Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1008 Sociaal methodisch werken : procesmodellen en werkinstrumenten8616/1390/1920/1/66
Studiegids

91SWA1008 Sociaal methodisch werken : procesmodellen en werkinstrumenten

8616/1390/1920/1/66
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Client/medewerkergericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Mattheus Griet
Andere docenten: Mangelschots Ingrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • PowerPointpresentaties
  • oefeningen
  • casussen
  • verbetersleutels
  • (aanvullende) teksten
  • aanbevolen (vak)literatuur en/of boeken


Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Cursus
Sociaal methodisch werken: procesmodellen en werkinstrumentenVerplicht
  • Auteur: G. Mattheus
  • Uitgever: PXL
  • ISBN-nr: 222-02-000-0183-8
  • Medium: Papier
  • Pagina's: 144
  • Te koop via de verkoopdienst
Handboek
Social casework in de 21e eeuw. Een praktisch handboek voor professioneel hulpverlenenVerplicht€ 24,50
  • Auteur: H. Vlaeminck - S. Saelens - W. Malfliet
  • Uitgever: Kluwer
  • Editie: studenteneditie
  • ISBN-nr: 978-90-465-3144-0
  • Medium: Papier
  • Pagina's: 305
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleide kennisverwerving8,00 uren
Kennisoverdracht16,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Begincompetenties

De student heeft de eindtermen van secundair onderwijs behaald.

De student kan van een cursustekst een (schematische) samenvatting maken en is in staat om hoofd- en bijzaken uit het studiemateriaal te onderscheiden.

De student toont interesse in de actualiteit en in thema's van het sociaal werk.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
De sociaal werker is een netwerker en zet maximaal in op samenwerking met de belanghebbende en (multi-)disciplinaire partners. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker exploreert samen met de belanghebbende de persoonlijke draagkracht en (-last). Hij maakt hierbij het netwerk van de belanghebbende zichtbaar. ALG,BG,BS
De sociaal werker vertaalt samen met de belanghebbende diens (hulp- en/of zorg)vragen in doelstellingen en een begeleidingsproces. Hiervoor beroept de sociaal werker zich enerzijds op de informatie uit het voorafgaandelijk begeleidingsproces en anderzijds op zijn deskundigheid waaronder kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten. ALG,BG,BS
De sociaal werker begeleidt en ondersteunt tijdens het begeleidingsproces de belang-hebbende. Hij heeft hierbij oog voor het netwerk, verwijst door indien nodig en hanteert de relevante juridische kaders. ALG,BG,BS
De sociaal werker rondt het begeleidingsproces af met oog voor nazorg. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
De sociaal werker helpt de belanghebbende verbinden met een samenleving en omgekeerd. ALG,BG,BS
De sociaal werker zet o.m. via netwerkontwikkeling in op een duurzame en inclusieve samenleving met respect voor de ecologische grenzen. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student ... 

1. kan “professioneel methodisch handelen” (algemeen begrippenkader, uitgangsprincipes, kenmerken en lagen van een methode, eclectisch handelen) verklaren, duiden en illustreren.

2. kan de betekenis en het doel van methodisch handelen binnen het sociaal werk verklaren en illustreren.

3. kan de internationale definitie van sociaal werk en de universele verklaringen van de mens als vertrekpunt van methodisch handelen verklaren (IIC).

4. kan het EDDA-model en de EDDA-actoren in het proces benoemen en toelichten. Tevens kan hij de spanningsvelden van en tussen de actoren theoretisch kaderen.

5. kan het belang van de relatie als voedingsbodem in het hulpverleningsproces toelichten binnen het methodisch denken en handelen. 

6. (h)erkent het belang van de relatiecompetentie van de maatschappelijk assistent en de wet van Maier en dit gedurende het hele hulpverleningsproces.

7. kan empowerment en het emancipatorisch handelen verklaren, alsook de betekenis hiervan bespreken voor de houding, de rol en het mandaat van de hulpverlener.

8. kan de presentiebenadering verklaren.

9. kan het belang van ‘taal’ en het invoegen met taal als bindmiddel van methodisch werken toelichten (IIC).

10. kan de kerntaken, rollen en vormen van bejegening van de hulpverlener benoemen, herkennen en illustreren in authentieke casuïstiek.

11. kan een weloverwogen keuze maken in rollen en vormen van bejegening in authentieke casuïstiek.

12. kan het belang om het netwerk van de cliënt te exploreren en te betrekken in het hulpverleningsproces bespreken.

13. beheerst de theorie over het genogram, ecogram en life-eventlijn en kan deze procesinstrumenten toepassen in authentieke casussen.

14. kan de besproken procesmodellen toelichten.

15. kan de kenmerken van methodisch handelen en de 4 lagen van een methode benoemen en toepassen op de besproken procesmodellen.

(ICC: internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

Via methodisch werken, procesmodellen en werkinstrumenten maken studenten zo concreet mogelijk kennis met methodisch hulpverlenen. Vaardigheden en technieken worden vertaald in duidelijke tools en handvaten die de student een kader bieden in praktijkgericht situaties. 

Volgende leerinhouden komen aan bod:

- het algemeen begrippenkader van het professioneel methodisch hulpverlenen;
- het actuele sociaal werk zoals vertaald in de krachtlijnen van de sociaal werkconferentie (2018);
- de 4 lagen van een methode (visie, doelstelling, relatie en technieken);
- de rollen en de kerntaken van de hulpverlener;
- de EDDA-actoren (op micro-, meso- en macroniveau) van het hulpverleningsproces en de spanningsvelden van deze actoren;
- de actuele relatie in het hulpverleningsproces en de relationele competenties (kennis, vaardigheden en attitudes);
- de betekenis, de fasen, de vaardigheden en technieken van een agogische plancyclus en andere procesmodellen;
- empowerment als waarde, doelstelling en proces;
- empowerment en emancipatorisch handelen, de taak en de rol van de hulpverlener;
- werkinstrumenten die tijdens EDDA-interventies gebruikt worden o.a. genogram, ecogram, life-eventlijn;
- het vakjargon van een hulpverlener.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (na iedere les of na het maken van een afspraak).

Via het digitale leerplatform Blackboard wordt aanvullend volgende begeleiding aangeboden:

  • Extra oefeningen met modeloplossing in kader van zelfstudie.
  • Mogelijkheden voor digitale leeractiviteiten onder de vorm van kennistoetsen.
  • Een proefexamen en modelantwoorden.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarischriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Voor het examen worden geen minpunten voor taal in rekening gebracht.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit bij de opdrachten in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie
  • W- Leergesprek
  • W- Casemethode
  • W- Practicum

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.