Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
11EMS1100 Mechanische machines14259/2383/2526/1/44
Studiegids

11EMS1100 Mechanische machines

14259/2383/2526/1/44
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat in de elektromechanische systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 27.03.2026 (PXL S2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Jacobs Bjorn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Extra informatie en studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via het elektronisch leerplatform.

Contacturen

Hoorcollege28,00 uren
Zelfstudie47,00 uren

Begincompetenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.
We verwachten wel van de studenten die deze opleiding aanvangen dat ze geïnteresseerd zijn in techniek, graag al doende leren en dat ze veilig werken belangrijk vinden.

Eindcompetenties

De rol van de technicus ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie. ALG,BG,BS
De gegradueerde lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan elektromechanische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan de werking van de besproken machines beschrijven.
De student kan de functie van de besproken machines in een elektromechanische installatie benoemen.
De student kan de mogelijke zwakke plekken van de besproken machines benoemen.
De student kan een stromingstechnisch schema lezen en interpreteren.
De student kan vaktechnische informatie raadplegen in het Nederlands.

Leerinhouden

Tijdens de hoorcolleges wordt voortdurend verwezen naar de praktijk. Er worden demomateriaal gebruikt om de leerstof aanschouwelijk te maken. Met het oog op onderhoud wordt er vaak verwezen naar de zwakke plekken van de machineonderdelen. Tijdens zelfstudie wordt verwacht dat de student de leerstof verder verwerkt.

Toegepaste wetenschappen
De wetenschappelijke begrippen die nodig zijn om dit opleidingsonderdeel succesvol te kunnen doorlopen, worden behandeld op het moment waarop nodig. Op deze manier kunnen deze wetenschappelijke begrippen onmiddellijk toegepast worden. De basiswetten uit de hydrostatica, hydrodynamica en thermodynamica maken hier deel van uit.

Pompen
Er wordt duidelijkheid gebracht in de verschillende types van pompen die er bestaan en hun onderverdeling in verdringerpompen en centrifugaalpompen. Verder worden van de meest gebruikte pompen volgende items besproken: werking, toepassingsmogelijkheden en zwakke plekken Tenslotte wordt het bepalen van de opvoerdruk in een installatie, cavitatie, bepalen van het bedrijfspunt en het verleggen ervan behandeld.

Compressoren
Er wordt duidelijkheid gebracht in de verschillende types van compressoren die er bestaan en hun onderverdeling in zuigercompressoren en centrifugaalcompressoren. Verder worden van de meest gebruikte compressoren volgende items besproken: werking, toepassingsmogelijkheden en zwakke plekken.

Ventilatoren

Er wordt duidelijkheid gebracht in het (vage) verschil dat er bestaat tussen een compressor en een ventilator. Ook hier hebben we het over verschillende types zoals de radiale en axiale ventilator met hun werking, toepassingsmogelijkheden en zwakke plekken.

Koelgroepen
De verschillende onderdelen die deel uitmaken van een koelgroep worden besproken alsook het stromingsschema. Verder wordt de werking van de koelgroep behandeld, de toepassingsmogelijkheden en de zwakke plekken.

Kleur van leidingen
Naargelang de doorloopstof verschillen leidingen van kleur. Hierover wordt duidelijkheid gebracht in dit opleidingsonderdeel. Ook de norm hieromtrent wordt behandeld.

Begeleiding

Interactieve lessen met responsiemomenten.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeschriftelijk geslotenboekexamen40,00
junischriftelijk geslotenboekexamen60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Aanwezigheid:
De student dient aanwezig te zijn tijdens alle examens, evaluatiemomenten en op een onderwijsactiviteit met verplichte aanwezigheid. De bewijslast voor aanwezigheid ligt volledig bij de student, door op eigen initiatief bij aanvang van de activiteit de aanwezigheidslijst te ondertekenen. De student dient dus ook tijdig aanwezig te zijn, bij aanvang van de activiteit.
Een student die afwezig is op een examen, een evaluatiemoment of op een onderwijsactiviteit met verplichte aanwezigheid moet zijn afwezigheid wettigen conform met het examenreglement:
- art 9: examenkans § 2
- art 11: eerste examenkans §2
- art 14: tweede examenkans § 3
- art 27: aan- en afwezigheid student § 1
De onderwijsactiviteiten of evaluatiemomenten met verplichte aanwezigheid worden per opleidingsonderdeel tijdig en duidelijk weergegeven in de algemene informatiefiche (beschikbaar via blackboard).
Inleveren van documenten:
Deadlines en richtlijnen voor het inleveren van documenten worden gecommuniceerd via blackboard. Tenzij anders vermeld door de lector, wordt elk in te leveren document door de student individueel voorbereid en ingeleverd.

Evaluatie: gevolgen

Afwezigheid bij verplichte leeractiviteiten:
Bij afwezigheid dient een verplichte leeractiviteit steeds volledig te worden uitgevoerd met uitzondering van het praktische gedeelte. De lector kan ook een vervangende opdracht opgeven, die meetelt in het eindcijfer.
In geval van gewettigde afwezigheid wordt indien nodig met de docent een inhaalmoment afgesproken. De student neemt het initiatief om een afspraak met de docent te maken.
In geval van ongewettigde afwezigheid krijgt de student een nul voor dit onderdeel of deze les.
In geval van niet of laattijdig inleveren van een opdracht, ontvangt de student een nul voor dit onderdeel.
Een student die meer dan 1 keer ongewettigd afwezig is voor een verplichte leeractiviteit, wordt uitgesloten voor de examens van dit opleidingsonderdeel tijdens het lopende academiejaar.
Indien een student die onvoorbereid of niet tijdig aanwezig is (te laat) op een verplichte leeractiviteit (practicum, oefenzitting), beoordeelt de lector of de student nog kan starten met de leeractiviteit.
Indien de student nog kan worden toegelaten, wordt de laattijdigheid gepenaliseerd met puntenaftrek. Indien de student niet meer kan worden toegelaten, dan geldt dit als een onwettige afwezigheid.
Afwezigheid bij examens:
Zie departementale richtlijnen voor examens (beschikbaar via blackboard).
Inleveren van documenten:
Documenten die na de deadline of via andere dan de oplegde kanalen worden ingeleverd of die de opgelegde richtlijnen niet respecteren (bv. naamgeving, format,…), worden niet beoordeeld. De student behaalt dan 0 voor de betreffende opdracht of het evaluatieonderdeel. Studenten die plagiaat plegen of exacte kopieën van een document indienen, behalen 0 voor de betreffende opdracht. Laattijdig ingeleverde opdrachten worden niet beoordeeld. De student behaalt dan 0 voor de betreffende opdracht of het evaluatieonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.