Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
61LSO1150 ICT 17733/2452/2526/1/01
Studiegids

61LSO1150 ICT 1

7733/2452/2526/1/01
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Ondersteunende vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.11.2025 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Docenten: Janssens Michel, Vandenhoudt Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

De cursus wordt via de ELO (Blackboard) aangereikt. Deze cursus omvat;

  • Instructievideo's (Nederlands- en Engelstalig)
  • Online stap-voor-stap handleidingen
  • Handboeken uit de PXL-bibliotheek
  • Opdrachten
  • Cases
  • Leerdoelen
  • (didactische) Voorbeelden
  • Digitale toetsen

Contacturen

Begeleid zelfstandig werk10,00 uren
Practicum20,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

De student is voldoende vaardig in de eindtermen uit de sleutelcompetentie 'Digitale competentie en mediawijsheid' uit de 3e graad S.O (ASO, KSO, TSO):

Digitale media en toepassingen gebruiken om te creëren, te participeren en te interageren.

  • 4.1 De leerlingen tonen zelfvertrouwen bij het verkennen en gebruiken van digitale infrastructuur en toepassingen. (attitudinaal)
  • 4.2 De leerlingen gebruiken doelgericht en adequaat functionaliteiten van digitale infrastructuur en toepassingen om digitaal inhouden te creëren, te delen en te beheren.
  • 4.3 De leerlingen gebruiken doelgericht en adequaat functionaliteiten van digitale infrastructuur en toepassingen om digitaal te communiceren, samen te werken en te participeren aan initiatieven.

Computationeel denken en handelen.

  • 4.4 De leerlingen beoordelen bouwstenen van digitale systemen in functie van het eigen gebruik en het gebruik ervan in een maatschappelijke context.
  • 4.5 De leerlingen programmeren volgens een bepaalde systematiek oplossingen voor problemen aan de hand van zelfontworpen algoritmes.

Verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie.

  • 4.6 De leerlingen stellen consequent passend mediagedrag. (attitudinaal)
  • 4.7 De leerlingen beoordelen kritisch wederzijdse invloeden tussen enerzijds het individu en de samenleving en anderzijds media, digitale infrastructuur en digitale toepassingen.
  • 4.8 De leerlingen passen regels van de digitale wereld kritisch toe.

Eindcompetenties

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij differentieert door middel van passende werkvormen, digitale tools en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer-en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en taalsensibilisering. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met administratieve taken en afspraken en stemt hierover af met collega’s en de school. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn persoonlijke en professionele groei en zijn klas- en schoolpraktijk. Hij is gericht op duurzaam handelen en integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk. Hij voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het team – de praktijk bij. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De doelstellingen worden op basis van opdrachten en cases ingeoefend en geëvalueerd. Er wordt hierin steeds een duurzaam ICT-gebruik beoogd.


1 ICT-competenties in de opleiding

  • Blackboard, EPOS, mail, uploaden, installatie, configuratie, ...

2 Competenties i.v.m. tekstverwerking (Word)

  • Paginaopmaak, pagina-indeling, opsomming, nummering, kolommen, tabel, afbeeldingen, ...

3 Competenties i.v.m. rekenblad (Excel)

  • Getalnotaties, formules, functies, opmaak, grafieken, ...

4 Competenties i.v.m. digitaal presenteren (PowerPoint)

  • Thema's, overgangen, multimedia, structuur, vormen, presenteren, ...

5 Competenties i.v.m. e-mailprogramma (Outlook)

  • Mappenstructuur, bijlagen, plannen, agenda, contacten, regels, ...

6 Competenties i.v.m. online kantoortoepassingen (Office 365)

  • Overzicht webapps, samenwerking, delen, cloudopslag, ...

7 Competenties i.v.m. digiborden

  • Technische aansluitingen, software, digibordles, presenteren, ...

De student kan kritisch omgaan met generatieve AI en is zich bewust van de implicaties en ethische dilemma’s van generatieve AI, waaronder de kwesties met betrekking tot privacy, bias en verantwoordelijkheid.

In dit opleidingsonderdeel wordt er gewerkt aan de hogeschoolbrede soft skills van de leerlijn onderzoekend handelen. Deze zijn telkens al dan niet gelinkt aan de beroepsattitudes van de leraar secundair onderwijs.

Leerinhouden

  • ICT-competenties in de opleiding
  • Tekstverwerking (Word)
  • Rekenblad (Excel)
  • Digitaal presenteren (PowerPoint)
  • E-mailprogramma (Outlook)
  • Online kantoortoepassingen (Office 365)
  • Digiborden

Begeleiding

De lessen ICT worden voor 2/3 als werkcollege en voor 1/3 als zelfstudie georganiseerd.

  • Voor wat betreft de opdrachten bestaat er de mogelijkheid om via Blackboard feedback te vragen.
  • De student kan een persoonlijke afspraak maken met de lector.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeportfolio100,00Het portfolio toont de competenties aan uit semester 1 en 2. zie Blackboard voor meer informatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septportfolio100,00Het portfolio toont de competenties aan uit semester 1 en 2. zie Blackboard voor meer informatie. Opdrachten uit het portfolio voor eerste examenkans moeten opnieuw ingediend worden voor tweede examenkans, al dan niet herwerkt.

Evaluatie: voorwaarden

Aanwezigheid tijdens de contacturen (10 x 2 lesuren) is verplicht. Een afwezigheid kan enkel gewettigd worden via een medisch attest. 

  • De student is zelf voorzien van een laptop tijdens de lessen met de nodige software.
  • Niet-Windows-gebruikers (bv. Mac) zijn zelf verantwoordelijk voor de compatibiliteit met het Windows besturingssysteem.
  • Het individuele portfolio is strikt persoonlijk.
  • Voor leerkrachten is het belangrijk dat ze zich goed kunnen uitdrukken. Daarom houden we bij elke evaluatie rekening met je taalgebruik. Specifiek hanteren we de BACA-normen (Begrijpelijk, Aantrekkelijk, Correct, Aangepast).

Evaluatie: gevolgen

Meer dan 2 ongewettigde afwezigheden resulteren in een OD (onvolledige deelname) op het rapport voor eerste zittijd. In dit geval kan er alleen aan de tweede zittijd deelgenomen worden. 

Er wordt binnen ICT 1 geen ondersteuning gegeven over andere platformen dan Windows.

Indien blijkt dat het individuele portfolio niet strikt persoonlijk is samengesteld of na de deadline wordt ingediend, krijgt de student een 0 op het rapport.

Voldoet je (gesproken of geschreven) tekst niet aan de BACA-normen, verlies je maximum 10% van de punten voor dat evaluatie-onderdeel.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.