A) ontwikkelingspsychologie
Inleiding
- Wat is ontwikkeling? Hoe ontwikkelt een mens zich, op welk tempo? Is dit tempo belangrijk? Hangt de ontwikkeling op de verschillende ontwikkelingsgebieden samen? Zijn er culturele verschillende inzake ontwikkeling? Wat is de invloed van nature versus nurture inzake ontwikkeling van de mens? Wat is een maatschappelijk werker met kennis inzake ontwikkelingspsychologie? Deze vragen worden besproken in de inleiding van dit hoofdstuk.
- Piaget en Erikson : dé namen binnen de ontwikkelingspsychologie en waarom!
1. de ontwikkeling van zygoot tot lagere schoolkind
1.1 Bestudering van de lichamelijke (in zeer beperkte mate), cognitieve, sociale, psychologische ontwikkeling van de mens van voor de geboorte (prenataal) tot en met de kindertijd.
1.2 Van afwijkende ontwikkeling tot ontwikkelingsstoornissen
1.3 Nature versus nurture
1.4 De maatschappelijk werker en de ontwikkelingspsychologie van de baby/peuter/kleuter/kind
2. De puberteit en de adolescentie: van woelige apenjaren tot de jaren van verstand?
2.1 De lichamelijke, cognitieve, sociale en psychologische ontwikkeling van de puber en de adolescent
2.2 Het verschil tussen pubers en adolescenten
2.3 Culturele verschillen
2.4 De maatschappelijk werker en de ontwikkeling van de puber/adolescent
3. De volwassenheid: een lange saaie periode, zonder veel ontwikkeling?
3.1 De verschillende subfasen
3.2 Ontwikkelingscrisissen, ontwikkelingsvragen, nieuwe mijlpalen, nieuwe levensfasen op persoonlijk en zakelijk vlak
3.3 de pensioenleeftijd: bekeken vanuit een maatschappelijk, sociaal en politiek debat
3.4 rol van de maatschappelijk werker
4. De laatvolwassenheid:
4.1 De actieve senior
4.2 ontwikkelingsopdrachten
4.3 afscheid nemen van het leven
4.4 de oudere in onze maatschappij: een reflectie vanuit psychologisch perspectief
B) organisatiepsychologie
Een korte inleiding en situering in het studiedomein en het studieobject van de organisatiepsychologie, vertaald naar het werkveld van een maatschappelijk werker.
C) werkzittingen
Tijdens de werkzittingen zal de theorie nog concreter aan de praktijk worden gelinkt aan de hand van vragen en opdrachten. Deze vragen en opdrachten dienen tevens ter uitdieping van de leerstof.