Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
61LSO1270 Didactische basis13923/2452/2526/1/68
Studiegids

61LSO1270 Didactische basis

13923/2452/2526/1/68
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzepakket:
    • 1 LST - Keuzepakket Didactische basis
    Opleidingseenheid:
    • Didactische bekwaamheid
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.11.2025 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Docenten: Desimpelaere Sophie, Geunes Astrid, Hamal Lies, Hornikx Ilse, Ramzi Doha
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Alle cursusmaterialen en opdrachten worden ter beschikking gesteld via Blackboard.

Contacturen

Begeleid zelfstandig werk10,00 uren
Practicum40,00 uren
Zelfstudie100,00 uren

Begincompetenties

Er zijn geen begincompetenties vereist.

Eindcompetenties

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij differentieert door middel van passende werkvormen, digitale tools en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer-en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en taalsensibilisering. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise vanuit zijn passie voor het vak. Hij vertaalt deze inhouden gestructureerd en praktijkgericht naar de leerlingen en gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere (taal)ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan vanuit zijn eigen vakexpertise. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief. Hij documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Dit doet hij vanuit zijn rol als leraar. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan voor de verschillende componenten van het didactisch model toelichten wat een gerichte keuze is in een concrete situatie, rekening houdend met de andere componenten.
De student kan leren en onderwijzen situeren binnen de verschillende leertheorieën.
De student kan de beginsituatie van de lerenden achterhalen.
De student kan de structuur van het Vlaams onderwijslandschap schetsen.  
De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.
De student kan de keuze voor de verschillende didactische elementen in de krachtige leeromgeving (leerinhouden, didactische bouwstenen, didactische werkvormen en onderwijs- en leermiddelen) beoordelen.
De student kan de keuze voor een bepaald assessment beoordelen.
De student kan de link leggen tussen didactische begrippen en praktijksituaties.
De student volgt de actualiteit met betrekking tot het onderwijs.

De concrete lesdoelstellingen zijn terug te vinden op Blackboard.

In dit opleidingsonderdeel wordt er gewerkt aan de hogeschoolbrede soft skills van de leerlijn internationaal en intercultureel handelen / onderzoekend handelen / ondernemend handelen. Deze zijn telkens al dan niet gelinkt aan de beroepsattitudes van de leraar secundair onderwijs.

Leerinhouden

  • Didactisch model
  • Visie: leertheorieën, competentiegericht leren
  • Vlaams onderwijslandschap: historiek, leerplicht, onderwijsnetten en -koepels, inrichtende machten, structuur secundair onderwijs
  • Competenties: eindtermen, leerplannen, lesdoelstellingen
  • Beginsituatie
  • Krachtige leeromgeving: leerinhouden, didactische werkvormen, didactische bouwstenen en onderwijs- en leermiddelen en assessment

Begeleiding

Naast de lessen worden er ook monitoraten georganiseerd waar je vrijblijvend extra oefeningen kan maken, vragen stellen, ...

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeschriftelijk geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)40,00Deelexamen in oktober. Het examen bestaat uit een variatie aan vragen waaronder meerkeuzevragen. (examen via Lockdownbrowser).
januarischriftelijk geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)60,00Het examen bestaat uit een variatie aan vragen waaronder meerkeuzevragen. (examen via Lockdownbrowser).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen met laptop (zonder internettoegang)100,00Dit examen omvat de leerstof van het deelexamen in oktober en de leerstof van het examen in januari. Het examen bestaat uit een variatie aan vragen waaronder meerkeuzevragen. (examen via Lockdownbrowser).

Evaluatie: voorwaarden

Deelnemen aan het deelexamen in oktober is verplicht.

Laattijdige inschrijvers leggen het deelexamen op een later tijdstip af. Dit gebeurt bij inschrijving in overleg met de trajectbegeleider

Evaluatie: gevolgen

Studenten die ongewettigd afwezig zijn tijdens het deelexamen krijgen een 0 voor dit examenonderdeel.
Studenten die gewettigd afwezig zijn tijdens het deelexamen krijgen de kans om dit examenonderdeel in te halen op de dag van het examen in de examenperiode (januari).

Onderwijsvormen

  • W- Individuele opdracht
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Leergesprek
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.