Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
31MAR3060 Marketing essentials11508/1276/1819/1/18
Studiegids

31MAR3060 Marketing essentials

11508/1276/1819/1/18
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Aerts Goele, Cimino Pina, Storms Guy, Weytjens Katrien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard zoals PowerPoints, voorbeelden,...

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Principes van marketing, met MyLab NLVerplicht€ 74,95
  • Auteur: P. Kotler, G. Armstrong
  • Uitgever: Pearson
  • Editie: 8ste editie
  • ISBN-nr: 978-90-430-3806-5
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Hoorcollege59,00 uren

Begincompetenties

Geen

Eindcompetenties

BEROEPSATTITUDES ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
assertiviteit ALG
nauwkeurigheid ALG
stressbestendig ALG
De student neemt een professionele houding aan ALG
empassie (empathie + passie) ALG,BG,BS
multidisciplinariteit ALG,BG,BS
Administrator: de student beschikt over de nodige bedrijfseconomische, juridische en informaticakennis om in een marketing/bedrijfsomgeving te functioneren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student heeft basiskennis van de bedrijfseconomische begrippen waardoor hij/zij in een marketing/bedrijfsomgeving kan functioneren.ALG

Doelstellingen

De student kan:

- uitleggen wat marketing is
- de verschillende managementconcepten uitleggen en herkennen
- de verschillende toepassingsgebieden van marketing uitleggen
- de nieuwste trends in de marketingomgeving aantonen
- de criteria voor segmentatie bepalen
- doelsegmenten uitkiezen
- de positionering voor elke doelgroep ontwikkelen
- beslissingen kunnen nemen rond de onderdelen van het individuele product
- beslissingen kunnen nemen rond de productlijn
- uitleggen wat een innovatie is
- de succesfactoren en valkuilen bij het ontwikkelen van nieuwe producten uitleggen
- het productontwikkelingsproces
- de verschillende vormen van sales promotions beschrijven en toepassen
- het belang van de prijs in de marketingmix uitleggen en hoe die gevormd wordt
- de belangrijkste distributiebeslissingen nemen en motiveren
- de retailmarketingmix invullen
- de actuele trends in de detailhandel aantonen

Leerinhouden

hoofdstuk 1 : wat is marketing?
hoofdstuk 2 : marktsegmentatie, doelgroepkeuze en positionering
hoofdstuk 3 : productbeleid
hoofdstuk 4 : productinnovatie
hoofdstuk 5: sales promotions
hoofdstuk 6 : prijsbeleid: introductie
hoofdstuk 7: distributiebeslissingen
hoofdstuk 8: retailmarketing



het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.

studenten zijn verplicht de marketing actualiteit bij te houden!

Begeleiding

Mylab, het digitaal leerplatform dat hoort bij het handboek.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarischriftelijk geslotenboekexamen60,00het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.
junischriftelijk geslotenboekexamen40,00het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.