Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
63FAC1010 RZL+11293/1285/1819/1/17
Studiegids

63FAC1010 RZL+

11293/1285/1819/1/17
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd geslaagd - niet geslaagd.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Desiron Sarah
Andere docenten: Hubert Ans
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Materialen zullen ter beschikking worden gesteld via Blackboard

Contacturen

Begeleide kennisverwerving15,00 uren
Kennisoverdracht15,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

Er wordt van de student een openheid verwacht om te communiceren over de eigen levensbeschouwing en de bereidheid om kritisch en constructief deel te nemen aan het levensbeschouwelijk gesprek
Vermits het opleidingsonderdeel, deel uitmaakt van een traject gericht op het behalen van een mandaat voor het katholiek onderwijs, is het aan te raden dat de student katholiek gedoopt is. Dit is geen vereiste voor het slagen van dit opleidingsonderdeel, maar is wel belangrijk voor het vervolgtraject.

Eindcompetenties

Teamspeler ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
TEAMSPELER: Neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid op voor de realisatie van de gekozen visie en aanpak en werkt hiervoor samen met collega’s en derden. Hij benadert ouders/verzorgers als volwaardig partner in het klas- en schoolgebeuren en neemt initiatieven om hen hierbij te betrekken. ALG,BG,BS
Lid van de samenleving ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
LID VAN DE SAMENLEVING: Informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele thema’s en maatschappelijke ontwikkelingen. Hij kan daardoor deelnemen aan het debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. ALG,BG,BS
Rolmodel ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
Rolmodel: Toont tijdens iedere interactie spontaan aan te beschikken over aan zijn rol aangepaste sociaal-emotionele competenties als verantwoordelijkheidszin, engagement, empathie en een open en kritische houding. ALG,BG,BS

Doelstellingen

RZL

De student kan de waarde van de stilte in de hedendaagse maatschappij benoemen.

De student kan de kracht van de stilte inzetten in de klas.

De student kan reflexief omgaan met de eigen levensbeschouwelijke identiteit in wisselwerking met het katholiek schoolproject.

De student kan concrete voorbeelden geven van een katholieke school als dialoogschool.

De student kan aantonen dat hij/zij werkt aan een overeenstemming tussen de professionele en persoonlijke identiteit.

De student kan reflexief omgaan met de invulling van het katholiek schoolproject en de plaats van een pastoraal aanbod in het geheel van onderwijsactiviteiten.


Leerinhouden

Persoonlijke identiteit: Ik als godsdienstleraar in gesprek met de kerk.

=> individuele opdrachten rond de levenslange zoektocht naar zingeving, levensbeschouwing en godsdienst.

Professionele identiteit: De katholieke dialoogschool en pastoraal op school.

=> individuele opdrachten rond de katholieke dialoogschool.

De kracht van de stilte bij kinderen ontdekken.

=> Individuele opdrachten rond stiltebeleving en stilteplekken in de maatschappij.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januariportfolio50,00Activiteitenattest op EPOS
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septportfolio50,00Activiteitenattest op EPOS
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
januaristage-evaluatie50,00Stageportfolio op EPOS+ stagebezoek

Evaluatie: voorwaarden

De student dient elke afwezigheid te wettigen.

De individuele opdracht wordt tijdig en correct ingediend volgens de richtlijnen uit het RZL+-reglement dat terug te vinden is op Blackboard.

Studenten hebben een volledig en correct stage-portfolio op EPOS aangelegd. Richtlijnen hierover kan de student terugvinden in het document: Handleiding traject RZL: Stage op Blackboard.

Evaluatie: gevolgen

1. Aanwezigheid

Indien student gewettigd afwezig was tijdens een sessie, moet deze sessie ingehaald worden. In samenspraak met de docent wordt een vervangopdracht/lezing gezocht waarover de student een verslag opneemt in het portfolio.

Indien de student ongewettigd afwezig is, zal hij/zij niet kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel en behaalt hij een 0/20.


2. Portfolio

Indien het activiteitenattest niet ingediend wordt, zal de student niet kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel en behaalt hij 0/20.  

3. Stageportfolio

In de student geen volledig en correct stageportfolio heeft aangelegd op EPOS zal de student niet kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel en behaalt hij 0/20.



Onderwijsvormen

  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Begeleidingssessie
  • W- Gastcollege

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 61LLO1150 Keuzemodule: religie, zingeving en levensbeschouwing 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor 62LLO1170 Keuzemodule: religie, zingeving en levensbeschouwing 2 EN geslaagd of gedelibereerd voor 62LLO1090 Stage 2.