Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
83COM1150 Branding and Advertising17825/1917/2223/1/76
Studiegids

83COM1150 Branding and Advertising

17825/1917/2223/1/76
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzeopleidingsonderdeel 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 14.11.2022 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Bylois Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Covid-19

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid omwille van Covid-19 nieuwe beveiligingsmaatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijk voorziene werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Materiaal ter ondersteuning op elektronisch leerplatform.

Contacturen

Practicum28,00 uren
Zelfstudie56,00 uren

Begincompetenties

De eindcompetenties van

  • Copywriting
  • Off- en Onlinereclame
  • Public Relations
  • Overheidscommunicatie
  • Beeldcommunicatie: video
  • Event PR
  • Event CC
  • Talent @ Work PR
  • Talent @ Work CC


Je dient geslaagd te zijn voor alle olods van trajectschijf 1.

Eindcompetenties

Strateeg ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan voor profit en social profit, private en overheidsorganisaties uitwerken en realiseren op basis van de bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen en doel-/publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen. De impact van concrete acties evalueren. ALG,BG,BS
De student kan efficiënt functioneren als lid van een (multidisciplinair) team en zicht hebben op de eigen rol, binnen de organisatie en in een brede maatschappelijke en internationale context. ALG,BG,BS
De student kan actief bijdragen tot de kwaliteitszorg van de organisatie door communicatieproblemen flexibel, creatief, nauwkeurig en met een kritische ingesteldheid innovatief op te lossen. ALG,BG,BS
Netwerker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan professionele interne en externe contacten opbouwen en onderhouden. ALG,BG,BS
Coach ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan communicatie van, binnen en rond organisaties opzoeken, analyseren en synthetiseren met het oog op communicatieadvies. ALG,BG,BS
De student kan op vlak van audiovisuele media en multimedia de basistechnieken toepassen, materialen aanwenden en voor complexere taken efficiënt met specialisten samenwerken. ALG,BG,BS
De student kan de persoonlijke leerbehoeften analyseren en deze reflectie vertalen in initiatieven om zich te professionaliseren op het terrein van het snel evoluerende communicatielandschap. Nieuwe trends inzake communicatiemanagement op de voet volgen. ALG,BG,BS
Content Creator ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan communicatieprojecten efficiënt en effectief zelfstandig organiseren. Externe toeleveranciers en medewerkers briefen en aansturen. Communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair opvolgen. ALG,BG,BS
De student kan informatieve en persuasieve boodschappen creëren voor zowel interne als externe communicatiemedia. ALG,BG,BS
Zich correct uitdrukken in het Nederlands, creatief met de Nederlandse taal omgaan. Vlot en doelgroepgericht communiceren en presenteren in meerdere talen, zowel mondeling als schriftelijk. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan de werking van een reclamebureau en de functies beschrijven.

De student kan een aantal vooraanstaande reclamebureaus benoemen ( internationaal / nationaal)

De student kan minstens 1 contactpersoon in de reclamewereld opnoemen waarmee hij/zij kennis heeft gemaakt/ samengewerkt tijdens dit traject.

De student kan een goede briefing van een slechte onderscheiden en aantonen waarom.

De student kan zelf een goede briefing opstellen, zowel inhoudelijk als vormelijk.

De student kan aan de hand van de basisregels voor de opmaak van reclamemateriaal evalueren wat een goede - en een slechte reclameboodschap is, uitleggen waarom en verbeteringen aanbrengen.

De student kan de basisregels voor de opmaak van goed reclamemateriaal toepassen in een praktijkgerichte opdracht.

De student kan indelingen voor mediakanalen (paid, owned, earned, online, offline, guerilla, merchandising enz.) uitleggen en eigen voorbeelden geven.

De student kan meerdere mediakanalen herkennen.

De student kan meerdere mediakanalen opsommen.

De student heeft een algemene inschatting van de prijzen voor de meest gebruikte media: online advertising, radio, televisie en print media.

De student kan het exacte tarief van een specifiek mediakanaal opzoeken.

De student kan op basis van een analyse van de klant: de juiste doelgroep, het doel van de campagne, de boodschap, de KPI's, de selectie van de juiste mediakanalen en een indicatie van het budget (mediaplanning) opstellen.

De student kan met een team een reclame-strategie ontwikkelen aan de hand van de aangeleerde brainstormtechnieken.

De student kan samen met een team en op basis van bovenstaande skills een briefing van een opdrachtgever omzetten in een reclame-strategie inclusief de uitgewerkte reclameboodschappen.

Leerinhouden

Volgende onderwerpen komen onder andere aan bod:

- reclametechnieken

- branding & positioning

- reclamestrategieën

- creatieve denktechnieken / braintstormtechnieken

- storyteling

- mediaplanning

- mediabuying

- een overzicht van de mediakanalen

- nieuwe trends in advertising o.a. VR & AR

Je neemt deel aan verschillende opdrachten, zowel in de school als op verplaatsing. Dit kunnen reclame-opdrachten uit het werkveld zijn (als er een vraag is uit het werkveld).

Je neemt deel aan een korte studiereis in het kader van het opleidingsonderdeel (dat kan in het binnen- of buitenland). Dit wordt bekendgemaakt via Blackboard aan het begin van het academiejaar. Deelname is verplicht.

 

Begeleiding

Feedback & feedforward bij tussentijdse opdrachten.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie100,00de verdeling van de punten over de verschillende opdrachten wordt bij het begin van het academiejaar bekendgemaakt.

Evaluatie: voorwaarden

Tijdens het academiejaar worden begeleidingssessies voorzien. De student neemt verplicht deel aan deze begeleidingssessies. Elke afwezigheid moet hij wettigen door middel van een doktersattest.

Evaluatie: gevolgen

Studenten die niet hebben deelgenomen aan de begeleidingssessies, krijgen geen eindcijfer.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Gastcollege
  • W- Portfolio
  • W- Presentatie
  • W- Groepsopdracht
  • W- Bedrijfsbezoek/werkplekbezoek
  • O- Blended learning
  • W- Veldwerk
  • W- Project
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 82CMA1240 Marktanalyse EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1130 Copywriting 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1140 Reclame EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1150 Public Relations EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1160 Overheidscommunicatie EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1170 Visual storytelling 2: video EN (geslaagd of gedelibereerd voor 82CCO3000 Event Live Lab CC EN geslaagd of gedelibereerd voor 82CCO3010 Talent @ Work CC) OF (geslaagd of gedelibereerd voor 82PRV3000 Event Live Lab PR EN geslaagd of gedelibereerd voor 82PRV3010 Talent @ Work PR).