Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
13EAI1011 Digital Signal Processing9884/1279/1819/1/71
Studiegids

13EAI1011 Digital Signal Processing

9884/1279/1819/1/71
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Gilissen Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Lespresentaties, aanvullende literatuur en andere info zijn beschikbaar op Blackboard.

Contacturen

Hoorcollege21,00 uren
Practicum7,00 uren
Zelfstudie56,00 uren

Begincompetenties

De student heeft een basiskennis van:

  • Euler, fourier en laplace transformaties
  • Signalen in het frequentiedomein
  • Signalen in het tijdsdomein
  • basis analoge -en digitale elektronica

Eindcompetenties

#Informeren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional bepaalt in overleg met de opdrachtgever de vereisten van elektronische en ICT-systemen. Op basis daarvan verzamelt en interpreteert hij de noodzakelijke technische en wetenschappelijke informatie.ALG,BG,BS
De beginnende professional analyseert mogelijke oplossingsmodellen voor elektronische en ICT-systemen en maakt een onderbouwde keuze.ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan wetenschappelijke informatie verwerken.

De student kent verschillende strategieën om tot een gepaste oplossing te komen.

De student analyseert informatiebronnen voor juist gebruik van bestaande elementen.

De student ontwikkelt oplossingen voor gestelde (groeps-)opdrachten.

Leerinhouden

  • Sampling Aliasing FFT: Herhaling
  • ADC/DAC 
  • DSP FIR filters (audio)
  • DSP IIR filters (audio)
  • IIR Filters - Impulse Invariant and Bilinear Transform Methods of Design
  • IIR Filters - Simple Design Example
  • Fast Fourier Transform - Review of Fourier Transformation
  • Adaptive Filters - Adaptive FIR Filter
  • State-of-Art in DSP

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarimondeling geslotenboekexamen25,00
januarischriftelijk geslotenboekexamen75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling geslotenboekexamen25,00
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen75,00

Evaluatie: voorwaarden

Evaluatievoorwaarden tijdens de examenperiodes
De voorwaarden beschreven in het onderwijs- en examenreglement (OER) dienen te worden gevolgd om deel te nemen aan examen

Evaluatie: gevolgen

Evaluatiegevolgen tijdens de examenperiodes
Elke afwezigheid dient gewettigd te worden volgens artikel 27 van het onderwijs- en examenreglement (OER).

Onderwijsvormen

  • W- Werkcollege
  • W- Practicum
  • W- Groepsopdracht

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.