Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
31BDM1150 Marketing essentials12287/1276/1819/1/23
Studiegids

31BDM1150 Marketing essentials

12287/1276/1819/1/23
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Cimino Pina, Vanhaen Davy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Aanbevolen

aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard zoals PowerPoints, voorbeelden,..

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Principes van marketing, met MyLab NLVerplicht€ 74,95
  • Auteur: P. Kotler, G. Armstrong
  • Uitgever: Pearson
  • Editie: 8ste editie
  • ISBN-nr: 978-90-430-3806-5
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Hoorcollege63,00 uren

Begincompetenties

Geen

Eindcompetenties

Bedrijfsmanagement eindcompetenties ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan klant- en servicegericht handelen, en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders. ALG,BG,BS
De student kan actief de verschillende actoren ondersteunen bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie ALG,BG,BS
De student kan adviezen formuleren met betrekking tot bedrijfsgerelateerde informatie. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan: -

  • uitleggen wat marketing
  • de verschillende managementconcepten uitleggen en herkennen 
  • de verschillende toepassingsgebieden van marketing uitleggen
  • de nieuwste trends in de marketingomgeving aantonen
  • de criteria voor segmentatie bepalen
  • doelsegmenten uitkiezen
  • de positionering voor elke doelgroep ontwikkelen
  • beslissingen kunnen nemen rond de onderdelen van het individuele product
  • beslissingen kunnen nemen rond de productlijn
  • uitleggen wat een innovatie is
  • de succesfactoren en valkuilen bij het ontwikkelen van nieuwe producten uitleggen
  • het productontwikkelingsproces
  • de verschillende vormen van sales promotions beschrijven en toepassen
  • de belangrijkste distributiebeslissingen nemen en motiveren
  • de retailmarketingmix invullen
  • het belang van de prijs in de marketingmix uitleggen en hoe die gevormd wordt
  • de actuele trends in de detailhandel aantonen
                             

Leerinhouden

hoofdstuk 1 : wat is marketing?
hoofdstuk 2 : marktsegmentatie, doelgroepkeuze en positionering
hoofdstuk 3 : productbeleid
hoofdstuk 4 : productinnovatie
hoofdstuk 5 : sales promotions
hoofdstuk 6 : prijsbeleid: introductie
hoofdstuk 7 : distributiebeslissingen
hoofdstuk 8 : retailmarketing



het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.

studenten zijn verplicht de marketing actualiteit bij te houden!

Begeleiding

Mylab, het digitaal leerplatform dat hoort bij het handboek.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarischriftelijk geslotenboekexamen60,00het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.
Kwartaal 1 - novemberschriftelijk geslotenboekexamen40,00het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00het lezen van marketingblogs wordt gezien als leerstof van zodra deze op BB verschijnen bij de leermaterialen.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.