Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
33MMA3070 Medische terminologie voor gevorderden3673/1288/1819/1/03
Studiegids

33MMA3070 Medische terminologie voor gevorderden

3673/1288/1819/1/03
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het office management, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • medical management assistant
    Opleidingseenheid:
    • Beroepsspecifieke vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Hubrechts Lien, Steegmans Sonja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Aanvullend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard.
Samen met het handboek is een kwalitatieve e-learningmodule met extra online-studiemateriaal beschikbaar voor de studenten.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht€ 91,50
  • Auteur: F. Martini - E. Bartholomew
  • Uitgever: Pearson
  • Editie: 8ste editie
  • ISBN-nr: 978-90-430-3693-1
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Hoorcollege42,00 uren

Eindcompetenties

Informatiebeheerder: De student kan zelfstandig, planmatig en kritisch administratieve, en medisch-economische informatie opzoeken, verwerken, interpreteren en uitwisselen in functie van een concrete opdracht of vraagstelling. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan autonoom en systematisch informatie beheren in medisch-economische en administratieve werkterreinen. Deze informatie moet snel en efficiënt toegankelijk zijn voor de personen die erover mogen beschikken.ALG,BS
De student kan gebruik maken van de meest geschikte ICT-tools om informatie te beheren.ALG,BG,BS
De student kan zelfstandig vanuit een concrete vraagstelling planmatig relevante gegevens opzoeken, kritisch analyseren, selecteren, coderen en verwerken (evalueren, synthetiseren, rapporteren en presenteren) tot direct bruikbare informatieALG,BG,BS
Meertalig communicator: De student kan de interne en externe (medische) communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en Duits voeren en coördineren op een gestructureerde, consistente en correcte manier. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan corresponderen, rapporteren, informeren, vergaderen en presenteren in het Nederlands, Frans, Engels en Duits, rekening houdend met de multidisciplinaire, interculturele en (inter)nationale context van de stakeholders en gebruikt hierbij de gepaste ICT-tools.ALG,BG,BS
De student kan in NFE medisch-commerciële gesprekken (telefonisch, face-to-face,…) voeren.ALG,BS
De student kan in NFE medische dictaten en notities correct verwerken.ALG,BS
De student kan patiënten ontvangen en opvallende observaties rapporteren aan de behandelende zorgverlener.ALG,BS
De student kan aan collega’s advies verlenen over correct (medisch) taalgebruik in (bedrijf/organisaties)communicatie in NFED.ALG,BG,BS
Vakinhoudelijk expert/Specialist: De student kan op een kwaliteitsvolle manier diensten verlenen in verschillende bedrijfs-/ organisatiedomeinen, ook onder tijdsdruk en stresssituaties. ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan inschatten in hoeverre de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag worden afgehandeldALG,BG,BS
De student kan een complex praktijkprobleem oplossen door relevante gegevens te verzamelen. Hiervoor kan hij methodes en hulpmiddelen selecteren en innovatief gebruiken.ALG,BG,BS

Doelstellingen

  • De student kan de anatomie en fysiologie van de gespecialiseerde orgaanstelsels toelichten en verbanden leggen met de basis.
  • De student kan medische dictaten foutloos verwerken en verbeteren door de medische terminologie te gebruiken.
  • De student kan informatie verzamelen en verwerken in functie van een concrete pathologie.
  • De student kan anatomische tekeningen benoemen.
  • De student kan medische termen ontleden en verklaren in beide richtingen.
  • De student kan gespecialiseerde anatomische en fysiologische stellingen beoordelen, verbeteren en aanvullen.
  • De student kan op een professionele manier deelnemen aan een discussie over psychiatrische ziektebeelden
  • De student kan in team een presentatie maken en geven over een psychiatrisch ziektebeeld
  • De student is vertrouwd met de DSM-IV (en V) classificatie en kan deze toepassen op een psychiatrisch ziektebeeld
  • De student kent de etiologie, symptomatologie en behandeling van de meest voorkomende psychiatrische ziekten en de specifieke medische terminologie
  • De student kent de klassen van de psychofarmaca en kan medicatie met behulp van een geneesmiddelenrepertorium classificeren



Leerinhouden

In dit opleidingsonderdeel komen volgende leerinhouden en/of leeractiviteiten aan bod:

De (para)medische terminologie van volgende stelsels en processen wordt behandeld: spijsverteringsstelsel, voeding en stofwisseling, urinaire stelsel, voortplantingsstelsel, ontwikkeling en erfelijkheid. 

Het medisch secretariaatsgebeuren wordt als uitgangspunt genomen, vandaar de nadruk op de juiste schrijfwijze en de betekenis van de medische terminologie. Hierbij wordt steeds de officiële terminologie gevolgd, aangevuld met in het werkveld courant gebruikte 'niet-officiële' termen alsook Nederlandse benamingen.

Practica met orale dicteervorm van medische brieven zijn voorzien. 

Psychiatrische ziektebeelden en de daarbij horende psychiatrische terminologie, gebaseerd op DSM-IV en -V. Aan de hand van psychiatrische verslaggeving zal er dieper worden ingegaan op de terminologie en geneesmiddelenleer.  De studenten werken in groep één psychische stoornis volledig uit en presenteren dit aan de hand van een PowerPointpresentatie.

Begeleiding

Oefeningen op Blackboard en via e-learningmodule

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januaripermanente evaluatie20,00Schriftelijke test. Aankondiging op Blackboard.
januarischriftelijk geslotenboekexamen50,00Dit betreft het gedeelte gedoceerd door L. Hubrechts
Kwartaal 1 - novembergroepsopdracht met individuele beoordeling5,00De studenten werken in groep één psychische stoornis volledig uit en geven een presentatie aan de klasgroep.
Kwartaal 1 - novemberschriftelijk geslotenboekexamen25,00Dit betreft het gedeelte gedoceerd door S. Steegmans (psychiatrische terminologie).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij afwezigheid tijdens de permanente evaluatie of de groepsopdracht is een wettig attest vereist.


Evaluatie: gevolgen

Bij een ongewettigde afwezigheid tijdens de permanente evaluatie of de groepsopdracht krijgt de student een 0-score op dit gemiste evaluatieonderdeel.
Bij een gewettigde afwezigheid zal een inhaalmoment worden afgesproken met de betrokken lector. 

De student die tijdens de eerste examenkans niet geslaagd is voor het gehele vak, maar wel voor het gedeelte van 1 van de 2 docenten, krijgt voor het gedeelte waarvoor zij/hij geslaagd is een deelvrijstelling voor de tweede examenkans.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Werkcollege
  • W- Presentatie
  • W- Groepsopdracht

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 32MMA3010 Anatomie en fysiologische terminologie.