Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
93SPW3080 Methodisch werken: human resources in practice11793/1390/1920/1/26
Studiegids

93SPW3080 Methodisch werken: human resources in practice

11793/1390/1920/1/26
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • personeelswerk
    Opleidingseenheid:
    • Beleidsmatig werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vanderstukken Ilse
Andere docenten: Vandersmissen Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Het studiemateriaal (cursusteksten, opdrachten, leesteksten, aanbevolen (vak)literatuur, dia's, ... ) is beschikbaar via Blackboard.

De studenten ontvangen opdrachten in de klas of via Blackboard op regelmatige tijdstippen.

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
De chief Happiness Officer NIET VERPLICHTVerplicht€ 25,99
  • Auteur: E. Van Hoof
  • Uitgever: Lannoo
  • ISBN-nr: 978-94-014-4449-1
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
Eerste hulp bij stress & burn-out Niet verplichtVerplicht€ 15,99
  • Auteur: E. Van Hoof
  • Uitgever: Lannoo
  • ISBN-nr: 978-94-014-4652-5
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleide kennisverwerving28,00 uren
Kennisoverdracht28,00 uren
Zelfstudie112,00 uren

Begincompetenties

De eindcompetenties van algemene gespreks- en rapportagetechnieken en specifieke gespreks- en rapportagetechnieken bezitten.
De eindcompetenties voor HR Basics (onderdeel van sociaal methodisch werken) uit TS1 bezitten

Eindcompetenties

Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker exploreert samen met de belanghebbende de persoonlijke draagkracht en (-last). Hij maakt hierbij het netwerk van de belanghebbende zichtbaar. ALG,BG,BS
De sociaal werker vertaalt samen met de belanghebbende diens (hulp- en/of zorg)vragen in doelstellingen en een begeleidingsproces. Hiervoor beroept de sociaal werker zich enerzijds op de informatie uit het voorafgaandelijk begeleidingsproces en anderzijds op zijn deskundigheid waaronder kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker is een teamplayer binnen zijn organisatie, waar hij op constructief-kritische wijze meedenkt over en meewerkt aan het organisatiebeleid. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS
De sociaal werker draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk ALG,BG,BS

Doelstellingen

1. De student kan het beleid rond werving en selectie, performance, loopbaan en loon binnen de HR-cyclus ontwerpen door de juiste methoden en HR-software te combineren
2. De student kan het personeelsbestand plannen en budgetteren.
3. De student kan een organisatie analyseren en de HR-strategie inschatten, evalueren en medewerkers bijsturen met name door toepassing van geschikte coaching-technieken.
4. De student kan aanbevelingen geven in verband met ethisch handelen, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en stress en welzijn op het werk. (IIC)
5. De student kan participeren aan sociaal overleg. (IIC)
6. De student kan uit de beschikbare communicatiekanalen de juiste selecteren en gebruiken om vacatures intern en extern kenbaar te maken. (IIC)
7. De student kan een strategie uitwerken en motiveren om tot een goede selectie van kandidaten te komen.

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende delen:

1. Methodisch werken:
In dit deel dient de student de belangrijkste methoden met betrekking tot werving en selectie, performance, loopbanen en lonen, sociaal overleg en welzijn op het werk in opdrachten uit te voeren.

2. Gastlessen - manager@tea
In dit deel zal de student participeren aan sessies rond actuele HR-thema’s.

Begeleiding

Bij het uitvoeren van de (groeps)opdrachten ontvangen de studenten begeleiding van de betrokken lector.
Feedback wordt ter plaatse in de les of via Blackboard gegeven, afhankelijk van de opdracht.
Er wordt op afspraak vakspecifieke studiebegeleiding voorzien.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarimondeling geslotenboekexamen95,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling geslotenboekexamen95,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie5,00

Evaluatie: voorwaarden

1. Verplichte aanwezigheid tijdens de lessen.

Er worden maximaal 3 ongewettigde afwezigheden getolereerd. Een student dient elke afwezigheid voor het groepswerk of gastcollege te wettigen.

TOELICHTING:
Een afwezigheid is gewettigd indien gestaafd door:
- een medisch attest. Dit attest wordt binnen 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) ingegeven via Mijn PXL.
- een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het departementshoofd.
- een attest van overlijden van een direct familielid.
- een oproep van een rechtbank.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

De redenen voor andere afwezigheden dan hierboven vermeld, worden voorgelegd aan het departementshoofd.

2. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

1. Een student die het toegestane aantal ongewettigde afwezigheden overschrijdt, wordt geweigerd in de daarop volgende lessen (incl. groepsactiviteiten en gastcolleges). Hij krijgt als evaluatie voor dit opleidingsonderdeel een '0' in eerste zittijd.

2. Een student die ongewettigd afwezig is voor een groepsactiviteit of gastcollege krijgt als evaluatie voor deze activiteit/les een 0 in eerste zittijd.

3. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- Groepsopdracht
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Werkcollege
  • W- Gastcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Intervisie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.