboard). Mag enkel hernomen worden indien onvoldoende in 1ste zit. Dan wordt de groepsopdracht met individuele beoordeling in 2de zit hernomen als individuele opdracht (gegeven de niet herkansing van de groepsopdracht met individuele beoordeling).
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen35,00Examen onderzoek met giscorrectie. Mag enkel hernomen worden indien onvoldoende in 1ste zit.
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen15,00Examen Word. Mag enkel hernomen worden indien onvoldoende in 1ste zit. Eigen laptop zonder netwerkverbinding.

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Het thema waarover de junior-collega's een literatuuronderzoek doen, wordt bepaald door de lector.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen, resulteert dit in minpunten zoals weergegeven in de taalnormen (zie Blackboard van dit opleidingsonderdeel).

Literatuurstudies over thema's die niet zijn aangereikt/goedgekeurd door de lector, worden niet geëvalueerd.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie
  • W- Groepsopdracht

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.