Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
83COM1120 Data Driven Communication17822/1917/2223/1/71
Studiegids

83COM1120 Data Driven Communication

17822/1917/2223/1/71
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor of International Communication Management
  • Professionele bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 14.11.2022 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Bylois Nele
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1

Covid-19

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid omwille van Covid-19 nieuwe beveiligingsmaatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijk voorziene werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Verplichte installatie van Google Chrome browser, voor aanvang van de lessen, net als het bezitten/aanmaken van een Google account met gmail- adres. 

-------------------------------------------------

Mandatory installation of Google Chrome browser, before starting lessons, as well as owning/creation of a Google account with gmail address.

 

Contacturen

Practicum20,00 uren
Zelfstudie64,00 uren

Begincompetenties

De begincompetenties zijn de eindcompetenties van:

Marktanalyse
Photoshop
Indesign
Professional communication 1
Professional communication 2
Communication professionnelle 1
Communication professionnelle 2
Sociologie
Onderzoek
Copywriting
Off- en Onlinereclame
Public Relations
Overheidscommunicatie
Beeldcommunicatie: video
Event CC
Talent @ Work CC
Event PR
Talent @ Work PR
Wetgeving

EN simultaan te volgen met

Online Communication
Communication Internationale et Projet
International Communication and Project
Webdesign
Retail- en actiecommunicatie
Conversation Management
Digital Masters Academy
Masterclass Reclame of Masterclass Event en Beleveniscommunicatie of Masterclass Online Communicatie of Masterclass Public Relations en Overheidscommunicatie
Bachelorproef CC
Bachelorproef PR
Stage PR
Stage CC

Je dient geslaagd te zijn voor alle olods van trajectschijf 1.



-------------------------------------------------------------------------------

The initial competences are the final competences of:

Market analysis
Photoshop
Indesign
Professional communication 1
Professional communication 2
Communication professionnelle 1+ 2
Sociology
Research
Copywriting
Off- and Online Advertising
Public Relations
Government Communications
Visual communication: video
Event CC
Talent @ Work CC
Event PR
Talent @ Work PR
Legislation

AND can be followed simultaneously with

Online communication
International Communication and Project
International Communication and Project
Web Design
Retail and Action Communication
Conversation Management
Digital Masters Academy
Masterclass in Advertising or Masterclass in Event and Experience Communication or Masterclass in Online Communication or Masterclass in Public Relations and Government Communication
CC bachelor thesis
PR Bachelor Thesis
Internship PR
Internship CC

You need to have passed all courses of track 1.

 

Eindcompetenties

Strateeg ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan autonoom een communicatieprobleem formuleren en daarrond bestaande informatie opzoeken, kritisch analyseren en gebruiken. ALG,BG,BS
De student kan zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan voor profit en social profit, private en overheidsorganisaties uitwerken en realiseren op basis van de bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen en doel-/publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen. De impact van concrete acties evalueren. ALG,BG,BS
De student kan efficiënt functioneren als lid van een (multidisciplinair) team en zicht hebben op de eigen rol, binnen de organisatie en in een brede maatschappelijke en internationale context. ALG,BG,BS
Netwerker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan professionele interne en externe contacten opbouwen en onderhouden. ALG,BG,BS
Coach ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan communicatie van, binnen en rond organisaties opzoeken, analyseren en synthetiseren met het oog op communicatieadvies. ALG,BG,BS
De student kan op vlak van audiovisuele media en multimedia de basistechnieken toepassen, materialen aanwenden en voor complexere taken efficiënt met specialisten samenwerken. ALG,BG,BS
Content Creator ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan communicatieprojecten efficiënt en effectief zelfstandig organiseren. Externe toeleveranciers en medewerkers briefen en aansturen. Communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair opvolgen. ALG,BG,BS
De student kan informatieve en persuasieve boodschappen creëren voor zowel interne als externe communicatiemedia. ALG,BG,BS
Zich correct uitdrukken in het Nederlands, creatief met de Nederlandse taal omgaan. Vlot en doelgroepgericht communiceren en presenteren in meerdere talen, zowel mondeling als schriftelijk. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan de basisbegrippen & -principes van het “digitale landschap” hanteren en in dezelfde terminologie communiceren met derden.

De student kan op zelfstandige basis zijn agenda beheren en de zelfstudie uren inplannen met respect voor de deadlines.

De student kan autonoom en professioneel werken in een team en met een extern bedrijf.

De student kan de term Inbound marketing verklaren.

De student kan de basisprincipes van Inbound marketing herkennen in een digitale communicatie-omgeving.

De student kan de basisprincipes van Inbound marketing toepassen in een digitale communicatie-omgeving.

De student kan zelfstandig informatie verwerken via (video) tutorials op een extern digitaal platform.

De student kan big data* analyseren.

De student kan digitale verbeteringen voorstellen op basis van een analyse: formuleren wat goed werkt, verbeterpunten opstellen aan de hand van de lessons learned en concrete, vlot implementeerbare aanbevelingen uitschrijven.

De student kan met de vergaarde kennis over big data (*owned media zoals o.a. via Google Analytics, AdWords, Facebook stats, e-mailmarketing) een digitale communicatiestrategie opstellen voor een bedrijf.

De student kan zijn (team)werk lessons-learned interpreteren aan de hand van de feedback tijdens het proces.

De student kan zijn (team)werk bijsturen op basis van de feedback en zo optimaliseren.



-------------------------------------------------------------

The student can handle the basic concepts & principles of the "digital landscape" and communicate with third parties in the same terminology.

The student can manage his/her own agenda and schedule self-study hours while respecting deadlines.

The student can work autonomously and professionally in a team and with an external company.

The student can explain the term Inbound marketing.

The student can recognise the basic principles of Inbound marketing in a digital communication environment.

The student can apply the basic principles of Inbound marketing in a digital communication environment.

The student can independently process information via (video) tutorials on an external digital platform.

The student can analyse big data*.

The student can propose digital improvements based on an analysis: formulating what works well, drawing up points for improvement based on lessons learned and writing concrete, easily implementable recommendations.

The student can formulate a digital communication strategy for a company with the acquired knowledge of big data (*owned media such as Google Analytics, AdWords, Facebook stats, e-mail marketing).

The student can interpret his (team) work lessons-learned based on the feedback during the process.

The student can adjust his (team) work on the basis of the feedback and thus optimise it.

 

Leerinhouden

Dit vak is een combinatie van zelfstandig verwerken van theoretische informatie en toepassen in een authentieke business-gerelateerde context.

- Het theoretische via hoor- en gastcolleges, studeren met online tutorials en individuele certificering (zoals Google- en Inbound marketing- certificaten)

- het authentieke business-gerelateerde via een toepassing van de theorie - een groepsopdracht voor een extern bedrijf*

        -> een analyse van hun* digitale communicatie op basis van big data en een praktisch toepasbare aanbeveling neergeschreven in een professioneel rapport. 

Autonomie wordt aangescherpt aan de hand van time-management en het zelfstandig zoeken naar een externe opdrachtgever. 

In dit incrementele proces stuurt de student / het team van studenten het groepswerk bij in functie van de lessons learned. Coaching door de lector, zowel schriftelijk als mondeling,  helpen de student deze inzichten te verwerven en te verwerken.  

Dit vak baseert zich op de constante evolutie van het digitale (analytische) landschap en maakt o.a. gebruik van externe platformen. Dit als garantie dat de meest recente digitale toepassingen op de voet gevolgd en aangeleerd worden. De tools die hiervoor aangewend (kunnen) worden: 

  • Google: the fundamentals of digital marketing.
  • Google Ads Search
  • Google Analytics for beginners
  • Hubspot Inbound Marketing

Deze sessies worden onderbouwd met praktijkgerichte hoor- en gastcolleges met inhoud als: 

  • Belang van data voor strategische marketing
  • Methodes om data te verzamelen via markt- en klantenonderzoek
  • Customer journey: stappen, kernratio's en conversies
  • Meten van direct marketing en offline campagnes: platformen en optimalisatiemogelijkheden
  • GDPR en impact op marketing communicatie
  • Tools & platformen voor data verzameling en verwerking
  • Business intelligence, analyse van data en data visualisatie tools

---------------------------------------------------------------------------------

This course is a combination of independent processing of theoretical information and application in an authentic business-related context.

- The theoretical part through lectures and guest lectures, studying with online tutorials and individual certification (such as Google and Inbound marketing certificates)

- The authentic business-related via an application of the theory - a group assignment for an external company*

-> an analysis of their* digital communication based on big data and a practically applicable recommendation written down in a professional report.

Autonomy is sharpened through time management and the independent search for an external client.

In this incremental process, the student / team of students adjusts the group work in function of the lessons learned. Coaching by the lecturer, both written and oral, helps the student to acquire and process these insights.

This course is based on the constant evolution of the digital (analytical) landscape and makes use of external platforms, among other things. This guarantees that the most recent digital applications are closely followed and taught. The tools that are (or can be) used for this:

Google: the fundamentals of digital marketing.
Google Ads Search
Google Analytics for beginners
Hubspot Inbound Marketing

These sessions are supported by practical lectures and guest lectures with content such as:

Importance of data for strategic marketing
Methods of collecting data through market and customer research
Customer journey: steps, key ratios and conversions
Measuring direct marketing and offline campaigns: platforms and optimisation possibilities
GDPR and impact on marketing communication
Tools & platforms for data collection and processing
Business intelligence, data analysis and data visualisation tools

 

Begeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding.

Feedback bij leervorderingen.

(Extra) oefenpakketten (op Blackboard) 

De lector kan taaladvies verlenen indien gewenst.

---------------------------------------------------------------

This course unit includes subject-integrated tutoring.

Feedback on learning progress.

(Extra) exercise packages (on Blackboard)

The lecturer can provide language advice if required.



 

Evaluatie

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodegroepsproject met groepsbeoordeling60,00Tussentijdse + post-campaign reports
Aan deze evaluatie is verplichte aanwezigheid gekoppeld (zie evaluatie tekst)
Buiten de examenperiodeindividuele opdracht40,00Certificaat Fundamentals of Digital Marketing (deadline Blackboard)
Certificaat Google Ads search (deadline Blackboard)
Certificaat Google Analytics (deadline BB)
certificaat Inbound marketing ( deadline op Blackboard)
Aan deze evaluatie is verplichte aanwezigheid gekoppeld (zie evaluatie tekst)

Evaluatie: voorwaarden

Alle informatie wordt gegeven tijdens de lessen. Aanwezigheid is niet verplicht maar wordt wel geregistreerd. Er wordt geen bijkomende toelichting/ informatie verstrekt indien de student niet gewettigd afwezig was in één van de lessen. Uitzonderingen zijn minstens 3 dagen op voorhand en met duidelijke motivering te bespreken met de betrokken lector. 

De score die op het certificaat staat wordt overgenomen (en verrekend) als een deel van de resultaten voor dit vak. 

Indien niet geslaagd voor 1 van de certificeringen, is er een herkansing voorzien de week erna en dit tot het certificaat behaald wordt. Het maximaal te behalen aantal punten neemt per herkansing af met 20% per week.

Deadlines voor indiening zijn van cruciaal belang. Indiening na de deadline, wordt niet verwerkt. Dus ook in het geval dat de student niet geslaagd is, wordt het bewijs met de score voor de deadline verstuurd via Blackboard. 

TIP: anticipeer op technische problemen en wacht niet tot de laatste dag om certificaten in te leveren! Er wordt geen rekening gehouden met technische euvels voor indiening na de deadline. Dit is onderdeel van de doelstelling: autonoom werken en time-management. 



---------------------------------------------------

All information will be given during the lessons. Attendance is not compulsory but will be registered. No additional explanation/information is given if the student was not legitimately absent from one of the lessons. Exceptions are to be discussed with the lecturer concerned at least three days in advance and with clear justification.

The score stated on the certificate is taken over (and settled) as part of the results for this course.

If you do not pass one of the certifications, there is a resit the week after and this until the certificate is obtained. The maximum number of points to be obtained decreases by 20% per retake per week.

Deadlines for submission are crucial. Submission after the deadline will not be processed. So even if the student has not passed, the certificate with the score will be sent via Blackboard before the deadline.

TIP: anticipate technical problems and do not wait until the last day to submit certificates! Technical problems are not taken into account for submission after the deadline. This is part of the objective: working autonomously and time-management.

 

Evaluatie: gevolgen

Het niet respecteren van deadlines leidt tot een 0 voor dit onderdeel.

De bewijslast voor het inleveren van werkstukken ligt bij de student. ( neem een printscreen voor de zekerheid)

De punten voor de finale groepsopdracht worden enkel toegekend indien de nodige certificaten behaald werden.

------------------------------------------------------------------


Not respecting deadlines will result in a 0 for this component.

The burden of proof for the submission of work lies with the student. (take a print screen to be sure)

The points for the final group assignment will only be awarded if the necessary certificates have been obtained.


 

Onderwijsvormen

  • W- Begeleidingssessie
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Gastcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Paper
  • W- Veldwerk
  • W- Zelfstudie
  • O- Blended learning
  • W- Presentatie
  • W- Project

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 82CMA1240 Marktanalyse EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1050 Grafisch ontwerp: Photoshop EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1060 Grafisch ontwerp: Indesign EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1070 Professional communication 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1080 Professional communication 2 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1090 Communication professionnelle 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1100 Communication professionnelle 2 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1110 Sociologie EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1120 Communicatie-onderzoek EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1130 Copywriting 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1140 Reclame EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1150 Public Relations EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1160 Overheidscommunicatie EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1170 Visual storytelling 2: video EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1180 International Project EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1200 Wetgeving EN (geslaagd of gedelibereerd voor 82CCO3000 Event Live Lab CC EN geslaagd of gedelibereerd voor 82CCO3010 Talent @ Work CC) OF (geslaagd of gedelibereerd voor 82PRV3000 Event Live Lab PR EN geslaagd of gedelibereerd voor 82PRV3010 Talent @ Work PR) EN simultaan te volgen met 83COM1070 Digital Strategies EN simultaan te volgen met 83COM1080 Communication Internationale et Projet EN simultaan te volgen met 83COM1090 International Communication and Project EN simultaan te volgen met 83COM1100 Webdesign EN simultaan te volgen met 83COM1110 Retail- en actiecommunicatie EN simultaan te volgen met 83COM1130 Copywriting 2 EN simultaan te volgen met 83COM1140 Campagne EN (simultaan te volgen met 83COM1150 Branding and Advertising OF simultaan te volgen met 83COM1160 Event & eXperience OF simultaan te volgen met 83COM1170 Social Media and Community Management OF simultaan te volgen met 83COM1180 Public Relations) EN (simultaan te volgen met 83COM1190 Video & Advertising OF simultaan te volgen met 83COM1200 Video & eXperience OF simultaan te volgen met 83COM1210 Video & Social Media OF simultaan te volgen met 83COM1220 Video & Public Relations) EN (simultaan te volgen met 83CCO3000 Stage CC EN simultaan te volgen met 83CCO3010 Bachelorproef CC) OF (simultaan te volgen met 83PRV3000 Stage PR EN simultaan te volgen met 83PRV3010 Bachelorproef PR).