Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
31BDM1110 Inleiding KMO-management12283/1276/1819/1/81
Studiegids

31BDM1110 Inleiding KMO-management

12283/1276/1819/1/81
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Beroepsspecifieke vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Vandeput Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Extra leermateriaal wordt aangereikt via Blackboard.

Contacturen

Hoorcollege30,00 uren

Eindcompetenties

Bedrijfsmanagement eindcompetenties ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan alle administratieve taken die verband houden met de onderneming plannen, uitvoeren, controleren, evalueren, bijsturen en delegeren indien nodig ALG,BG,BS
De student kan op een constructieve wijze samenwerken met interne en externe doelgroepen, ook in een internationale en interculturele context ALG,BG,BS
De student kan verantwoordelijkheid opnemen in verschillende taken en rollen binnen een onderneming. ALG,BG,BS
De student kan klant- en servicegericht handelen, en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders. ALG,BG,BS
De student kan actief de verschillende actoren ondersteunen bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie ALG,BG,BS
De student kan adviezen formuleren met betrekking tot bedrijfsgerelateerde informatie. ALG,BG,BS
De student kan oplossingsgericht en innovatief handelen, en toont ondernemingszin. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan de interne organisatie van een KMO aangeven en uitleggen.
De student kan de verschillende afdelingen benoemen en bijhorende bedrijfsprocessen (aankoop, verkoop, voorraad, personeel, investeringen, geldmiddelen) uitleggen.
De student kan de externe omgeving van een KMO duiden en de invloeden daarvan op een KMO bespreken.
De student kan in bedrijfscontext de nodige informatie verzamelen, interpreteren en analyseren.
De student kan op een assertieve en professionele manier over gegevens rapporteren, communiceren en presenteren.
De student kan op individuele basis keuzes maken omtrent aspecten in ondernemerschap (inkoop, verkoop, voorraad, personeel, investeringen, marketing, geldmiddelen en KMO-werking in het algemeen) en de gevolgen van gemaakte keuzes inschatten en verbeteren.

Leerinhouden

KMO-management is een praktische begeleiding in ondernemerschap.



In dit opleidingsonderdeel worden een aantal belangrijke aspecten met betrekking tot een KMO bestudeerd zoals onder andere
- wat is een KMO?
- organisatie van een KMO
- de verschillende afdelingen binnen een KMO en hun respectievelijke functies (marketing, personeelsbeleid, ...)
- het financiële aspect binnen een KMO
- omgevingselementen van een KMO
- beleid, visie en strategie binnen een KMO



Sprekers uit de bedrijfswereld komen getuigen van de actuele gang van zaken in de ondernemerswereld en/of bedrijfsbezoeken worden georganiseerd.

Een real life opdracht wordt vanuit de bedrijfswereld aan de studenten voorgelegd. In groep buigen de studenten zich over de aangereikte case. Zij onderzoeken het gegeven, verzamelen informatie, spreken hun netwerk aan, gaan op zoek naar eventuele partners uit de bedrijfswereld en bieden een antwoord aan het gestelde probleem. De student wordt gestimuleerd, geïnformeerd en bewuster gemaakt omtrent ondernemerschap. Zij worden zelf ondernemer in hun weg naar een oplossing. Creativiteit, informatisering, techniek, ondernemingszin en communicatie worden samengebracht om ondernemend gedrag te stimuleren en te verbeteren.

Begeleiding

Feedback bij leervorderingen

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junipermanente evaluatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septindividuele opdracht100,00

Evaluatie: voorwaarden

1. Verplichte deelname aan de hoorcolleges, gastcolleges, uiteenzettingen, bedrijfsbezoeken en (deel)opdracht(en).
2. De student is verplicht aanwezig op tijdstippen dat er hoorcolleges, gastcolleges, uiteenzettingen worden gegeven en aan opdrachten tijdens de contactmomenten, op andere vastgelegde tijdstippen en/of op vastgestelde locaties dient gewerkt te worden.
3. Een gewettigde afwezigheid op deze tijdstippen wordt steeds op voorhand (d.w.z. vóór aanvang van het contactmoment) via mail gecommuniceerd aan de docent en eventueel betrokken medestudent(en).
4. Een schriftelijk gewettigd attest wordt binnen 48 uur aan de docent overhandigd én aan de studentenadministratie bezorgd.

5. Een student wordt enkel als gewettigd afwezig beschouwd als aan evaluatievoorwaarden 3 en 4 (zie hierboven) tegelijk voldaan is.
6. Opdrachten dienen ingeleverd te worden voor de gestelde deadline en conform de afspraken met de lector.

Evaluatie: gevolgen

1. De student kan niet slagen voor dit opleidingsonderdeel bij niet deelname aan de opdracht vanuit de bedrijfswereld.

2. De student kan niet slagen voor dit opleidingsonderdeel ingeval meervoudige ongewettigde afwezigheid tijdens hoorcolleges, gastcolleges, uiteenzettingen en/of vastgelegde contactmomenten/werkcolleges op afgesproken locaties en/of tijdstippen.
2. Een student die ongewettigd afwezig is, krijgt 0 voor de ganse (deel)opdracht(en) waaraan is gewerkt tijdens zijn/haar ongewettigde afwezigheid.
3. Een (deel)opdracht die niet tijdig of niet conform de afspraken is ingeleverd, wordt geweigerd. Dit leidt tot het cijfer 0 voor die betrokken (deel)opdracht voor alle groepsleden.
4. Ongewettigde afwezigheid leidt tot aanpassing van het individuele cijfer (in negatieve zin) van de betrokken student.
5. Bij gewettigde afwezigheid wordt in onderling overleg met de docent een inhaalevaluatie afgesproken.

6. Aantoonbare uitgesproken extra inzet kan eventueel leiden tot aanpassing (in positieve zin) van het individuele cijfer van de betrokken student .

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Practicum
  • W- Paper
  • W- Spelvormen
  • O- Opdrachtgestuurd onderwijs

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.