Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
31SAL1150 Communication skills19306/2401/2526/1/20
Studiegids

31SAL1150 Communication skills

19306/2401/2526/1/20
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat in de sales support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.11.2025 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Appeltans Eline, Saels Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Aanvullend leermateriaal en PowerPoints worden beschikbaar gesteld via Blackboard.

Contacturen

Practicum26,00 uren
Zelfstudie49,00 uren

Begincompetenties

De student toont zich bereid om de eigen communicatieve vaardigheden onder de loep te nemen en te willen verbeteren.

De student kan zich schriftelijk/mondeling vlot uitdrukken in het Nederlands.





Eindcompetenties

Commercieel medewerker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De gegradueerde ondersteunt de dienst na verkoop, past de klachtenprocedure toe en geeft zelfstandig relevante informatie door aan de betrokken diensten en externe sales.ALG,BG,BS
De gegradueerde is empathisch, commercieel ingesteld, ondersteunt commerciële acties rekening houdend met de geldende wetgeving en biedt klantvriendelijke en klantgerichte ondersteuning gedurende het hele verkooptraject. ALG,BG,BS
De gegradueerde is ondernemend, doet actief verbetervoorstellen en werkt mee aan de duurzame implementatie van verbeteringen van het commercieel beleid teneinde de commerciële doelstelling van de organisatie te realiseren. ALG,BG,BS
De gegradueerde neemt initiatief, werkt klantgericht en oplossingsgericht. De gegradueerde functioneert in een multidisciplinair team en neemt hierin verantwoordelijkheid op. ALG,BG,BS
Administrator ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De gegradueerde verzamelt, verwerkt en documenteert op doeltreffende wijze informatie en data. De gegradueerde maakt hierbij gebruik van de gepaste softwaretools (kantoorsoftware, CRM en ERP), ter ondersteuning van de salesactiviteiten. ALG,BG,BS
Communicator ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De gegradueerde informeert klanten over producten/diensten en zet de gepaste commerciële technieken in voor de verkoop ervan. ALG,BG,BS
De gegradueerde communiceert schriftelijk en mondeling effectief en doelgroepgericht in het Nederlands en is zelfredzaam in Engels en Frans en dit zowel intern, als extern naar alle stakeholders in het netwerk. ALG,BG,BS
Levenslang lerende ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De gegradueerde is zelfkritisch, ontwikkelt de eigen deskundigheid door evoluties in het domein op te volgen en gebruikt deze om zijn persoonlijke en professionele groei te bevorderen. ALG,BG,BS
De gegradueerde handelt professioneel, klantvriendelijk, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en haar klanten. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan:

-een communicatieproces en verschillende communicatiestijlen (her)kennen;
-professioneel e-mailverkeer uitvoeren met oog voor correct gebruik van spelling en grammatica;
-professioneel en zakelijk telefoneren;
 -een presentatie geven via PowerPoint;
-eenvoudig schriftelijk rapporteren met oog voor correcte spelling en grammatica;
-feedback geven en krijgen;
-een goed en slecht nieuws gesprek voeren;
-conflicten probleemoplossend aanpakken (conflicthantering).


Leerinhouden

-professionele e-mailen
-communicatiestijlen herkennen en toepassen
-professioneel telefoneren
-professioneel schriftelijk rapporteren
-feedback geven en krijgen
-een professionele presentatie geven
-conflicthantering
-gesprekstechnieken/ theorie communicatie
-een goed nieuws- of slecht nieuwsgesprek voeren

Begeleiding

Feedback bij leervorderingen.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie100,00Via testmomenten, opdrachten en rollenspelen worden de commerciële communicatieve vaardigheden doorheen het opleidingsonderdeel getest. Verplichte aanwezigheid en betrokkenheid & actieve medewerking tijdens les- en evaluatiemomenten maken deel uit van de permanente evaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septIndividuele opdracht20,00Meer informatie zal op Blackboard worden gepubliceerd.
aug/septmondeling geslotenboekexamen30,00
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen50,00

Evaluatie: voorwaarden

VOORWAARDE 1:
De student dient elk werkstuk tijdig in te leveren volgens de richtlijnen op Blackboard.

VOORWAARDE 2:
Aanwezigheid tijdens evaluatiemomenten is steeds verplicht. Bij afwezigheid moet de student ten laatste op de dag van het evaluatiemoment en vóór aanvang hiervan de lector hierover per mail verwittigen. Daarnaast moet de student zijn afwezigheid wettigen volgens de regeling beschreven in het OER van de hogeschool PXL. Bij gewettigde afwezigheid is het de verantwoordelijkheid van de student om de lector te contacteren. De lector bepaalt dan een éénmalig inhaalmoment aan het einde van de periode.

VOORWAARDE 3:
Een groepsopdracht/presentatie gaat door zoals gepland, ook als één van de groepsleden gewettigd of ongewettigd afwezig is.

VOORWAARDE 4:
De student moet alle instructies op Blackboard lezen en naleven.

VOORWAARDE 5:

Een student dient een professionele en gepaste houding/attitude te vertonen tijdens de lessen en/of activiteiten georganiseerd in het kader van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

GEVOLG 1:
Indien een student een werkstuk niet of te laat indient, wordt dit beschouwd als niet afgelegd en ontvangt de student een 0 op dit deelpunt.

GEVOLG 2:
Indien een student ongewettigd afwezig is tijdens een van de evaluatiemomenten, wordt deze deelevaluatie beschouwd als niet afgelegd en ontvangt de student een 0 op dit deelpunt.
Bij afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) op het inhaalmoment resulteert dit in een nulscore voor het betreffende onderdeel.

GEVOLG 3:
De aanwezige groepsleden krijgen de punten, gekoppeld aan hun onderdeel van de groepsopdracht.

GEVOLG 4:
Het niet naleven van instructies zoals vermeld op Blackboard leidt eveneens tot een nul voor het betreffende onderdeel.

GEVOLG 5:
Een onprofessionele of ongepaste houding/attitude kan leiden tot een aanpassing van het eindcijfer tot score ND (niet deelgenomen) voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Presentatie
  • W- Klasgesprek

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.