Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1060 Psychologisch perspectief 111786/1290/1819/1/60
Studiegids

91SWA1060 Psychologisch perspectief 1

11786/1290/1819/1/60
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Janssen Claudia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Cursus beschikbaar op Blackboard. 

Aanvullend studiemateriaal op Blackboard: 
- PowerPointpresentaties van elk hoofdstuk van de cursus
- Oefeningen, casussen bij elk hoofdstuk van de cursus
- Voorbeelden van examenvragen

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld te worden met notities uit de les.

Contacturen

Kennisoverdracht28,00 uren
Zelfstudie56,00 uren

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS

Doelstellingen

Algemene doelstelling:
Binnen psychologie bestuderen de studenten het gedrag van de mens vanuit de uniciteit van elk individu en vanuit de interactie van het individu met zijn omgeving en zijn cultuur. De algemene hoofddoelstellingen hierbij zijn het leren analyseren van gedrag vanuit verschillende modellen/theorieën om dusdanig gedrag van de mens te kunnen begrijpen en verklaren. (IIC)

1 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in de psychologie als wetenschap en als meerwaarde voor de opleiding en voor de praktijk van een maatschappelijk werker/personeelswerker.

2 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in de verschillende stromingen binnen de psychologie van waaruit de mens/het gedrag van de mens kan bestudeerd en geanalyseerd worden, zijnde het behaviorisme, de psychoanalyse, de humanistische psychologie, de gestaltpsychologie, het structuralisme, het functionalisme en de cognitieve psychologie.

3 Beginnersniveau: De student kan gedrag van de mens kaderen binnen het nature-nurture debat en is in staat aangeleerd gedrag te benoemen en te kaderen binnen de verschillende leermodellen (klassieke, operante conditionering, modelleren, sociaal leren).

4 Gevorderd niveau: De student is in staat om het gedrag van een cliënt in een casus te kaderen binnen de leerprincipes van klassieke en van operante conditionering.

5 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in de vorming van de persoonlijkheid, de intelligentie en de motivatie van een cliënt.

6 Gevorderd: De student kan de persoonlijkheid, de intelligentie en de motivatie van de cliënt begrijpen, analyseren en verklaren vanuit specifieke theoretische invalshoeken.

7 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in het studiedomein van de sociale psychologie als deeldiscipline van de psychologie.

8 De student kan de thema's: persoonsperceptie, groepsperceptie, zelfperceptie en sociale beïnvloeding kaderen binnen de sociale psychologie.

9 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in de principes van persoonsperceptie, waarbij de werkelijkheid niet zomaar passief wordt geregistreerd maar actief wordt geïnterpreteerd en kan worden beïnvloed. De student is hier extra waakzaam voor de invloed van cultuur op groepsperceptie, hetgeen kadert binnen ICC (internationale en interculturele competenties) van openheid, herkenning en respect voor andere culturen. (IIC)

10 Beginnersniveau: De student kan de diverse factoren benoemen die de perceptie van een persoon/cliënt kunnen kleuren, beïnvloeden. Daarnaast is een student in staat verklaringen voor gedrag van mensen te kaderen binnen de attributietheorie.

11 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in hoe personen denken, zich voelen en zich gedragen tegenover leden van sociale groepen. Specifiek kan de student processen van stereotypering, vooroordelen, seksisme en racisme theoretisch kaderen en benoemen.
Studenten hebben in het kader hiervan respect voor andere denk-, gevoels- en handelingswijzen binnen andere culturen en zijn hierbij waakzaam voor het gevaar van stereotypering en vooroordelen. Deze doelstelling kadert binnen de IIC: 'openheid, herkenning en respect: zich inleven in andere denk- , gevoels-en handelingswijzen en hiermee respectvol omgaan en binnen de IIC: 'Detecteren van culturele verschillen, vaststellen van interculturele confrontaties en botsingen.

12 Gevorderd niveau: De student kan casussen over de persoons- en groepsperceptie binnen een professionele context van een maatschappelijk werker of van een personeelswerker analyseren en kan tevens tips geven ter verbetering van een objectieve, kritische perceptie van cliënten.

13 Beginnersniveau: De student heeft inzicht in de invloed van de sociale context op het individueel functioneren. De student kan benoemen hoe de sociale omgeving waarin men leeft het denken, de emoties en het gedrag van het individu beïnvloedt. De student heeft hierbij specifiek inzicht in de werking van processen zoals: conformisme, gehoorzaamheid, deïndividuatie, helpen, inschikkelijkheid, sociale facilitatie en sociaal lijntrekken.

14 Gevorderd niveau: De student kan aan de hand van casussen sociale beïnvloeding van gedrag kaderen en verklaren binnen de sociale psychologie.

Leerinhouden

Volgende thema's komen aan bod:

- stromingen in de psychologie

- leertheorieën

- persoonlijkheidspsychologie

- intelligentiepsychologie

- motivatie

- sociale psychologie



De verschillende leerinhouden worden tijdens de les met de nodige aandacht toegepast op het werkveld aan de hand van casussen.

Tevens zal het nature/nuture-debat en de interculturele verschillen met betrekking op verschillende lesonderdelen niet ontbreken.

Begeleiding

  1. Toepassen van theorie op casussen tijdens hoorcolleges.
  2. Voorbeeldexamenvragen worden op Blackboard geplaatst op het einde van het academiejaar.
  3. De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak of op de momenten die via Blackboard worden meegedeeld).
    Zelftoetsen zijn beschikbaar via Blackboard.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarischriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen, resulteert dit in minpunten zoals weergegeven in de taalnormen (zie Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel).

Onderwijsvormen

  • W- Casemethode
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Zelfstudie
  • W- (Activerend) Hoorcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.