Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
61LSO1300 Taal en communicatie 1b13927/2452/2526/1/10
Studiegids

61LSO1300 Taal en communicatie 1b

13927/2452/2526/1/10
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Ondersteunende vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 27.03.2026 (PXL S2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Brabants Nathalie, Dewit Adinda, Rosseels Elke, Tilkin Nancy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Bijzondere omstandigheden

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid of de instelling omwille van bijzondere omstandigheden maatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijke werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

De gebruikte materialen worden ter beschikking gesteld via Blackboard.

Contacturen

Begeleid zelfstandig werk10,00 uren
Practicum20,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

De begincompetenties voor dit OLOD zijn gelijk aan de eindcompetenties voor taal en communicatie 1a.

Eindcompetenties

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij differentieert door middel van passende werkvormen, digitale tools en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer-en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en taalsensibilisering. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise vanuit zijn passie voor het vak. Hij vertaalt deze inhouden gestructureerd en praktijkgericht naar de leerlingen en gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere (taal)ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan vanuit zijn eigen vakexpertise. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn persoonlijke en professionele groei en zijn klas- en schoolpraktijk. Hij is gericht op duurzaam handelen en integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk. Hij voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het team – de praktijk bij. ALG,BG,BS
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context. ALG,BG,BS
BEROEPSATTITUDES ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
Relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.ALG,BG,BS
Kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan:

- op een heldere en eenduidige manier instructies formuleren;
- expressief voor een groep spreken;
- zijn uitspraak verzorgen;
- feedback formuleren en ontvangen;
- schriftelijk reflecteren over zijn leerproces;
- zijn passieve en actieve woordenschat uitbreiden;
- genieten van literatuur op eigen niveau en die op een persoonlijke manier verwerken.

In dit opleidingsonderdeel wordt er gewerkt aan de hogeschoolbrede soft skills van de leerlijn onderzoekend handelen. Deze zijn telkens al dan niet gelinkt aan de beroepsattitudes van de leraar secundair onderwijs.

De student gaat kritisch om met het gebruik van generatieve AI en is zich bewust van de implicaties en ethische dilemma’s van generatieve AI, waaronder de kwesties met betrekking tot privacy, bias en verantwoordelijkheid.

Leerinhouden

- Mondeling: instructietaal, feedback formuleren en ontvangen, uitspraak en expressie, leesopdracht.
- Schriftelijk: reflecteren, woordenschat, werkwoordspelling, taalzorg
 

Begeleiding

Oefenpakketten in BlackBoardcursus en via PXL-TalenT

Formatieve feedback op uitspraak en expressie

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie100,00Resultaat in juni.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septindividuele opdracht100,00

Evaluatie: voorwaarden

Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht.

Als de student gewettigd afwezig is op de dag van een mondelinge opdracht, stuurt hij/zij de lector hierover een mail uiterlijk op de dag van de gemiste les.

Deadlines voor opdrachten moeten gerespecteerd worden. Opdrachten worden ingediend volgens de richtlijnen die vermeld worden op Blackboard.

De student besteedt aandacht aan zijn/haar geschreven en gesproken taal.

De student mag geen plagiaat plegen bij opdrachten.

Evaluatie: gevolgen

Studenten die méér dan 2 lessen onwettig afwezig zijn, worden uitgesloten voor de toets over woordenschat, spelling en taalzorg. Ongewettigde afwezigheid voor een evaluatie resulteert in een nul voor die opdracht.

Een student met wettig afwezigheidsattest die de lector tijdig verwittigt, kan in overleg met de lector de opdracht inhalen in week 10.

Studenten die een deadline niet respecteren of opdrachten niet indienen volgens de aangegeven procedure, krijgen een nul voor die opdracht(en).

Wie ernstige fouten maakt tegen zinsbouw en/of spelling, verliest extra punten voor de opdracht in kwestie.

Als er sprake is van plagiaat bij een opdracht, krijgt de student nul voor die betreffende opdracht.

Met studenten die laattijdig inschrijven, worden er specifieke afspraken gemaakt over de permanente evaluatie.

Onderwijsvormen

  • W- Individuele opdracht
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.