Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
61LKO1090 Taal 19693/2448/2526/1/30
Studiegids

61LKO1090 Taal 1

9693/2448/2526/1/30
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Vakinhoudelijke en vakdidactische expertise
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 27.03.2026 (PXL S2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Pierards Alida
Andere docenten: Van Tilborg Katrien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiematerialen en opdrachten worden aangeboden via Blackboard.

Het handboek "Taalontwikkeling op school" kan tweedehands aangekocht worden. Let er dan op dat je de meest recente versie aankoopt.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Boordevol taalVerplicht€ 36,00
  • Uitgever: OWl Press
  • Editie: 2024
  • ISBN-nr: 978-94-647-8885-3
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleid zelfstandig werk6,00 uren
Practicum24,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

De student heeft een goede mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid (Standaardnederlands).

Eindcompetenties

Begeleider ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
BEGELEIDER: De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs creëert krachtige speelleeromgevingen vanuit de visie op authentiek onderwijs: hij zoekt naar afstemming tussen de context van de school, de beginsituatie van de klasgroep, de belevingswereld en de beginsituatie van het kind en de beoogde ontwikkelingsdoelen. Hij realiseert kwaliteitsvolle interacties met ieder kind en concretiseert inclusief onderwijs zodat elk kind maximaal leert en ontwikkelt. Bij het vormgeven aan de krachtige speelleeromgeving houdt hij rekening met de aanwezige diversiteit van de klasgroep en de bredere samenleving. Hij zoekt binnen het schoolteam ondersteuning wanneer er zorgen zijn over het ontwikkelingsverloop. ALG,BG,BS
Inhoudelijk expert ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
INHOUDELIJK EXPERT: De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs heeft inzicht in de brede ontwikkeling van de kleuter. Hij beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn inhoudelijke en didactische expertise binnen alle leergebieden van de ontwikkelingsdoelen met een kritische blik. Hij wendt deze geïntegreerd aan bij de vormgeving en realisatie van de speelleeromgeving. Hij gebruikt een correcte en uitdagende taal die de kinderen tot verdere ontwikkeling stimuleert. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan in zijn vakdidactiek materialen (voor o.a. een activiteit waarneming, kringgesprek, praatplaat, gedichtbeleving) i.f.v. vooropgestelde doelen kritisch kiezen en aanpassen in functie van de beginsituatie van de kleuters en houdt daarbij rekening met diversiteit (IIC - C1 &C7)
De student kan de interactie tussen leerkracht en kleuter stimuleren door het toepassen van vraag - en gesprekstechnieken.
De student kan aantonen dat hij de theoretische achtergrond beheerst om doelgerichte gesprekken te voeren met (meertalige) kleuters en taalstimulerende, kwaliteitsvolle feedback te geven. (IIC - C6)
De student kan een inhoudelijk rijke en uitdagende activiteit uitwerken (o.a. waarneming, kringgesprek, praatplaat, gedichtbeleving) waarbij kleuters zoveel mogelijk tot leren worden uitgenodigd.
De student kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de kleuters en benadert taaldiversiteit positief. (IIC - C1 en C6)
De student kan concrete doelstellingen formuleren voor het leergebied taal op basis van geselecteerde minimumdoelen en rekening houdend met de beginsituatie.
De student kan in zijn lesvoorbereidingen de vakdidactiek toepassen voor o.a. activiteit waarneming, kringgesprek, praatplaat en gedichtbeleving.
De student beschikt over een goede schriftelijke taalvaardigheid volgens de BACA-normen (Begrijpelijk, Aantrekkelijk, Correct, Aangepast).
De student beschikt over de theoretische achtergrond om een boekenhoek in te kleden en heeft daarbij aandacht voor representatie en diversiteit. 
De student beschikt over de theoretische achtergrond om een rijke taalleeromgeving te creëren en taalontwikkelend les te geven.

Leerinhouden

mondelinge taalvaardigheid bij kleuters (accent op spreken en luisteren) zowel inhoudelijk als vakdidactisch: 

- didactiek waarneming, praatplaten, gedichtbeleving
- gesprekken voeren met (meertalige) kleuters (IIC)
- taalontwikkelend lesgeven
- taalvaardigheidsonderwijs, taalstimulering zowel bij peuters als bij kleuters (IIC)
- taaldidactiek in de peuterklas 
- prentenboeken in de peuterklas
- ontwikkelingsdoelen spreken en luisteren
- lesvoorbereidingen voor praatplaat, gedichtbeleving, waarneming, gesprekken met kleuters
- proefles praatplaten/gedichtbeleving met kleuters
- inhoudelijke verbreding/verdieping (vraaggestuurd)
- kennismaking met enkele (taal)methodes bij de jongste kleuters
- rituelen talig verrijken



Begeleiding

Formatieve feedback: tijdens werkzittingen krijgen studenten mondelinge feedback om op die manier hun eigen leerproces bij te sturen.

Studiewijzer op Blackboard.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeindividuele opdracht25,00
junischriftelijk geslotenboekexamen75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septindividuele opdracht25,00
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen75,00

Evaluatie: voorwaarden

De student dient zijn individuele opdrachten tijdig en volledig in volgens de instructies op Blackboard.

Studenten nemen deel aan het schriftelijke examen Taal 1.




Voor leerkrachten is het belangrijk dat ze zich goed kunnen uitdrukken. Daarom houden we bij elke evaluatie rekening met je taalgebruik.
Specifiek hanteren we de BACA-normen (Begrijpelijk, Aantrekkelijk, Correct, Aangepast).

Evaluatie: gevolgen

In geval van niet of laattijdig of onvolledig inleveren van de individuele opdrachten, ontvangt de student 0 voor dit examendeel.

Indien een student niet deelneemt aan het schriftelijke examen Taal 1, ontvangt de student 0 voor dit examenonderdeel.

Voldoet je (gesproken) tekst niet aan de BACA-normen, dan verlies je maximum 10% van de punten.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Werkcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.