Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
61LKO1040 Ontwikkelingspsychologie9688/2448/2526/1/54
Studiegids

61LKO1040 Ontwikkelingspsychologie

9688/2448/2526/1/54
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Didactische en pedagogische bekwaamheid
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.11.2025 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Adriaenssens Nele, Martens Elke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Aan de hand van opdrachten en casussen verwerven studenten inzichten in de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen.
De casussen en opdrachten en extra artikels worden aangeboden via blackboard (blended learning).



Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Aanbevolen

Handboek: Ontwikkelingspsychologie met MyLab NL -8e editie - R. Feldman (niet verplicht)

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Groot worden, de ontwikkeling van baby tot adolescent.Verplicht€ 29,99
  • Auteur: K. Struyven, e.a.
  • Uitgever: Lannoo
  • ISBN-nr: 978-94-014-7027-8
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleid zelfstandig werk6,00 uren
Practicum24,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Eindcompetenties

Begeleider ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
BEGELEIDER: De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs creëert krachtige speelleeromgevingen vanuit de visie op authentiek onderwijs: hij zoekt naar afstemming tussen de context van de school, de beginsituatie van de klasgroep, de belevingswereld en de beginsituatie van het kind en de beoogde ontwikkelingsdoelen. Hij realiseert kwaliteitsvolle interacties met ieder kind en concretiseert inclusief onderwijs zodat elk kind maximaal leert en ontwikkelt. Bij het vormgeven aan de krachtige speelleeromgeving houdt hij rekening met de aanwezige diversiteit van de klasgroep en de bredere samenleving. Hij zoekt binnen het schoolteam ondersteuning wanneer er zorgen zijn over het ontwikkelingsverloop. ALG,BG,BS

Doelstellingen

In dit opleidingsonderdeel wordt er gewerkt aan de hogeschoolbrede soft skills van de leerlijn internationaal en intercultureel handelen, onderzoekend handelen en ondernemend handelen.

Deze zijn telkens al dan niet gelinkt aan de beroepsattitudes van de leraar kleuteronderwijs.

De student toont openheid, herkenning en respect.

De student toont flexibiliteit en vastberadenheid.

De student werkt samen.

De student neemt verantwoordelijkheid op. 

De student bedenkt oplossingen. 

De student benut netwerken. 

De student presenteert en argumenteert. 

De student kan niet vertrouwde complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk zelfstandig definiëren en analyseren.

De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden.

De student kan relevante (theoretische/wetenschappelijke en praktische) gegevens verzamelen, integreren, verwerken (interpreteren) en evalueren.

De student kan informatie, ideeën, problemen en oplossingen rapporteren aan specialisten en leken.

De student reflecteert kritisch over het doorlopen proces, het uiteindelijke product en zichzelf.

De student schetst de ontwikkeling van het kind, in het bijzonder de peuter en de kleuter, op alle ontwikkelingsgebieden en krijgt zo meer zicht op de beginsituatie van deze doelgroep.

De student herkent en bespreekt kenmerken van de ontwikkeling van een peuter en een kleuter.

De student past inzichten in de ontwikkelingspsychologie toe aan de hand van casussen en voorbeelden uit het werkveld.

De student verkent en analyseert een praktijkprobleem in de vorm van een casus en verbindt deze met elementen uit de theorie.

De student gaat kritisch om met het gebruik van generatieve AI en is zich bewust van de implicaties en ethische dilemma’s van generatieve AI, waaronder de kwesties met betrekking tot privacy, bias en verantwoordelijkheid.

De student toont een onderzoekende houding. 

 

Leerinhouden

De visies: nature, nurture en zelfbepaling.
Een definitie van ontwikkeling, gelinkt aan de ontwikkelingsfasen en ontwikkelingsgebieden.
De ontwikkeling van het jonge kind, in het bijzonder de peuter en de kleuter, op alle gebieden, met aandacht voor verschijnselen en tendensen binnen de ontwikkeling van het jonge kind waarbij ook de koppeling wordt gemaakt met actuele thema's. 

Begeleiding

In lesweek 5 of 6 vindt er een proefexamen plaats. Het proefexamen verloopt op dezelfde manier als het effectieve examen. Het examen bestaat uit 2 delen:

Deel 1 is een openboek examen waar je vragen aan de hand van een casus beantwoordt.

Deel 2 is een gesloten boek examen. Hier beantwoord je vragen over de lesplanners. De studenten bereiden dit proefexamen individueel voor en de oplossingen worden klassikaal verbeterd.

Studenten zoeken een antwoord op een opgelegde onderzoeksvraag om meer zicht te krijgen op de beginsituatie. De uitwerking hiervan gebeurt onder begeleiding van de lector.

De studenten kunnen via blended learning (extra) oefeningen, (extra) filmfragmenten,... terugvinden die hen helpen hun eigen leerproces vorm te geven i.f.v. hun eigen noden.  

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarischriftelijk geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)40,00Geslotenboekexamen van het onderdeel lesplanners. Studenten maken gebruik van de lockdownbrowser tijdens het examen.
januarischriftelijk openboekexamen met laptop (met internettoegang)40,00Openboekexamen van casus. Studenten maken gebruik van de lockdownbrowser tijdens het examen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)40,00Geslotenboekexamen van het onderdeel lesplanners. Studenten maken gebruik van de lockdownbrowser tijdens het examen.
aug/septschriftelijk openboekexamen met laptop (met internettoegang)40,00Openboekexamen van casus. Studenten maken gebruik van de lockdownbrowser tijdens het examen.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodegroepsopdracht met individuele beoordeling20,00

Evaluatie: voorwaarden

De studenten zijn verplicht te observeren bij een nog nader te bepalen doelgroep i.f.v. de onderzoeksopdracht. 

De studenten moeten elk onderdeel van het groepswerk afleggen om punten te krijgen. D.w.z. ze dragen bij tot het groepswerk, ze uploaden het groepswerk en dienen aanwezig te zijn tijdens de presentatie van hun onderzoeksvraag.

Voor leerkrachten is het belangrijk dat ze zich goed kunnen uitdrukken. Daarom houden we bij elke evaluatie rekening met je taalgebruik. Specifiek hanteren we de BACA-normen (Begrijpelijk, Aantrekkelijk, Correct, Aangepast).

Evaluatie: gevolgen

In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens het observatiemoment, ontvangt de student 0/20 voor de groepsopdracht met individuele beoordeling.
Studenten die gewettigd afwezig zijn, of studenten die later instappen, halen dit observatiemoment op een ander moment in.

Afhankelijk van het moment waarop de late instappers instappen in de opleiding zullen deze studenten aansluiten bij een andere groep of zullen zij een vervangtaak opgelegd krijgen.

In geval van ongewettigde afwezigheid tijdens de voorstelling van hun onderzoeksvraag, ontvangt de student 0/20 voor PE.
In geval van gewettigde afwezigheid tijdens de presentatie zal de student zijn/haar deel van de presentatie inhalen. De student neemt zelf initiatief om de presentatie in te halen.
In geval van niet meewerken aan het groepswerk of niet indienen van het groepswerk, ontvangt de student 0/20 voor PE.

Voldoet je (gesproken of geschreven) tekst niet aan de BACA-normen, verlies je maximum 10% van de punten.

Onderwijsvormen

  • W- Bedrijfsbezoek/werkplekbezoek
  • W- Casemethode
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Presentatie
  • W- Werkcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.