Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1070 Praktijkgericht onderzoek 111787/1290/1819/1/94
Studiegids

91SWA1070 Praktijkgericht onderzoek 1

11787/1290/1819/1/94
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Janssen Claudia, Vandyck Inne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Alle studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard. Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Gebruik van nationale en internationale (o.m. Engelstalige) vakliteratuur en databanken. 

Contacturen

Begeleide kennisverwerving10,00 uren
Kennisoverdracht10,00 uren
Zelfstudie64,00 uren

Begincompetenties

Kennis van het Engels is aangewezen, aangezien in dit opleidingsonderdeel ook gebruik gemaakt wordt van Engelstalige bronnen.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS
De sociaal werker draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk ALG,BG,BS

Doelstellingen

1. De student kan probleemsituaties in de beroepspraktijk zelfstandig definiëren. De student kan ...
1.1 vanuit algemene berichtgeving notie hebben van problemen in de praktijk;
1.2 een probleemsituatie kiezen;
1.3 een probleemsituatie verkennen;
1.4 een probleemsituatie beschrijven;
1.5 een probleemstelling formuleren.

2. De student kan op basis van een probleemsituatie gericht informatie zoeken, deze kritisch beoordelen en de juiste bronnen selecteren. Dat doet hij/zij door:

2.1 het gebruik van verschillende soorten Nederlandstalige en anderstalige databanken, artikels  en zoekmachines;
2.2 het gericht zoeken naar informatie door het gebruik van verscheidene en correcte zoektermen en verschillende operatoren;
2.3 het raadplegen van een diversiteit aan bronnen (vb. websites, boeken, rapporten, tijdschriften);
2.4 de relevantie van de geselecteerde bronnen kritisch te beoordelen;
2.5 de wetenschappelijkheid van de geselecteerde bronnen kritisch te beoordelen.

3. De student kan correct refereren naar gebruikte bronnen. De student ...
3.1 kent het onderscheid tussen de verschillende soorten bronnen;
3.2 kent de APA-richtlijnen voor bronvermelding in een tekst;
3.3 kent de APA-richtlijnen voor bronvermelding in de bibliografie;
3.4 kan de APA-richtlijnen voor bronvermelding in de tekst en de bibliografie toepassen;
3.5 heeft kennis van plagiaat en weet hoe dit te vermijden.

4. De student kan informatie verwerven, analyseren, kritisch interpreteren en verwerken via literatuurstudie. Dit toont de student door ...
4.1 het duidelijk aangeven van de probleemstelling;
4.2 het duidelijk aangeven van de context en maatschappelijke relevantie (op micro-, meso- en/of macroniveau) van de probleemstelling;
4.3 het correct en voldoende diepgaand verwerken van de state of the art van de literatuur aangaande deze probleemstelling;
4.4 het confronteren van bronnen met elkaar;
4.5 het integreren van voldoende bronnen;
4.6 het integreren van betrouwbare bronnen;
4.7 het (h)erkennen van leemtes in voorgaand onderzoek en dit koppelen aan onderzoeksvragen;
4.8 het correct (eenduidig, specifiek, relevant, haalbaar) formuleren van de onderzoeksvragen (en hypotheses).

5.De student kan schriftelijk rapporteren. Daarbij heeft de student aandacht voor ...
5.1. het doel van de tekst; de hoofd- en bijzaken;
5.2 een goede structuur;
5.3 een correct taalgebruik;
5.4 een correcte lay-out, bronvermelding en bibliografie.
5.5 het gebruik van Word tijdens deze schriftelijke rapportage. De student kan hierbij gebruik maken van stijlen, kopstijlen, inhoudstabel, secties, paginanummering, liggende pagina, kolommen, objecten van elders verwerken in het document,...

Leerinhouden

Dit opleidingsonderdeel omvat het eerste deel van een praktijkgericht onderzoek: de literatuurstudie. Daarbij komen vier thema’s aan bod:
1. het opstellen van een probleemstelling;
2. het zoeken naar en kritisch beoordelen van relevante bronnen uitgaande van een probleemstelling;
3. het correct kunnen refereren naar deze bronnen;
4. het verwerken van deze bronnen tot een literatuurstudie waarbij lacunes in voorgaand onderzoek en de maatschappelijke context worden aangegeven om hierop de onderzoeksvragen te baseren.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodeindividuele opdracht45,00Onderzoek: Literatuurstudie
junischriftelijk geslotenboekexamen25,00Onderzoek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septindividuele opdracht45,00Onderzoek: Literatuurstudie. Mag enkel hernomen worden indien onvoldoende in 1ste zit.
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen25,00Onderzoek. Mag enkel hernomen worden indien onvoldoende in 1ste zit.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie15,00Onderzoek: Oefeningen bij zelfstudiemodules
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie15,00ICT/Word: Individuele opdrachten

Evaluatie: voorwaarden

De student dient deel ten nemen aan de permanente evaluatie volgens de richtlijnen en binnen de gestelde deadlines zoals gecommuniceerd via Blackboard.

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

De student die niet binnen de gestelde deadlines én conform de richtlijnen deelneemt aan de permanente evaluatie, krijgt een 0 voor het onderdeel permanente evaluatie.

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen, resulteert dit in minpunten zoals weergegeven in de taalnormen (zie Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel).

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.