Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
31SPM4010 Spelers op de markt van de sport7464/1276/1819/1/68
Studiegids

31SPM4010 Spelers op de markt van de sport

7464/1276/1819/1/68
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Sportmanagement binnen accountancy-fiscaliteit
    • Sportmanagement binnen financie- en verzekeringswezen
    • Sportmanagement binnen logistiek management
    • Sportmanagement binnen marketing
    • Sportmanagement binnen rechtspraktijk
    Opleidingseenheid:
    • Bedrijfseconomische oriĆ«ntatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Huysmans Evelien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard.

Contacturen

Hoorcollege30,00 uren

Begincompetenties

De student heeft geen voorkennis nodig.
De student is leergierig en geïnteresseerd in de organisatie van sport in Vlaanderen en sport in de wereld.

Eindcompetenties

OmschrijvingCategorie
De student kan zijn expertise inzetten in verschillende (internationale) domeinen/markten en een meerwaarde creƫrenALG,BG,BS

Doelstellingen


De student kan de drie sectoren van de sportwereld beschrijven.

De student kan de omgeving waarin sportorganisaties handelen in kaart brengen.

De student kan de rol en de doelen van de twee sportmanagementomgevingen (overheid en non-profitsector) omschrijven.

De student kan uitleggen op welke verschillende manieren de overheid invloed kan uitoefenen op de ontwikkeling van sportinfrastructuren en -beoefening.

De student kan uitleggen op welke manier professionele sport de mondiale sportindustrie overheerst.

De student kan uitleggen op welke manier media, sponsors en professionele sport participeren in samenwerkingsverbanden tussen bedrijven hun producten en diensten te vermarkten en te verkopen.

De studenten kunnen de technieken van strategisch management beschrijven.

De student kan de verschillende organisatiestructuurmodellen begrijpen die kunnen worden gebruikt voor sportorganisaties.

De student kan het principe van leiderschap binnen een sportstructuur beschrijven.

De student kan de functie en de kenmerken van vrijwilligerswerk in kaart brengen.








Leerinhouden

Hoofdstuk 1: Inleiding: Wat is sportmanagement?



Hoofdstuk 2: De sportmanagementomgeving: overheid
                        De sportmanagementomgeving: non-profit



Hoofdstuk 3: Strategisch management



Hoofdstuk 4: Organisatiestructuren



Hoofdstuk 5: Leiderschap



Hoofdstuk 6: Vrijwilligers



Hoofdstuk 7: Sportmanagement in de toekomst







Begeleiding

Mondelinge feedback op de gemaakte opdracht.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen70,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodegroepsopdracht met groepsbeoordeling30,00Groepsopdracht in semester 2

Evaluatie: voorwaarden

De student dient de opdracht tijdig in te leveren volgens de richtlijnen op Blackboard.

Evaluatie: gevolgen

    In geval van niet of laattijdig inleveren van de opdracht zonder geldige reden, ontvangt de student een 0 voor dit evaluatiedeel.

    Indien de student niet of laattijdig inlevert met een geldige reden, zal de student een 2e kans krijgen om de opdracht alsnog in te leveren. De lector bepaalt in samenspraak met de student de nieuwe deadline voor het inleveren van de opdracht.


Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.