Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SMW3050 Psychologisch perspectief 213605/1390/1920/1/39
Studiegids

92SMW3050 Psychologisch perspectief 2

13605/1390/1920/1/39
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • maatschappelijk werk
    Opleidingseenheid:
    • Organisatiegericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Philippeth Mindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • PowerPointpresentaties
  • aanbevolen (vak)literatuur en/of boeken

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving28,00 uren
Kennisoverdracht14,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Begincompetenties

Er wordt een basiskennis van het opleidingsonderdeel 'psychologisch perspectief 1' aangeraden, inzake vakjargon, analyseren van het menselijk gedrag en denken vanuit een psychologisch kader.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker is een teamplayer binnen zijn organisatie, waar hij op constructief-kritische wijze meedenkt over en meewerkt aan het organisatiebeleid. ALG,BG,BS

Doelstellingen

Doelstellingen opleidingsonderdeel 'psychologisch perspectief 2',

- Student kan de ontwikkelingspsychologie kaderen binnen de psychologie en heeft inzicht in het studiedomein van ontwikkelingspsychologie.

- Student kan diepgaand ingaan op de hoofdstudievragen binnen de ontwikkelingspsychologie.

- Student kan de theorie van Piaget en Erikson theoretisch toelichten maar ook toepassen binnen alle fasen van ontwikkeling.

- Student kan de cognitieve, sociale en psychologische ontwikkeling van de baby, peuter, kleuter en kind beschrijven en heeft inzicht in de afwijkende ontwikkeling.

- Student kan het onderscheid tussen een afwijkende ontwikkeling en een ontwikkelingsstoornis weergeven.

- Student kan de symptomen van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen herkennen en kan cliënten doorverwijzen (heeft zicht op het netwerk).

- Student kan de ontwikkeling van de puber, de adolescent, de volwassene en de laatvolwassene op cognitief, sociaal en psychologisch vlak toelichten, met nadruk op de ontwikkelingsopdrachten en -crisissen.

- Student kan reflecteren over ontwikkelingspsychologische kennis en het werkveld, de maatschappij.

- Student kan het nature versus nurture debat situeren aan de hand van eigen voorbeelden.

- Student kan culturele verschillen binnen ontwikkeling situeren.

- Student kan de rol van maatschappelijk werker en de meerwaarde van de ontwikkelingspsychologie voor het maatschappelijk werkveld toelichten en heeft er een diepgaand inzicht in.

- Student kan het studiedomein van de organisatiepsychologie weergeven en de relevantie ervan linken aan enerzijds het werkveld van het maatschappelijk werk en anderzijds de rol van de maatschappelijk werker.


 

Leerinhouden

A) ontwikkelingspsychologie 

Inleiding

- Wat is ontwikkeling? Hoe ontwikkelt een mens zich, op welk tempo? Is dit tempo belangrijk? Hangt de ontwikkeling op de verschillende ontwikkelingsgebieden samen? Zijn er culturele verschillende inzake ontwikkeling? Wat is de invloed van nature versus nurture inzake ontwikkeling van de mens? Wat is een maatschappelijk werker met kennis inzake ontwikkelingspsychologie? Deze vragen worden besproken in de inleiding van dit hoofdstuk.

- Piaget en Erikson : dé namen binnen de ontwikkelingspsychologie en waarom!



1. de ontwikkeling van zygoot tot lagere schoolkind

1.1 Bestudering van de lichamelijke (in zeer beperkte mate), cognitieve, sociale, psychologische ontwikkeling van de mens van voor de geboorte (prenataal) tot en met de kindertijd. 

1.2 Van afwijkende ontwikkeling tot ontwikkelingsstoornissen 

1.3 Nature versus nurture

1.4 De maatschappelijk werker en de ontwikkelingspsychologie van de baby/peuter/kleuter/kind



2. De puberteit en de adolescentie: van woelige apenjaren tot de jaren van verstand?  

2.1 De lichamelijke, cognitieve, sociale en psychologische ontwikkeling van de puber en de adolescent 

2.2 Het verschil tussen pubers en adolescenten 

2.3 Culturele verschillen

2.4 De maatschappelijk werker en de ontwikkeling van de puber/adolescent



3. De volwassenheid: een lange saaie periode, zonder veel ontwikkeling? 

3.1 De verschillende subfasen 

3.2 Ontwikkelingscrisissen, ontwikkelingsvragen, nieuwe mijlpalen, nieuwe levensfasen op persoonlijk en zakelijk vlak 

3.3 de pensioenleeftijd: bekeken vanuit een maatschappelijk, sociaal en politiek debat

3.4 rol van de maatschappelijk werker 



4. De laatvolwassenheid: 

4.1 De actieve senior

4.2 ontwikkelingsopdrachten

4.3 afscheid nemen van het leven 

4.4 de oudere in onze maatschappij: een reflectie vanuit psychologisch perspectief 

 

B) organisatiepsychologie 

Een korte inleiding en situering in het studiedomein en het studieobject van de organisatiepsychologie, vertaald naar het werkveld van een maatschappelijk werker.

 

C) werkzittingen 

Tijdens de werkzittingen zal de theorie nog concreter aan de praktijk worden gelinkt aan de hand van vragen en opdrachten. Deze vragen en opdrachten dienen tevens ter uitdieping van de leerstof.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Begeleiding

Begeleidend studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • oefeningen

De studenten kunnen bij de lector terecht voor vakspecifieke studiebegeleiding na het maken van een afspraak (via mail).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Klasgesprek
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.