Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
73MUZ3080 Individueel project19757/2280/2425/1/59
Studiegids

73MUZ3080 Individueel project

19757/2280/2425/1/59
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de pop- en rockmuziek, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • muzikant
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 12.11.2024 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt gebruik van een interne en externe jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Contacturen

Practicum112,00 uren
Zelfstudie308,00 uren

Eindcompetenties

Vakexpert: De student bezit een breed scala aan internationaal gerichte vaktechnische kennis en vaardigheden die hij kan integreren en toepassen in een interculturele beroepspraktijk. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student beheerst een ruim repertoire binnen de popmuziek en aanverwante disciplines, kan dit interpreteren en optimaal uitvoeren.ALG,BS
Visie en creativiteit: De student toont visie en creativiteit in de totstandkoming en uitvoering van muzikale processen en producten. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan creatief omgaan met diverse muzikale concepten binnen zijn vakgebied. ALG,BG,BS
Vakexpert: De student bezit een breed scala aan internationaal gerichte vaktechnische kennis en vaardigheden die hij kan integreren en toepassen in een interculturele beroepspraktijk. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kiest en gebruikt zelfstandig instrumentarium, apparatuur en bijhorende technologieën.ALG,BS
Visie en creativiteit: De student toont visie en creativiteit in de totstandkoming en uitvoering van muzikale processen en producten. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan creatief omgaan met eigen instrumentarium en bijhorende technologieën binnen zijn vakgebied. ALG,BG,BS
Vakexpert: De student bezit een breed scala aan internationaal gerichte vaktechnische kennis en vaardigheden die hij kan integreren en toepassen in een interculturele beroepspraktijk. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan professioneel bewegen binnen een studio-situatie en een optimale performance neerzetten.ALG,BG,BS
Visie en creativiteit: De student toont visie en creativiteit in de totstandkoming en uitvoering van muzikale processen en producten. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student doet creatieve voorstellen rekening houdend met alle aspecten van een productie. ALG,BG,BS
Vakexpert: De student bezit een breed scala aan internationaal gerichte vaktechnische kennis en vaardigheden die hij kan integreren en toepassen in een interculturele beroepspraktijk. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan professioneel bewegen binnen een live situatie en een optimale performance neerzetten.ALG,BG,BS
Innoveren: De student kan onderzoekend omgaan met nieuwe contexten, processen en producten en vertaalt deze innovatief in zijn eigen praktijk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student onderzoekt nieuwe muzikale ontwikkelingen binnen zijn vakgebied, integreert deze in zijn eigen praktijk en kan ermee experimenteren. ALG,BG,BS
De student onderzoekt nieuwe technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied, integreert deze in zijn eigen praktijk en kan ermee experimenteren ALG,BG,BS
Samenwerking en communicatie: de student kan samen met anderen een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk product of proces en efficiënt en respectvol communiceren in een interculturele en internationale context, als professional en ook als burger. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student heeft de sociale en communicatieve vaardigheden om in verschillende samenwerkingsvormen te participerenALG,BG,BS
De student kan in opdracht werken.ALG,BG,BS
Ondernemerschap: de student kan zelfstandig vorm geven aan een professioneel bestaan binnen de internationale muzieksector. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student ontwikkelt vaardigheden om zijn toekomstige beroepspraktijk op een duurzame manier uit te bouwen. ALG,BG,BS
De student bouwt een relevant netwerk op. ALG,BG,BS
De student kan zich professioneel opstellen in zijn contacten en professioneel functioneren in een werkomgeving. ALG,BG,BS
Methodisch en reflectief handelen: de student werkt planmatig, zelfkritisch en kan op basis daarvan de eigen kwaliteit en die van anderen permanent evalueren en verder ontwikkelen. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan overzicht behouden, prioriteiten stellen en zijn werk efficiënt plannen. ALG,BG,BS
De student kan zijn eigen prestaties en die van anderen kritisch evalueren en bijsturen in functie van een permanente groei. ALG,BG,BS
Omgevingsgerichtheid: De student kan verbanden leggen tussen zijn eigen artistiek functioneren, de internationale ontwikkelingen in popmuziek en andere kunstdisciplines en de maatschappelijke context. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student heeft inzicht in de internationale muzieksector, volgt actief de evoluties en past dit toe om zich te positioneren in het werkveld. ALG,BG,BS
De student herkent interculturele invloeden in muziek en de samenleving en kan deze inzichten toepassen in interculturele en internationale contexten. ALG,BG,BS
Vakexpert: De student bezit een breed scala aan internationaal gerichte vaktechnische kennis en vaardigheden die hij kan integreren en toepassen in een interculturele beroepspraktijk. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student beschikt over inzicht om muzikale structuren en vormen binnen popmuziek en aanverwante disciplines te analyseren en te integreren in het eigen referentiekader.ALG,BG,BS

Doelstellingen

Persoonlijke vaardigheden
De student neemt beslissingen. Hij is in staat om op basis van kennis en informatie tot besluiten te komen. De student kan zijn beslissing verdedigen of bijsturen indien nodig.
De student houdt zich aan de deadlines en respecteert regels en procedures correct.
De student kan functioneren bij hoge werkdruk of onverwachte tegenslagen.

Organisatorische vaardigheden
De student werkt resultaatgericht en is in staat om zelfstandig en in co-creatie een kwaliteitsvol en duurzaam artistiek project te realiseren.
De student hanteert een juiste werkmethodiek en persoonlijke planning en is in staat om zelfstandig concrete projecten voor te bereiden, te plannen, uit te voeren en te evalueren.
De student draagt bij aan zorg voor mensen, middelen en milieu en levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van een duurzame en meer vreedzame wereld.

Sociale vaardigheden
De student stelt zich flexibel op, levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat en spoort anderen aan om een bijdrage te leveren aan het gezamenlijk resultaat.
De student kan een eigen idee, overtuiging, mening of inzicht helder formuleren, ordenen en onderbouwen om te komen tot duidelijke argumenten en kan anderen hiermee overtuigen.
De student bouwt een netwerk op, kan dit in stand houden en zinvol benutten.

Cognitieve vaardigheden
De student kan vanuit analyse verschillende opportuniteiten afwegen ten opzichte van elkaar en hierin verschillende mogelijkheden zien.
De student kan geschikte oplossingen vinden voor bepaalde opportuniteiten en hiervoor de best mogelijke handelswijze vaststellen.

Leerinhouden

De doelstelling van het Individueel Project is het ontwikkelen en realiseren van een eigen project, gesteund op artistiek, technologisch en zakelijk onderzoek.

Het is een individueel project en jouw 'visitekaartje' naar de sector, waarin je kan aantonen alle verworven competenties op een juiste manier in de beroepspraktijk te integreren.

Tijdens het Individueel Project zal je op een projectmatige manier

- zelfstandig een levensvatbaar en duurzaam project realiseren;
- gekoppeld aan je gekozen specialisatie;
- met een relevantie voor je toekomstige beroepspraktijk.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januariprojectevaluatie30,00De projectevaluatie bestaat uit een procesevaluatie (50%) en een productevaluatie (50%).
juniprojectevaluatie70,00De projectevaluatie bestaat uit een procesevaluatie (50%) en een productevaluatie (50%).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septprojectevaluatie100,00De projectevaluatie bestaat uit een procesevaluatie (50%) en een productevaluatie (50%).

Evaluatie: voorwaarden

- Elke afwezigheid tijdens contactmomenten met individuele en groepsopdrachten moet gewettigd zijn. Studenten verantwoorden deze afwezigheid via de correcte procedure en bij de betreffende docent, en informeren naar de uit te voeren vervangactiviteit of opdracht.
- De student dient de opdrachten uit te voeren, de presentaties te geven en de taken tijdig in te leveren volgens de richtlijnen op Blackboard.
 

Evaluatie: gevolgen

- In geval van gewettigde afwezigheid tijdens contactmomenten, wordt met de docent een alternatieve (deel)opdracht afgesproken.
- In geval van twee of meer ongewettigde afwezigheden tijdens contactmomenten met opdrachten, wordt een nul-score op de opdracht toegekend.
- In geval van niet of laattijdig inleveren van opdrachten, werkstukken en taken, ontvangt de student 0 voor deze opdrachten, werkstukken en taken.
 

Onderwijsvormen

  • W- Project

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ3060 Performance EN geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ3070 Expanded music EN geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ3080 Project craft 2 EN geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ3090 Project experiment 2 EN (geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ4330 Bas 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ4340 Drum 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ4350 Electronica 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ4360 Gitaar 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ4370 Toetsen 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor 72MUZ4380 Zang 2).