Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SWA1090 Psychologisch perspectief 212479/1290/1819/1/51
Studiegids

92SWA1090 Psychologisch perspectief 2

12479/1290/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Janssen Claudia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

- Cursus aangeboden op Blackboard

- Lesondersteunende PowerPoints

Deze dienen aangevuld te worden met eigen notities uit de les.

Contacturen

Kennisoverdracht42,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
De sociaal werker is een netwerker en zet maximaal in op samenwerking met de belanghebbende en (multi-)disciplinaire partners. ALG,BG,BS

Doelstellingen

Ontwikkelingspsychologie:

- De student heeft een diepgaand inzicht in de ontwikkelingstaken van de mens op cognitief, sociaal en psycho-dynamisch vlak.

- De student heeft inzicht in de samenhang van de ontwikkeling op verschillende ontwikkelingsgebieden.

- De student kan vragen, problemen en behoeften van de doelgroepen situeren binnen de ontwikkelingspsychologie. De analyse van gedrag en van de determinanten van gedrag vanuit de psychologie van de levensloop, biedt cliënten meer inzicht in de wortels en in de evolutie van hun problematiek.

- De student heeft inzicht in levensgerelateerde vragen, problemen en behoeften.

- De student heeft inzicht in de 'normale' versus de 'afwijkende' ontwikkeling. De studenten kan ontwikkelingsstoornissen herkennen en theoretisch kaderen.

- De student heeft een zeer goede kennis van theorieën van de ontwikkelingspsychologie en kan deze toepassen op diverse casussen uit het werkveld.

- De student heeft inzicht in de factor stress als invloed op onze ontwikkeling.



Organisatiepsychologie:

- De student kan op een eenduidige en correcte manier de belangrijkste organisatiebeelden van de twintigste eeuw benoemen en herkennen. 

- De student kan de verschillende aspecten van groepsprocessen in een organisatie benoemen en herkennen in een casus, met name groepsvorming, groepsrollen, besluitvorming in groepen, relaties tussen groepen,... 

- Student kan een gefundeerde mening geven over volgende thema's die aan bod komen in en een invloed hebben binnen een organisatie:

  • motivatie
  • leiderschap
  • welbevinden op het werk en stress
  • macht
  • groepsprocessen en groepsontwikkeling
  • conflicten en onderhandelingen
  • perceptie, attributie en individuele besluitvorming

- Student ziet het belang in van deze thema's en kan verschillende thema's aan elkaar relateren.

- Student kan thema's toepassen op casus en kan adviezen geven over de aanpak van werkgerelateerde spanningen als gevolg van één of meerdere van bovenstaande thema's.








Leerinhouden

Thema's die aan bod komen:

Binnen het domein ontwikkelingspsychologie:

 - Ontwikkelingsfasen van de mens:

  • cognitieve ontwikkeling binnen verschillende levensfasen en theorie van Piaget
  • psycho-emotionele ontwikkeling binnen de verschillende levensfasen en de theorie van Erikson

 - Stress

Binnen het domein organisatiepsychologie:

-   organisatiebeelden van de twintigste eeuw..
-   groepsprocessen
-  inleiding in volgende begrippen in de organisatiepsychologie:

  • motivatie
  • leiderschap
  • macht
  • conflicten
  • besluitvorming

Begeleiding

- Oefeningen tijdens hoor- en werkcollege.

- Toepassen van kennis binnen verschillende werkgebieden aan de hand van zoekopdrachten tijdens de werkcolleges.

- Voorbeeldexamen op Blackboard op het einde van het academiejaar.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen, resulteert dit in minpunten zoals weergegeven in de taalnormen (zie Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel).

Onderwijsvormen

  • W- Werkcollege
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Casemethode

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.