Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
M1EMK1080 Atelier13654/1732/2122/1/70
Studiegids

M1EMK1080 Atelier

13654/1732/2122/1/70
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt gebruik van een interne jury.
Aard: Praktisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Docenten: De Ceuster Els, Paulissen Lien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Kwartaal 2 + Semester 2

Covid-19

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid omwille van Covid-19 nieuwe beveiligingsmaatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijk voorziene werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Cursus en ander lesmateriaal beschikbaar op Blackboard.

Er kunnen onkosten zijn op vlak van drukwerk of aankoop van materialen. Deze kosten zijn afhankelijk van de situatie (groepsgrootte, gebruikte techniek, …).

Contacturen

Studio28,00 uren
Zelfstudie62,00 uren

Begincompetenties

De student is in het bezit van een bachelor in de beeldende kunsten.

Eindcompetenties

Beroepsattitudes Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
is zelfstandigALG,BG,BS
is leergierigALG,BG,BS
is ondernemendALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar transformeert zelfstandig informatie tot kritische analyses m.b.t. zijn vakgebied. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan een actieve-onderzoekende houding aannemen ALG,BG,BS
De student kan op een artistieke wijze denken en handelen ALG,BG,BS
De student heeft een ingesteldheid tot levenslang leren ALG,BG,BS
De student is in staat om in één of meerdere delen van het vakgebied origineel te zijn ALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar is een (creërende, communicatieve, organisatorische) onderzoeker. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan het formeel, materieel, conceptueel en expressief potentieel in en door het eigen beeldend werk onderzoeken.ALG,BG,BS
De student kan de eigen visie en creatie zelfkritisch toetsen, ook aan de onderzochte contextALG,BG,BS
De student tast via beeldend onderzoek en via experiment het wezen van beeldende kunst afALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar is een (onderzoekende, creërende, organisatorische) communicator. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan op een empathische, verbindende, adequate en correcte manier communiceren ALG,BG,BS
De student kan op een beeldende én talige manier het onderzoek en het beeldende werk als een geïntegreerd geheel presenterenALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar is een (onderzoekende, creërende, communicatieve) organisator. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan onderwijs- en leeractiviteiten organiseren en relevante administratieve taken uitvoeren ALG,BG,BS
De student kan een uitdagende, gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving creëren ALG,BG,BS
De student kan de eigen artistieke praktijk projectmatig organiserenALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar is een (onderzoekende, creërende, communicatieve) samenspeler. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan in co-creatie samenwerken met anderen en afspraken respecteren ALG,BG,BS
De student kan samenwerken en netwerken om onderwijs- en vormingsaanbod te verrijken ALG,BG,BS
De student neemt initiatief, neemt deel en geeft leiding aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg ALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar is een (onderzoekende, creërende, communicatieve) vakdidacticus. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student beheerst gespecialiseerde theoretische en praktische kennis, vaardigheden en attitudes ALG,BG,BS
De student is in staat om K, V en A uit te breiden, te actualiseren, te verbreden, te verdiepen en te verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen ALG,BG,BS
is diciplinair en interdisciplinair sterk ALG,BG,BS
De student creëert een artistieke leeromgeving die aansluit bij en anticipeert op de beginsituatie ALG,BG,BS
De onderzoekende kunstenaar-leraar is een (onderzoekende, creërende, communicatieve) opvoeder. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student creëert een artistieke leeromgeving die pro actief en verenigend is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep ALG,BG,BS
Creator: De beeldende kunstenaar is een (onderzoekende, communicatieve, organisatorische) creator. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan gevoed door onderzoek een eigen(-zinnige) visie en praktijk ontwikkelenALG,BG,BS
De student kan ideeën ontwikkelen en uitdrukken via beeldende techniekenALG,BG,BS
De student kan kritische reflectie toepassen in beeldend werkALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan de beginsituatie van de lerenden achterhalen.
De student kan doelstellingen selecteren en formuleren voor een beeldende lesopdracht.
De student kan leerinhouden en ontwikkelingsmaterialen selecteren en vertalen naar een uitdagende, beeldende workshop.
 De student kan zelfstandig artistiek-technische competenties verwerven binnen en buiten het eigen vakgebied.
De student kan de artistiek-technische component binnen het eigen beeldende domein onderzoeken.
De student kan een waardevolle evaluatie uitvoeren binnen workshop binnen de eigen schoolcontext.
De student kan zijn artistiek-technische competenties verbreden met het oog op toepassing in het onderwijs of een kunsteducatieve setting.
De student kan verworven kennis en artistieke competenties in een originele beeldende workshop vertalen.
De student kan een heldere instructie geven voor de beeldende workshop.
De student kan een heldere demonstratie geven van de artistiek-technische competenties die nodig zijn voor de beeldende workshop.
De student kan een zelf voorbereide workshop begeleiden binnen de eigen schoolcontext, met aandacht voor diversiteit.
De student kan het atelier of klaslokaal stimulerend inrichten en gebruiken, afgestemd op het artistieke medium.
De student kan het lesverloop organiseren van een workshop binnen de eigen schoolcontext.
De student kan samen met medestudenten een lesvoorbereiding uitwerken en hiervoor een evenwaardige en evenwichtige taakverdeling bespreken.
De student kan in een afgebakende context en onder begeleiding de modellen van samen opleiden toepassen.
De student kan interdisciplinair werken bij het ontwikkelen van een workshop binnen de eigen schoolcontext.
De student kan door kritische reflectie zijn eigen beeldende en artistiek-technische ontwikkeling bijsturen.
De student kan de eigen beeldende en artistiek-technische ontwikkeling presenteren.

Attitudes
De student kan doordachte beslissingen nemen.
De student kan constructieve feedback geven aan medestudenten.
De student kan zichzelf in vraag stellen en waar nodig zijn handelen bijsturen.
De student toont nieuwsgierigheid naar artistiek-technische competenties buiten het eigen vakgebied.
De student kan de materiële organisatie binnen het atelier of klaslokaal voorbereiden, uitvoeren en begeleiden.
De student kan in een afgebakende context en onder begeleiding de modellen van samen opleiden toepassen.
De student kan feedback ontvangen en integreren in een volgende leerervaring.

Leerinhouden

Binnen het opleidingsonderdeel 'atelier' ligt de nadruk op beeldende vaardigheden die via het artistiek-technische benaderd worden. Zowel vrije als toegepaste, manuele als digitale disciplines komen aan bod.

- Onderzoeken, uitbreiden en verdiepen van artistieke kennis en vaardigheden
- Reflectie over de eigen artistieke competenties
- Voorbereiding, organisatie en begeleiding van interdisciplinaire workshops (groepswerk)
- Ontwerpen beeldende workshops vanuit het artistiek-technische
- Samenstellen, presenteren en evalueren beeldende en artistiek-technische proces
- Feedback geven
- Lichaamstaal en spreektechnieken

Begeleiding

Individuele begeleiding (tussentijdse feedback bij leervorderingen).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
junigroepsopdracht met individuele beoordeling60,00Workshops
junipresentatie40,00Presentatie portfolio

Evaluatie: voorwaarden

1. Aanwezig zijn tijdens de contacturen.
Er worden geen ongewettigde afwezigheden getolereerd, tenzij overlegd met en goedgekeurd door de docent.

Een afwezigheid is gewettigd indien gestaafd door
- Een medisch attest. Dit attest wordt binnen de vijf werkdagen afgeleverd op de dienst studentenzaken.
- Een attest van faciliteiten. De student verwittigt studentenbegeleiding binnen de vijf werkdagen van zijn afwezigheid. Studentenbegeleiding verwittigt de lesgever(s) eveneens binnen de vijf werkdagen. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, dienen de lesgevers hiervan op de hoogte gesteld te worden in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met student en studentenbegeleiding en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een attest van overlijden van een direct familielid (indienen binnen 5 werkdagen).
- Een oproep van een rechtbank (indienen binnen 5 werkdagen).
- De redenen voor andere afwezigheden dan eerder vermeld worden met de docent besproken.

Bij afwezigheid neemt de student zelf het initiatief om de gemiste opdracht in te halen.

2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

Evaluatie: gevolgen

Bij gewettigde afwezigheid wordt een alternatieve opdracht met de lector afgesproken.
Bij ongewettigde afwezigheid komt de student niet in aanmerking voor een cijfer voor de opdracht (OV), tenzij anders overeengekomen met de lector.

Onderwijsvormen

  • W- Atelier
  • W- Gastcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Leergesprek
  • W- Presentatie
  • W- Werkcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.