Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
22VPL1470 Wetenschap en innovatie 1 (stroomblok)11707/1295/1819/1/55
Studiegids

22VPL1470 Wetenschap en innovatie 1 (stroomblok)

11707/1295/1819/1/55
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de verpleegkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt gebruik van een interne jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Cuypers Marijke, Gregoor Joachim, Jughmans Evelien, Kortleven Isabel, Lee Andrew, Nuyts Erik, Toppets Adinda, Wallyn Greetje
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Aanvullend op de literatuur is er het blokboek, met daarin de oefeningen en opdrachten. Presentaties en aanvullend lesmateriaal worden voorzien op Blackboard. Blended learningmateriaal (korte videofragmenten een aanvullende oefeningen worden aangeboden via een speciaal online forum.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
EBP PraktischVerplicht€ 24,95
  • Auteur: Stegeman, Koningsveld-Kortekaas
  • Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
  • ISBN-nr: 978-90-368-1795-0
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Hoorcollege10,00 uren
Practicum10,00 uren

Begincompetenties

De studenten hebben in het eerste opleidingstraject de basisbegrippen uit Evidence Based Practice geleerd.

Eindcompetenties

Zorgverlener ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student verleent evidence based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorg op basis van klinisch redeneren en een attitude van verantwoordelijkheidszin, een ruime mate van initiatief en proactiviteit, conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.ALG,BG,BS
Regisseur ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student bouwt intra- en interprofessionele relaties op en werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.ALG,BG,BS
De student communiceert op een efficiënte en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen op een niveau aangepast aan de gesprekspartner en met aandacht voor een correct gebruik van de vakterminologie.ALG,BG,BS
De student plant, organiseert en coördineert autonoom en in overleg met andere zorgverstrekkers intra-, trans- en extra-murale zorg.ALG,BG,BS
Ontwerper ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student ontwikkelt op basis van theoretische kaders, internationale referenties en ervaring een gedragen visie op verpleegkunde en handelt volgens een constructief-kritische ingesteldheid.ALG,BG,BS
De student bewaakt en bevordert de kwaliteit van de individuele en globale zorgverlening binnen de eigen organisatie.ALG,BG,BS
De student zoekt op een gerichte en methodische manier vak- en wetenschappelijke literatuur op, beoordeelt de relevantie en bruikbaarheid ervan.ALG,BG,BS
Beroepsbeoefenaar ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student is zich bewust van de waarden en normen van zichzelf en de zorgvrager en hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Handelt vanuit zelfinzicht en op ethisch verantwoorde wijze. Vervult een voorbeeldfunctie voor anderen. ALG,BG,BS
De student is zich bewust van zijn maatschappelijke functie, draagt als autonome professional actief bij tot de profilering van het beroep, heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch ten opzichte van een economisch, sociaal en ethisch beleid. ALG,BG,BS
De student toont bevlogenheid, reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren.ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan een wetenschappelijke vraag formuleren aan de hand van het PICO-systeem over een relevant verpleegkundig probleem.
De student kan de basismethoden voor wetenschappelijk onderzoek opsommen en achterhalen uit opgegeven wetenschappelijke teksten.
De student kan wetenschappelijke bronnen, zowel online als op papier opzoeken, selecteren en analyseren in functie van een wetenschappelijke vraag.
De student kan statistische gegevens uit wetenschappelijke bronnen verklaren en de waarde ervan toelichten in functie van een wetenschappelijke vraag.
De student kan een verpleegkundig protocol (of procedure) analyseren, opstellen en onderbouwen met wetenschappelijke argumenten.

Leerinhouden

- Het stellen van een wetenschappelijke vraag volgens het PICO-systeem.
- Overzicht van wetenschappelijke onderzoeksmethoden.

- Wetenschappelijke bronnen (websites en literatuur) zoeken, raadplegen en selecteren in functie van een wetenschappelijke vraag.
- Beschrijvende statistiek
- Toetsende statistiek
- Verpleegkundige procedures en protocollen.

Begeleiding

Online blended learning lesmateriaal, met korte videofragmenten waarin kernbegrippen kort uitgelegd worden en oefeningen.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
blok 4schriftelijk geslotenboekexamen80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede zittijdschriftelijk geslotenboekexamen80,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
blok 4permanente evaluatie20,00

Evaluatie: voorwaarden

Er is een verplichte aanwezigheid tijdens de lessen. Er wordt maximaal één ongewettigde afwezigheid en maximaal 50% gewettigde afwezigheid getolereerd.

Evaluatie: gevolgen

Indien de student meer dan één keer ongewettigd afwezig of meer dan 50% gewettigd afwezig was voor de lessen, mag de student niet deelnemen aan de toets.

Het niet of laattijdig inleveren van de opdrachten resulteert in 0/20 voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- Demonstratie
  • W- Practicum
  • W- (Activerend) Hoorcollege