Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SPW3020 Integraal Sociaal Werk 2: interpretatie HR12492/1390/1920/1/27
Studiegids

91SPW3020 Integraal Sociaal Werk 2: interpretatie HR

12492/1390/1920/1/27
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • personeelswerk
    Opleidingseenheid:
    • Integraal sociaal werk
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vandersmissen Johan
Andere docenten: Vermesen Eddy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

De opdrachten en casuïstiek, evenals de eventueel bijkomende informatie die hiervoor nodig is, zullen worden aangeboden via Blackboard of tijdens de colleges. Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld te worden met notities uit de les.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving46,00 uren
Kennisoverdracht24,00 uren
Zelfstudie98,00 uren

Begincompetenties

Eindtermen van het secundair onderwijs.

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Integraal sociaal werk 1: exploratie HR'.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
De sociaal werker zet o.m. via netwerkontwikkeling in op een duurzame en inclusieve samenleving met respect voor de ecologische grenzen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De doelstelling van dit opleidingsonderdeel bestaat erin om de studenten in contact te brengen met authentieke, geïntegreerde situaties. Deze integratie heeft betrekking op een opbouwende kennis van het werkveld en het beroepenveld voor een personeelswerker. De eigen identiteit en de samenwerking met anderen staan hierbij centraal.

-De student heeft inzicht in verschillende organisatiestructuren

-De student heeft inzicht in verschillende vormen van interne communicatie

- De student heeft inzicht in zijn eigen waarden en talenten

- De student heeft inzicht in de waarden, talenten en competenties die nodig zijn binnen HR-functies

- De student kan een CV en sollicitatiebrief opstellen

- De student kan een sollicitatiegesprek voeren met oog op stage-aanvragen

- De student kan werken met loonschalen

- ...

Deze doelstellingen kunnen op basis van actuele evoluties aangepast en/of uitgebreid worden.

Leerinhouden

Binnen Integraal sociaal werk 2: Interpretatie HR komen onder meer volgende inhouden aan bod:

Deel I: Toetreding op de arbeidsmarkt (7 weken)
• Kernwaarden
• Talenten
• Sollicitatietraining met ook op stage
• Verplichtingen bij aanwerving
• Referentiekaders en diversiteit
• Minimumlonen
• …

Deel II: Organisatieontwikkelingen (3 weken)
• Organisatievormen
• Vormen van organiseren van arbeid
• Structuren van intern overleg

Deel III: Week van de sociale economie (1 week)
• Bezoek personeelsdienst sociale economie + opdracht

Deel IV: Kennismaking werkveld (2 weken – Lesgever Johan Vandersmissen)
• Meet & greet en EYE-event + opdrachten
• PXL-breekt uit! of SED + opdrachten
 

Op basis van actuele ontwikkelingen kunnen deze inhouden aangepast en/of uitgebreid worden.


Begeleiding

De student kan voor de vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de betrokken lector en dit op afspraak (via mail).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen80,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
juniportfolio20,00

Evaluatie: voorwaarden

1. De student dient elke opdracht in volgens de richtlijnen en binnen de gestelde deadline, zoals gecommuniceerd via Blackboard.

2. Verplichte aanwezigheid tijdens het werkveldevenement en PXL-breekt uit!. Een student die gewettigd afwezig is voor het werkveldevenement en/of PXL-breekt uit! krijgt (een) alternatieve opdracht(en) opgelegd. Voor de deadline geldt de regeling zoals hierboven beschreven.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:

- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.

Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

 3. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

1. Opdrachten die niet binnen de gestelde deadline en conform de afspraken met de lector worden ingeleverd, resulteren in een 0 voor deze opdracht. Afwijking hierop is een attest van faciliteiten. Dit attest wordt opgesteld in samenspraak met de student en de studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd. Mits toestemming van de coördinerend verantwoordelijke van het opleidingsonderdeel wordt een aangepaste datum van inlevering afgesproken met de student. Voor deze nieuwe datum gelden de evaluatiegevolgen zoals omschreven in de eerste zin van dit punt.

2. Een student die gewettigd afwezig is voor het werkveldevenement en/of PXL-breekt uit! krijgt een alternatieve opdracht opgelegd. Een ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor de (deel)opdracht(en), die gekoppeld zijn aan het werkveldevenement en/of PXL-breek uit!.

3. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- Begeleidingssessie
  • W- Casemethode
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Discussie
  • W- Gastcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Individuele opdracht
  • W- Zelfstudie
  • W- Werkcollege
  • W- Bedrijfsbezoek/werkplekbezoek
  • O-Projectonderwijs

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.