Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
42EAI1020 Elektronische systemen 213440/1379/1920/1/35
Studiegids

42EAI1020 Elektronische systemen 2

13440/1379/1920/1/35
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Vanhamel Jurgen, Vreys Frederik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Contacturen

Hoorcollege14,00 uren
Practicum14,00 uren
Zelfstudie56,00 uren

Begincompetenties

Basiskennis elektriciteit en elektronica zijn vereist.

Eindcompetenties

#Informeren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional bepaalt in overleg met de opdrachtgever de vereisten van elektronische en ICT-systemen. Op basis daarvan verzamelt en interpreteert hij de noodzakelijke technische en wetenschappelijke informatie.ALG,BG,BS
De beginnende professional analyseert mogelijke oplossingsmodellen voor elektronische en ICT-systemen en maakt een onderbouwde keuze.ALG,BG,BS
De beginnende professional geeft advies aan derden op basis van zijn kennis en vaardigheden op gebied van elektronica- ICT.ALG,BG,BS
De beginnende professional werkt zelfstandig en/of in team opdrachten en projecten uit.ALG,BG,BS
De beginnende professional ontwerpt, ontwikkelt elektronische en ICT-systemen en stelt ze samen tot een werkend embedded-systeem.ALG,BG,BS
De beginnende professional  installeert elektronische en ICT-systemen, maakt ze operationeel en neemt initiatieven om problemen op te lossen. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan wetenschappelijke informatie verwerken.
De student kent de symbolen om technische informatie te kunnen verwerken
De student verstaat het juiste vakjargon, kan het gebruiken en heeft de attitude om ongekende termen op te zoeken.
De student analyseert opdrachten binnen een labo en/of project.
De student analyseert informatiebronnen voor juist gebruik van bestaande elementen.
De student kan hardware testen volgens bestaande methodologieën en standaarden.
De student interpreteert testresultaten om tot een oplossing te bekomen.
De student heeft de attitude om elke ontwikkeling te testen op functionaliteit.
De student kan meetinstrumenten gebruiken en de verkregen meetresultaten verwerken.
De student kan een gestructureerd verslag opstellen.
De student kan werken met vakspecifieke software gerelateerd aan het opleidingsonderdeel.

Leerinhouden

Hoorcollege

1 Actieve en passieve Oscillatoren: sinus- en niet sinusoïdale oscillatoren:

a. Kristal oscillator
b. Feedback oscillator
c. Oscillator met RC feedback circuit
d. Oscillator met LC feedback circuit
e. Relaxatie oscillatoren

 

2 Sensoren en transducers

a. Positie, verplaatsing en afstand
b. Snelheid en beweging
c. Kracht
d. Vloeistof druk
e. Debiet
f. Vloeistof niveau
g. Temperatuur
h. Licht/IR
i. Capacitive touch
j. Touch screen


3. Spanningsregelaars


a. Line & load regulation
b. Lineaire serie regelaars
c. Lineaire shunt regelaars
d. Schakelende voedingen, buck-boost converter
e. Vaste regelaars met 78xx IC
f. Variabele regelaars met LM317 IC

Practicum

Een mp3-bestand bestaande uit de combinatie van een datasignaal en stoorsignalen wordt aangereikt. De studenten ontwikkelen (in groepen van 2) een OPAMP schakeling om dit data signaal uit te filteren. Daarna wordt een schakeling ontwikkeld waarmee de grootte van uitgangsspanning kan worden ingesteld van 0 tot 10Vpp. Groepen worden individueel begeleid tijdens het ontwerpproces. De student kan gebruik maken van de Analog systems labkit pro om schakelingen te bouwen.

Begeleiding

Individuele- en groepsbegeleiding tijdens de labo's.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie50,00- Schema en simulatie in multisim (week 7) 30%- Verslag met ontwerp en metingen (week 13) 40%- Demonstratie schakeling (week 14) 30%

Evaluatie: voorwaarden

Evaluatievoorwaarden tijdens evaluatiemomenten
• De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens elk evaluatiemoment.
• Deze evaluatiemomenten worden in het begin van de cursus mondeling en via Blackboard schriftelijk gecommuniceerd.
• Bij gebruik van een eigen pc tijdens de evaluatie, is de student zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van zijn pc.
• Indien de docent tijdens een gesloten pc evaluatie gebruik maakt van controlesoftware, dan moet de student deze software op zijn pc installeren en correct laten werken.


Evaluatievoorwaarden voor documenten en verslagen
• Documenten en verslagen dienen tijdig ingediend te worden volgens gemaakte afspraken met de opdrachtgever.
• De uiterste datum waarop de verslagen en documenten moeten worden afgegeven wordt in het begin van de cursus mondeling en via Blackboard schriftelijk gecommuniceerd.

 

Evaluatievoorwaarden voor het labowerk
• Om te evalueren tijdens de labozittingen is aanwezigheid vereist.

Evaluatie: gevolgen

Evaluatiegevolgen tijdens het evaluatiemoment
Elke afwezigheid dient gewettigd te worden volgens artikel 27 van het examenreglement.
Bij een gewettigde afwezigheid zal het inhaalmoment tijdens de eerste examenperiode plaatsvinden. Indien geen gebruik gemaakt wordt van het inhaalmoment, wordt het cijfer op deze evaluatie een 0.
In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens een evaluatiemoment, wordt het cijfer 0 toegekend op deze evaluatie en is er geen recht op een inhaalmoment.

Evaluatiegevolgen voor documenten en verslagen

Laattijding indienen of niet indienen van een document of verslag resulteert in een 0 voor het betreffende verslag.

Evaluatiegevolgen voor het labowerk
In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens een werkzitting wordt het cijfer 0 toegekend voor die werkzitting en is er geen recht op een inhaalmoment.
Bij een gewettigde afwezigheid maakt de student tijdig (binnen 7 dagen) een individuele afspraak met de lector om alsnog een cijfer te verwerven.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Practicum
  • O- Opdrachtgestuurd onderwijs
  • O- Blended learning
  • O-Projectonderwijs
  • O- Probleemgestuurd onderwijs

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.