Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1040 Economisch perspectief11784/1290/1819/1/89
Studiegids

91SWA1040 Economisch perspectief

11784/1290/1819/1/89
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vermesen Eddy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard.


Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Contacturen

Kennisoverdracht28,00 uren
Zelfstudie56,00 uren

Begincompetenties

De eindtermen van het secundair onderwijs.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
De sociaal werker helpt de belanghebbende verbinden met een samenleving en omgekeerd. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan ...
1. De historiek en de internationale context van de welvaartsstaat bondig weergeven en het doel en de instrumenten van de welvaartsstaat opnoemen en uitleggen. (IIC)

2. Het begrip inkomen in zijn ruimste betekenis bespreken en berekenen. De verschillende invalshoeken onderscheiden. Internationale normen (Oeso) toepassen om verschillende gezinssamenstellingen met elkaar te vergelijken en het risico op armoede af te leiden. (IIC)

3. De economische kringloop interpreteren. Een aantal macro-economische grootheden berekenen indien in een toepassing de relaties algebraïsch worden voorgesteld.

4. Het consumentengedrag verklaren. De gevolgen van inkomens- en prijsveranderingen beredeneren. De individuele vraagcurve en daarna de collectieve vraagcurve afleiden. De prijselasticiteit van de vraag berekenen en de betekenis van het coëfficiënt verklaren. De inkomenselasticiteit van de vraag berekenen en de betekenis van het coëfficiënt verklaren. Inkomenselasticiteit relateren aan loonverlies. Richting geven bij budgetbegeleiding.

5. Het producentengedrag uitleggen aan de hand van zijn streven naar (max) winst. De kosten van de productiefactoren berekenen. De kosten categoriseren in vaste of variabele kosten. De maximale winst berekenen. De aanbodcurve afleiden. Verschuivingen van de aanbodcurve interpreteren.

6. Kenmerken van de diverse marktvormen opnoemen en onderling met elkaar vergelijken. De prijsvorming op de diverse marktvormen bespreken en berekenen. De wetten van vraag en aanbod uitleggen en toepassen.

7. Het verschijnsel inflatie omschrijven en de oorzaken en gevolgen ervan uitleggen. Het systeem van de automatische loonindexering begrijpen en de werking summier uitleggen. De invloed van milieukosten op de marktprijs bespreken en berekenen.

8. De economische groei berekenen, het belang ervan uitleggen en het verband leggen met de conjunctuurcycli. De conjunctuurpolitiek kaderen binnen een beleidscontext. Relaties vinden tussen economische groei en andere economische verschijnselen zoals o.a. inflatie en werkloosheid. Statistisch materiaal van verschillende landen vergelijken. (IIC)

9. De begroting summier ontleden en interpreteren. De relatie tussen economische groei en begroting maken. De noodzaak van belastingen en de werking van het belastingsysteem verantwoorden. Invloeden van conjunctuurveranderingen op het begrotingsevenwicht kunnen en berekenen. De gevolgen van begrotingspolitiek inschatten en berekenen. De rol van Europa summier bespreken.

Leerinhouden

1. De welvaartstaat/historiek.
2. Het begrip inkomen.
3. De economische kringloop.
4. Het consumentengedrag.
5. Het producentengedrag.
6. Wetten van vraag en aanbod & de marktvormen.
7. Inflatie/indexering van de lonen.
8. Conjuncturen en de economische groei.
9. De begroting.

Begeleiding

Zelftoetsen, oefenpakketten en proefxamen ter beschikking op Blackboard.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarischriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen, resulteert dit in minpunten zoals weergegeven in de taalnormen (zie Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel).

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Leergesprek

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.