Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
23VPL1210 Wetenschap en innovatie 2 (stroomblok)11751/1295/1819/1/96
Studiegids

23VPL1210 Wetenschap en innovatie 2 (stroomblok)

11751/1295/1819/1/96
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de verpleegkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt gebruik van een interne jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Cools Andrea, Grosemans Joep, Jughmans Evelien, Nuyts Erik, Thijs Ellen, Toppets Adinda, Vrancken Jo, Wallyn Greetje
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

- https://overheid.vlaanderen.be/toolbox/projectmanagement
- https://www.projectmanagement-training.be/boek/zes-fasen/
- PXL: https://www.pxl.be/Pub/Home/PXL-Intranet/Management/PXL-Intranet-Diensten-Onderwijs/Instrumenten.html
- https://www.kotterinc.com/8-steps-process-for-leading-change/

Contacturen

Hoorcollege10,00 uren
Practicum10,00 uren

Begincompetenties

De student bezit de competenties van het stroomblok Wetenschap en innovatie deel 1.

Eindcompetenties

Regisseur ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student bouwt intra- en interprofessionele relaties op en werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.ALG,BG,BS
De student communiceert op een efficiënte en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen op een niveau aangepast aan de gesprekspartner en met aandacht voor een correct gebruik van de vakterminologie.ALG,BG,BS
De student plant, organiseert en coördineert autonoom en in overleg met andere zorgverstrekkers intra-, trans- en extra-murale zorg.ALG,BG,BS
Ontwerper ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student ontwikkelt op basis van theoretische kaders, internationale referenties en ervaring een gedragen visie op verpleegkunde en handelt volgens een constructief-kritische ingesteldheid.ALG,BG,BS
De student bewaakt en bevordert de kwaliteit van de individuele en globale zorgverlening binnen de eigen organisatie.ALG,BG,BS
De student zoekt op een gerichte en methodische manier vak- en wetenschappelijke literatuur op, beoordeelt de relevantie en bruikbaarheid ervan.ALG,BG,BS
Coach ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student instrueert, coacht en geeft leiding aan leden van een gestructureerd verpleegkundige equipe.ALG,BG,BS
Beroepsbeoefenaar ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student is zich bewust van de waarden en normen van zichzelf en de zorgvrager en hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Handelt vanuit zelfinzicht en op ethisch verantwoorde wijze. Vervult een voorbeeldfunctie voor anderen. ALG,BG,BS
De student is zich bewust van zijn maatschappelijke functie, draagt als autonome professional actief bij tot de profilering van het beroep, heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch ten opzichte van een economisch, sociaal en ethisch beleid. ALG,BG,BS
De student toont bevlogenheid, reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren.ALG,BG,BS

Doelstellingen

Aan het einde van dit stroomblok kan de student:
- De begrippen project management en change management uitleggen.
- De basisprincipes van projecmanagement toelichten aan de hand van de componenten, fases en indicatoren.
- De kernfactoren voor het succesvol implementeren van een innovatie of verandering binnen een organisatie toelichten.
- De nood aan innovatie of verandering onderbouwen met wetenschappelijke informatie en pragmatische oploossingen.
- De principes van project management toepassen op casussen en problemen en evoluties binnen de actuele gezondheidszorg.
- Een volledig projectvoorstel uitwerken, met inbegrip van een afgebakende scope, een overzicht van stakeholders, work breakdown structure, tijdsplan, kwaliteitsplan, budgetplan en risicoplan.

Tijdens het stroomblok toont de student:
- een actieve participatie aan de lessen en opdrachten.
- presentaties van zijn bevindingen met betrekking tot de lessen, overeenkomstig de instructies.
- de resultaten van een wetenschappelijke literatuurstudie ter ondersteuning van zijn probleemstelling en mogelijke oplossingen.

Leerinhouden

1. Definities van project management en change management

2. Noden en doelstellingen

3. De componenten van project management

4. De indicatoren van een project

5. De fasen van een project

6. Projectmanagement versus change management

Begeleiding

Blended learning met oefeningen.

Consultatie met feedback.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
blok 4paper40,00
blok 4presentatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede zittijdpaper40,00
tweede zittijdpresentatie40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
blok 4permanente evaluatie20,00

Evaluatie: voorwaarden

Er is een verplichte aanwezigheid tijdens de lessen. Er wordt maximaal één ongewettigde afwezigheid en maximaal 50% gewettigde afwezigheid getolereerd.

Evaluatie: gevolgen

Indien de student meer dan één keer ongewettigd afwezig of meer dan 50% gewettigd afwezig was voor de lessen, mag de student niet deelnemen aan de toets.



Het niet of laattijdig inleveren van de papers/opdrachten resulteert in 0/20 voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • O-Projectonderwijs
  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Paper
  • W- Presentatie
  • W- Project