Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
13VMT4140 Productontwikkeling en innovatie12761/1275/1819/1/44
Studiegids

13VMT4140 Productontwikkeling en innovatie

12761/1275/1819/1/44
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de agro- en biotechnologie, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Voedingsmiddelentechnologie binnen biotechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Bex Inge, Geirnaert Ingrid, Lerouge Frederik, Reweghs Nadia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Het nodige materiaal wordt beschikbaar gesteld op Blackboard.



Opmerking ivm het ‘(studie)materiaal’ dat wordt gebruikt in de laboratoria: De student staat zelf in voor de volledige terugbetaling van apparatuur en/of glaswerk dat door zijn/haar toedoen defect is of gebroken werd.

Contacturen

Blended learning4,00 uren
Hoorcollege2,00 uren
Practicum30,00 uren
Werkcollege14,00 uren

Eindcompetenties

OmschrijvingCategorie
De beginnnende professional kan in een biotechnologische omgeving zelf de verantwoordelijkheid dragen om veilig, verantwoord en milieubewust om te gaan met chemische en (micro-)biologische agentia, stalen en laboratoriumapparatuur. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan op conceptueel niveau, basistaken van duurzame productontwikkeling van gezonde voeding in de levensmiddelenindustrie ontwerpen rekening houdend met de geldende Europese wegeving met betrekking tot voedselveiligheid en kwaliteit. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan het eigen functioneren bijsturen op basis van kritische reflectie en internationale en interculturele ervaringen en in functie van de organisatie. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan de actuele gebeurtenissen, ontwikkelingen en maatschappelijke trends wereldwijd volgen vanuit een attitude voor levenslang leren binnen een duurzame context. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan zich inleven in andere denk-, gevoels- en handelingswijzen en hier respectvol mee omgaan. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan interculturele en internationale kennis verwerven, zowel algemeen, taalkundig, als in het vakdomein, en dit toepassen in interculturele en internationale contexten. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan op een duidelijke, vlotte en correcte manier informatie, ideeën, problemen en oplossingen uit de sector communcineren aan specialisten en leken. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan uitgebreide complexe data verzamelen en deze data analyseren met behulp van elementaire statische technieken en informatiesystemen, deze interpreteren en hieruit een conclusie trekken. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan relevante conclusies trekken en situeren in een wetenschappelijke en internationale context en gerichte aanbevelingen formuleren naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit een nieuw onderzoek. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan de operationele leiding van een (duurzaam) project op zich nemen. ALG,BG,BS
De beginnende professional kan constructief samenwerken in een internationale, interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. ALG,BG,BS
De beginnende professional bezit ondernemingszin, als medewerker binnen een project. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan op gestructureerde wijze een nieuw/vernieuwend voedingsmiddel ontwikkelen of aanpassingen in ingrediënten, additieven of processen aan een reeds bestaand voedingsmiddel voorstellen en uitvoeren, rekening houdend met innovaties, gezondheidsaspecten, voedingstechnologie, procestechnologie, voedselveiligheid, duurzaamheid, kostprijscalculatie, kwaliteit en Europese wetgeving.
De student kan in team samenwerken met als doel een eco-innovatief voedingsmiddel, inclusief verpakking te ontwikkelen met een commercialiseerbaar potentieel.
De student kan een sensorisch onderzoek opzetten, uitvoeren en analyseren.
De student toont de attitudes (zelfstandigheid, zelfsturend zijn, overtuigingskracht hebben, initiatief nemen, resultaat gericht zijn, constructief samenwerken, co-creatie) die van een beginnende professional verwacht worden, rekening houdend met veiligheid en duurzaamheid.

Leerinhouden

Studenten doen verbetervoorstellen bij de productie van een reeds bestaand levensmiddel en testen dit op laboschaal uit.

Studenten ontwikkelen een eco-innovatief voedingsmiddel met commercialiseerbaar potentieel. Wanneer in voldoende mate voldaan is aan de gestelde eisen kunnen de studenten deelnemen aan de wedstrijd Ecotrophelia.

De onderdelen houden in: literatuurstudie voor dossier, ontwikkeling van het product: testruns en bijsturen, taste-panel, marketing/ businessplan, ontwikkelen/ontwerpen van verpakking, testen houdbaarheid, ...

De wedstrijd bestaat uit een eerste nationale fase, ECOTROPHELIA Belgium 2019, waarna de Belgische winnaar automatisch deelneemt aan de analoge wedstrijd op Europees niveau, ECOTROPHELIA Europe 2019.

De wedstrijd bestaat uit volgende onderdelen:
- Indienen van een Engelstalig dossier
- Engelstalige presentatie van product / dossier aan externe jury bestaande uit leden van Fevia (2de semester)
- Presentatie van het product aan het publiek (2de semester)

Begeleiding

- peerassessment
- monitoraat
- feedback bij leervorderingen

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarimondeling geslotenboekexamen10,00deel ecotrophelia - met schriftelijke voorbereiding
januarischriftelijk geslotenboekexamen10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling geslotenboekexamen10,00deel ecotrophelia - met schriftelijke voorbereiding
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen10,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodegroepsopdracht met groepsbeoordeling50,00
Buiten de examenperiodegroepsopdracht met individuele beoordeling30,00

Evaluatie: voorwaarden

1. De student dient aanwezig te zijn tijdens de contactmomenten die in functie van de permanente evaluatie buiten de examenperiode staan.

2. Veiligheid: Tijdens de laboratoriumoefeningen/bedrijfsbezoeken/praktisch werk is de student verplicht zich te houden aan de veiligheidsvoorschriften en de gedragscode van het labo/bedrijf, zoals beschreven in het laboreglement van de opleiding of het reglement van het bedrijf. De student dient het laboreglement voor akkoord te ondertekenen voor hij het labo mag betreden.

3. Deadlines en richtlijnen voor het inleveren van documenten worden gecommuniceerd via Blackboard. Tenzij anders vermeld door de lector, wordt elk in te leveren document door de student individueel voorbereid en ingeleverd.

Evaluatie: gevolgen

1. Bij gewettigde afwezigheid (cfr. OER) kan -indien haalbaar- het contactmoment worden ingehaald door de student. Indien niet haalbaar wordt de permanente evaluatie enkel gebaseerd op de andere geëvalueerde momenten, of kan de lector een vervangende opdracht geven. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor zowel het evaluatiemoment als voor het eventuele daarbij horende verslag.

2. Veiligheid: Indien een student de veiligheidsvoorschriften/richtlijnen van het labo/bedrijf niet respecteert, dan heeft de lector het recht hem uit het labo/praktijk/bedrijf te verwijderen. De student staat zelf in voor de volledige terugbetaling van materiaal dat defect is door het zich niet houden aan de voorschriften.

3. Documenten die na de deadline of via andere dan de opgelegde kanalen worden ingeleverd of die de opgelegde richtlijnen niet respecteren, worden niet beoordeeld. De student behaalt dan 0 voor de betreffende opdracht of het evaluatieonderdeel. Studenten die plagiaat plegen of exacte kopieën van een document indienen, behalen 0 voor de betreffende opdracht.

Onderwijsvormen

  • O- Opdrachtgestuurd onderwijs
  • O- Blended learning
  • W- Groepsopdracht
  • W- Paper
  • W- Practicum
  • W- Presentatie
  • W- Werkcollege
  • W- (Activerend) Hoorcollege

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 12BTL3120 Project: specialisatie EN geslaagd of gedelibereerd voor 12BTL3130 Voedingsmiddelentechnologie EN geslaagd of gedelibereerd voor 12BTL3140 Voedselveiligheid.