Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
72MUT4290 Project experiment producing and programming live19782/2280/2425/1/36
Studiegids

72MUT4290 Project experiment producing and programming live

19782/2280/2425/1/36
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de pop- en rockmuziek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Live binnen muziektechniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 12.11.2024 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt gebruik van een interne jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Contacturen

Begeleid zelfstandig werk42,00 uren
Zelfstudie126,00 uren

Eindcompetenties

Visie en creativiteit: De student toont visie en creativiteit in de totstandkoming en uitvoering van muzikale processen en producten. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan creatief omgaan met diverse muzikale concepten binnen zijn vakgebied. ALG,BG,BS
De student kan creatief omgaan met eigen instrumentarium en bijhorende technologieën binnen zijn vakgebied. ALG,BG,BS
De student doet creatieve voorstellen rekening houdend met alle aspecten van een productie. ALG,BG,BS
Innoveren: De student kan onderzoekend omgaan met nieuwe contexten, processen en producten en vertaalt deze innovatief in zijn eigen praktijk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student onderzoekt nieuwe muzikale ontwikkelingen binnen zijn vakgebied, integreert deze in zijn eigen praktijk en kan ermee experimenteren. ALG,BG,BS
De student onderzoekt nieuwe technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied, integreert deze in zijn eigen praktijk en kan ermee experimenteren ALG,BG,BS
Samenwerking en communicatie: de student kan samen met anderen een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk product of proces en efficiënt en respectvol communiceren in een interculturele en internationale context, als professional en ook als burger. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student heeft de sociale en communicatieve vaardigheden om in verschillende samenwerkingsvormen te participerenALG,BG,BS
De student kan in opdracht werken.ALG,BG,BS
Ondernemerschap: de student kan zelfstandig vorm geven aan een professioneel bestaan binnen de internationale muzieksector. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student bouwt een relevant netwerk op. ALG,BG,BS
De student kan zich professioneel opstellen in zijn contacten en professioneel functioneren in een werkomgeving. ALG,BG,BS
Methodisch en reflectief handelen: de student werkt planmatig, zelfkritisch en kan op basis daarvan de eigen kwaliteit en die van anderen permanent evalueren en verder ontwikkelen. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan overzicht behouden, prioriteiten stellen en zijn werk efficiënt plannen. ALG,BG,BS
De student kan zijn eigen prestaties en die van anderen kritisch evalueren en bijsturen in functie van een permanente groei. ALG,BG,BS
Omgevingsgerichtheid: De student kan verbanden leggen tussen zijn eigen artistiek functioneren, de internationale ontwikkelingen in popmuziek en andere kunstdisciplines en de maatschappelijke context. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student heeft inzicht in de internationale muzieksector, volgt actief de evoluties en past dit toe om zich te positioneren in het werkveld. ALG,BG,BS
De student herkent interculturele invloeden in muziek en de samenleving en kan deze inzichten toepassen in interculturele en internationale contexten. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student analyseert een gereduceerde authentieke probleemsituatie uit de praktijk of een artistieke uitdaging aan de hand van een voorgestructureerd model en formuleert een onderzoeksvraag of een artistiek concept.
De student kiest onder begeleiding de meest geschikte methodologie en stelt een planning op.
De student selecteert gericht valide en betrouwbare data, verwerkt deze kritisch in functie van de onderzoeksvraag of artistiek concept en zorgt voor een correcte bronvermelding.
De student formuleert op basis van de gegevensanalyse een antwoord op de onderzoeksvraag of artistieke uitdaging en gaat kritisch na of dit antwoord een oplossing is voor het praktijkprobleem of het artistiek concept onderbouwt.
De student deelt mondeling of schriftelijk het resultaat en het proces van de onderzoeksopdracht.
De student reflecteert aan de hand van duidelijke richtvragen kritisch over het doorlopen proces en het uiteindelijke resultaat. 
De student kan vragen formuleren om normen, waarden, meningen en praktijken in vraag te stellen. 
De student kijkt naar het grotere geheel en beseft dat er verbanden zijn hierbinnen. 
De student doet een beroep op het gekende om ideeën, oplossingen en methodes te bedenken, maar doet ook af en toe een beroep op nieuwe informatie. 
De student kan eerlijk, zorgvuldig maar ook transparant onderzoek voeren. De bevindingen en de acties zijn navolgbaar en volgen elkaar logisch op.

Leerinhouden

Binnen het opleidingsonderdeel Project Experiment Producing & Programming Live wordt onderzoek gedaan naar vernieuwende manieren van live producing & programming in volgende fasen:
1. Verkennen
2. Opzetten
3. Uitvoeren
4. Analyseren en concluderen
5. Rapporteren en presenteren



 

Evaluatie

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeprojectevaluatie40,00De tussentijdse projectevaluatie bestaat uit een procesevaluatie (50%) en een productevaluatie (50%).
januariprojectevaluatie60,00De projectevaluatie bestaat uit een procesevaluatie (50%) en een productevaluatie (50%).

Evaluatie: voorwaarden

- Elke afwezigheid tijdens contactmomenten met individuele en groepsopdrachten moet gewettigd zijn. Studenten verantwoorden deze afwezigheid via de correcte procedure en bij de betreffende docent, en informeren naar de uit te voeren vervangactiviteit of opdracht.
- De student dient de opdrachten uit te voeren, de presentaties te geven en de taken tijdig in te leveren volgens de richtlijnen op Blackboard.
 

Evaluatie: gevolgen

- In geval van gewettigde afwezigheid tijdens contactmomenten, wordt met de docent een alternatieve (deel)opdracht afgesproken.
- In geval van twee of meer ongewettigde afwezigheden tijdens contactmomenten met opdrachten, wordt een nul-score op de opdracht toegekend.
- In geval van niet of laattijdig inleveren van opdrachten, werkstukken en taken, ontvangt de student 0 voor deze opdrachten, werkstukken en taken.
 

Onderwijsvormen

  • W- Project

Volgtijdelijkheid