Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SMW3070 Psychopathologisch perspectief13607/1390/1920/1/10
Studiegids

92SMW3070 Psychopathologisch perspectief

13607/1390/1920/1/10
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • maatschappelijk werk
    Opleidingseenheid:
    • Client/medewerkergericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Deville Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Kwartaal 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • PowerPointpresentaties
  • bordschema's

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Psychiatrie van diagnose tot behandelingVerplicht€ 57,95
  • Auteur: R. Van Deth
  • Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
  • Editie: 6de editie
  • ISBN-nr: 978-90-368-2284-8
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Kennisoverdracht24,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

Eindcompetenties biologie van het secundair onderwijs.

Eindcompetenties Psychologie perspectief 1 (TS1 Professionele bachelor in het sociaal werk).

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker rondt het begeleidingsproces af met oog voor nazorg. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
De sociaal werker helpt de belanghebbende verbinden met een samenleving en omgekeerd. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS

Doelstellingen

- De student heeft een grondig inzicht in het vakjargon en de structuren van de gezondheid, sociale geneeskunde, hygiëne en psychopathologie.
- De student heeft inzicht in het belang van de gezondheid (zowel fysisch als psychisch), voor het individu en voor de maatschappij.
- De student kan op basis van de gezondheidstoestand van een cliënt conclusies trekken over de mogelijke gevolgen van de betreffende kwaal/syndroom voor de cliënt, zijn naaste omgeving en voor de maatschappij.
- De student kan preventieve attitudes introduceren in de beroepspraktijk.
- De student kan mee werken aan preventiecampagnes, zowel individueel als collectief.
- De student kan problemen op een wetenschappelijke manier benaderen.
- De student kan vakinformatie hanteren.
- De student kan de sociale geneeskunde, de hygiëne en de psychopathologie situeren binnen het werkterrein van de MA, rekening houdend met actuele ontwikkelingen.
- De student heeft in zicht in de verschillende stappen (diagnose, verklaring, behandeling en prognose) van de bestudering van een syndroom.
- De student heeft inzicht in de DSM-5 als diagnostisch werkmiddel voor syndromen.
- De student kan de symptomen van de voornaamste ziektes en syndromen herkennen in praktijkvoorbeelden.
- De student kan professioneel omgaan met cliënten met een bepaalde ziekte of syndroom.
- De student heeft een goed zicht op de sociale kaart, zodat cliënten vlot kunnen worden doorverwezen naar de juiste persoon, dienst of instantie.

Leerinhouden

Deel I. Sociale Geneeskunde:
1. Inleiding tot de sociale geneeskunde
2. Bespreking enkele sociale ziekten

Deel II. Hygiëne:
1. Inleiding tot de hygiëne
2. Micro-organismen
3. Ziekten veroorzaakt door micro-organismen

Deel III. Arbeidsgeneeskunde:
1. Inleiding tot de arbeidsgeneeskunde

Deel IV. Psychopathologie: (dit onderdeel vormt de kern van dit opleidingsonderdeel)
1. Inleiding tot de psychopathologie
2. Diagnose
3. Verklaring
4. Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
5. Schizofrenie en andere psychosen
6. Depressieve- en bipolaire- stemmingsstoornissen
7. Neurocognitieve stoornissen

Deel V. De vermaatschappelijking van de zorg.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Kwartaal 1 - novemberschriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Leergesprek

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.