Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SPW3030 Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden13610/1390/1920/1/15
Studiegids

92SPW3030 Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden

13610/1390/1920/1/15
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • personeelswerk
    Opleidingseenheid:
    • Organisatiegericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Mangelschots Ingrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Kwartaal 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • PowerPointpresentaties
  • oefeningen
  • casussen
  • verbetersleutels
  • (aanvullende) teksten
  • aanbevolen (vak)literatuur en/of boeken

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Oplossingsgericht organiseren en veranderenVerplicht€ 19,50
  • Auteur: L. De Bruin
  • Uitgever: Hogrefe
  • Editie: 1 ste - 2016
  • ISBN-nr: 978-94-922-9715-0
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleide kennisverwerving12,00 uren
Kennisoverdracht12,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

De eindcompetenties verworven via de opleidingsonderdelen 'Sociaal methodisch werken: procesmodellen en werkinstrumenten', 'Sociaal methodisch werken: social casework en human resources basics', 'Integraal sociaal werk 1: exploratie HR' en 'Integraal sociaal werk 2: interpretatie HR' vormen een goede basis voor dit opleidingsonderdeel. Tevens gelden de eindcompetenties verworven via het opleidingsonderdeel 'Gespreks- en rapportagetechnieken' als vertrekpunt.

De student beschikt over inzichten van de professionele identiteit van een sociaal werker, toont interesse in de actualiteit en de thema's van het personeelswerk.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
De sociaal werker is een netwerker en zet maximaal in op samenwerking met de belanghebbende en (multi-)disciplinaire partners. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker exploreert samen met de belanghebbende de persoonlijke draagkracht en (-last). Hij maakt hierbij het netwerk van de belanghebbende zichtbaar. ALG,BG,BS
De sociaal werker vertaalt samen met de belanghebbende diens (hulp- en/of zorg)vragen in doelstellingen en een begeleidingsproces. Hiervoor beroept de sociaal werker zich enerzijds op de informatie uit het voorafgaandelijk begeleidingsproces en anderzijds op zijn deskundigheid waaronder kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten. ALG,BG,BS
De sociaal werker begeleidt en ondersteunt tijdens het begeleidingsproces de belang-hebbende. Hij heeft hierbij oog voor het netwerk, verwijst door indien nodig en hanteert de relevante juridische kaders. ALG,BG,BS
De sociaal werker rondt het begeleidingsproces af met oog voor nazorg. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker helpt de belanghebbende verbinden met een samenleving en omgekeerd. ALG,BG,BS
De sociaal werker zet o.m. via netwerkontwikkeling in op een duurzame en inclusieve samenleving met respect voor de ecologische grenzen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS

Doelstellingen

- De student kan de aangeboden theorieën/kaders bespreken en kan deze inzetten bij analyses van casuïstiek om tot een methodische aanpak te komen.

- De student kan de aangeboden methoden bespreken en linken aan de 4 lagen en/of de 3 kenmerken van een methode.

- De student kan de (eerder) aangeboden methoden, theorieën en kaders vergelijken met elkaar, waarbij hij/zij de meerwaarde, de verschillen en de gelijkenissen kan bespreken.

- De student kan methodisch handelen. Hij handelt hierbij vanuit een visie en doelgericht, treedt verbindend in relatie met de werknemer en/of leden van zijn systeem en hanteert diverse gesprekstechnieken.

- De student kan op basis van de eindcompetenties van gespreks- en rapportagetechnieken van het eerste jaar diverse gesprekstechnieken herkennen en hanteren in gesprekken, alsook schriftelijk rapportage technieken hanteren. 

- De student kan gesprekstechnieken hanteren om een professionele relatie aan te gaan en om aan te sluiten bij de werknemer. (IIC)

- De student kan het gehanteerde vakjargon verklaren en gebruiken op maat van de werknemer. (IIC)

- De student kan het belang van ‘taal’ en het invoegen/aansluiten met taal als bindmiddel van methodisch werken toelichten, illustreren aan de hand van voorbeelden en inzetten tijdens gesprekken. (IIC)

- De student kan betekenisgeving bevragen in een gesprek en op zoek gaan naar mogelijke motieven en verwachtingen van de diverse betrokkenen. (IIC)

- De student kan een gesprek voeren met een werknemer om vragen en verwachtingen te verkennen, met bijzondere aandacht voor het in kaart brengen en bevragen van het systeem, vanuit een krachtengericht perspectief.

- De student kan in dialoog treden met een werknemer waarbij de (hulp)vraag geëxploreerd wordt, hypotheses respectvol getoetst worden en diagnoses geformuleerd worden in functie van veranderingsgericht werken om finaal te komen tot duidelijk omschreven doelen.

- De student kan in dialoog met de werknemer de verantwoordelijkheid laten waar ze hoort (empowerment/emancipatorisch handelen).

- De student kan binnen het methodisch handelen steeds de juist professionele rol opnemen ten aanzien van de doelgroep. Bij het opnemen van deze rol handelt hij vanuit een kritische houding, gaat steeds in dialoog met de doelgroep, toont echtheid en veroordeelt niet, is oprecht en authentiek en zorgt ervoor dat hij steeds versterkend en verbindend werkt.(IIC)

- De student kan aan de hand van een casus (culturele) verschillen, misverstanden in communicatie opsporen en in dialoog gaan hierover. (IIC)

- De student kan met de betrokken partijen in dialoog gaan over de (cultuurgebonden) communicatieverschillen/gelijkenissen (ICC)

- De student kan intercultureel communiceren.  Bij het oefenen in gesprekken demonstreert de student een onbevangen, respectvolle en open houding, toont betrokkenheid en erkent de inzet van de andere binnen het communicatieproces. (ICC)

- De student kan zich in zijn denken en handelen laten leiden door de kernwaarden en basisattituden van een sociaal werker. 

- De student kan reflecteren en leren over het eigen professioneel handelen tijdens werkzittingen (oefengesprekken, rollenspelen, inleefoefeningen, reflectie als leermoment …).

- De student volgt actuele ontwikkelingen binnen personeelswerk en kan zelfstandig (aangeboden) vakliteratuur verwerken.

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

De leerinhouden van 'Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden' bestaan uit: 

- de communicatietheorie: de visie, de doelstellingen, de relatie en de technieken;

- algemeen systeemtheoretische benadering: de visie, de doelstellingen, de relatie en de technieken;

- oplossingsgerichte benadering: de visie, de doelstellingen, de relatie en de technieken;

- TOPOI-model: interculturele gespreksvoering

- aandacht voor 'welzijn' in de rol als 'werknemer' in een organisatie

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (na iedere les of na het maken van een afspraak).

Via het leerplatform Blackboard wordt volgende begeleiding aangeboden:

- digitale leeractiviteiten.

Bij sommige gespreksvoeringen kan de student begeleid worden door een externe specialist uit het werkveld.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Kwartaal 1 - novembermondeling geslotenboekexamen100,00Toepassing van de geziene methodieken en kaders en gesprekstechnische interventies.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling geslotenboekexamen100,00Theorie over de methodische kaders.

Evaluatie: voorwaarden

1. Aanwezig zijn tijdens de werkzittingen.

Er wordt maximaal 1 ongewettigde afwezigheid getolereerd. Een student dient elke andere afwezigheid te wettigen.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:
- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.

Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

2. De student die laattijdig inschrijft, wordt uiterlijk een week na de inschrijving in de les verwacht en legt bij zijn eerste les het bewijs van inschrijving voor aan de lector. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel kan tot einde van derde week na start van het opleidingsonderdeel.

3. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Een student die het aantal toegestane ongewettigde afwezigheden voor de werkzittingen overschrijdt, krijgt voor het mondeling gedeelte van het examen in eerste zittijd een 0.

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Practicum
  • W- Spelvormen
  • W- Casemethode
  • W- Zelfstudie
  • W- Leergesprek
  • W- Werkcollege
  • O- Blended learning
  • W- Gastcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.