Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
41EAI1080 C programmeren 113433/2440/2526/1/79
Studiegids

41EAI1080 C programmeren 1

13433/2440/2526/1/79
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.11.2025 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Clerinx Jan, Martens Ward, Martens Ward, Stukken Bart, Vreys Frederik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Verplicht studiemateriaal

Digitaal studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard.

Aanbevolen studiemateriaal 

De programmeertaal C; A. Kelley, I. Pohl; 978-90-430-1669-8

The C programming language PDF; Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie; 978-01-311-0362-7

Aanvullend studiemateriaal

Relevante aanvullende literatuur is beschikbaar op Blackboard.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Aanbevolen

The C Programming Language (second edition) van Brian W. Kernighan en Dennis M. Ritchie (http://freecomputerbooks.com/The-C-Programming-Language.html)

Contacturen

Blended learning3,50 uren
Practicum45,50 uren
Zelfstudie91,00 uren

Eindcompetenties

#Analyseren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional bepaalt in overleg met de opdrachtgever de vereisten van elektronische en ICT-systemen. Op basis daarvan verzamelt en interpreteert hij de noodzakelijke technische en wetenschappelijke informatie. ALG,BG,BS
De beginnende professional analyseert mogelijke oplossingsmodellen voor elektronische en ICT-systemen en maakt een onderbouwde keuze. ALG,BG,BS
#Realiseren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional ontwerpt, ontwikkelt elektronische en ICT-systemen en stelt ze samen tot een werkend hardware- of softwaresysteem. ALG,BG,BS
#Optimaliseren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional test elektronische en ICT-systemen, toetst ze aan de vooropgestelde vereisten en stuurt bij waar nodig. ALG,BG,BS
#Beheren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional  installeert elektronische en ICT-systemen, maakt ze operationeel en neemt initiatieven om problemen op te lossen. ALG,BG,BS
#Communiceren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional  rapporteert in functie van de taalvereiste, correct en nauwkeurig over processen, systemen en producten. ALG,BG,BS
#Professioneel en projectmatig werken ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional werkt zelfstandig en/of in team opdrachten en projecten uit en werkt hierbij effciënt samen in een internationale en (super)diverse, multidisciplinaire werkomgeving. ALG,BG,BS

Doelstellingen

Competentie:
De beginnende professional bepaalt in overleg met de opdrachtgever de vereisten van elektronische en ICT-systemen. Op basis daarvan verzamelt en interpreteert hij de noodzakelijke technische en wetenschappelijke informatie.
Doelstellingen:
1. De student kent de syntaxregels om werkende code te kunnen schrijven.
2. De student verstaat het juiste vakjargon, kan het gebruiken en heeft de attitude om ongekende termen op te zoeken.
3. De student kent verschillende strategieën om tot een gepaste oplossing te komen.

 
Competentie:
De beginnende professional analyseert mogelijke oplossingsmodellen voor elektronische en ICT-systemen en maakt een onderbouwde keuze.
Doelstellingen:
1. De student analyseert opdrachten binnen een labo en/of project.
2. De student analyseert programmacodes om deze te verstaan en/of zelf programma's te kunnen schrijven.

 
Competentie:
De beginnende professional ontwerpt en ontwikkelt elektronische en ICT-systemen en stelt ze samen tot een werkend hardware- of softwaresysteem.
Doelstellingen:
1. De student gebruikt professionele ontwikkelingsomgevingen voor technische realisaties.
2. De student kan nodige ontwikkelingsomgeving gebruiksklaar maken en houden.


Competentie:
De beginnende professional test elektronische en ICT-systemen, toetst ze aan de vooropgestelde vereisten en stuurt bij waar nodig.
Doelstellingen: 
1. De student heeft de attitude om elke ontwikkeling te testen op functionaliteit.
 

Competentie:
De beginnende professional installeert elektronische en ICT-systemen, maakt ze operationeel en neemt initiatieven problemen op te lossen.
Doelstellingen: 
1. De student heeft de attitude om in hun hard- en/of softwaresysteem problemen te herkennen en up-to-date te houden.  



Competentie:
De beginnende professional werkt zelfstandig en/of in team opdrachten en projecten uit.
Doelstellingen:
1 De student kan zelfstandig een opdracht binnen een project oplossen.



Competentie:
De beginnende professional rapporteert in functie van de taalvereiste, correct en nauwkeurig over processen, systemen en producten.
Doelstellingen:
1 De student is in staat zowel syntax van de code als de logica in het algoritmen uit te leggen en te verantwoorden.



 




Leerinhouden

Command line, de C-compiler (GCC) en de code editor (vs code).
Lexicale elementen en variabelen.
Fundamentele datatypen.
Fundamentele I/O.
Operatoren (arithmetisch, relationeel, logisch, bitwise), toekennend en expressies
Controle structuren en lussen
Functies en programma structuren
Argumenten en parameters
Array's en strings
State machines (enums en typedef)

Begeleiding

Kennisverwerving

Klassikaal begeleide leerprocessen
Klassikaal begeleide practica
Leerpaden
Digitale content

Kennisverwerking

Doormiddel van praktijk ervaringen in labo's.
In zelfstudie die plaatsvindt buiten de contacturen.

Individuele begeleiding

Formatieve en cumulatieve feedback tijdens labo's.
Formatieve en cumulatieve feedback bij evaluaties.
Vragen op initiatief van de student.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie25,00
januarimondeling geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septindividuele opdracht25,00
aug/septmondeling geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)75,00

Evaluatie: voorwaarden

Evaluatievoorwaarden tijdens evaluatiemomenten

De voorwaarden beschreven in het onderwijs- en examenreglement (OER) dienen te worden gevolgd om deel te nemen aan het examen.

De student dient verplicht aanwezig te zijn tijdens elk evaluatiemoment. Indien een evaluatie uit deelevaluaties bestaat is een student verplicht deel te nemen aan een deelevaluatie als dit deel een percentage van minimum 35% bedraagt.

De evaluatiemomenten worden in het begin van de cursus via een evaluatierooster gecommuniceerd op blackboard.

Bij gebruik van een eigen pc tijdens de evaluatie, is de student zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van zijn vakspecifieke software en pc.

Evaluatievoorwaarden voor documenten en opdrachten

Documenten en/of opdrachten dienen tijdig ingediend te worden volgens gemaakte afspraken met de opdrachtgever. De gemaakte afspraken zijn terug te vinden op Blackboard.

Evaluatie: gevolgen

Evaluatiegevolgen tijdens het evaluatiemoment

Elke afwezigheid dient gewettigd te worden volgens van het onderwijs- en examenreglement (OER).

Bij een gewettigde afwezigheid kan met de lector een afspraak gemaakt worden om het gemiste evaluatiemoment indien mogelijk in te halen. De lector bepaalt het inhaalmoment op basis van reguliere onderwijsdagen en uren. De student dient zelf het initiatief te nemen en de betrokken lector te contacteren binnen 5 werkdagen na het gemiste evaluatiemoment.
Indien het inhaalmoment niet gebruikt wordt zal een nul toegekend worden aan de gemiste evaluatie.

In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens een evaluatiemoment, krijgt de student een 0 als cijfer op deze evaluatie en heeft hij geen recht op een nieuw evaluatiemoment.

Indien de student ongewettigd niet deel nam aan een deelevaluatie met een deelpercentage van minstens 35% zal een nul toegekend worden aan de volledige evaluatie.

Indien de hardware en/of software aangeboden door de opleiding niet correct werkt bij de student zal binnen de beschikbare evaluatietijd naar een oplossing worden gezocht.

Indien persoonlijk materiaal van de student benodigd is tijdens een evaluatiemoment en dit 5 werkdagen op voorhand is vermeld door de lector, is de student zelf verantwoordelijk bij het ontbreken of niet functioneren van het materiaal.

Evaluatiegevolgen voor documenten en opdrachten

Laattijding indienen of niet indienen van een document/werkstuk, resulteert in een 0 voor dat document/werkstuk.

Onderwijsvormen

  • W- Practicum
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.