Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
93SPW3100 Praktijkgericht onderzoek9914/1390/1920/1/63
Studiegids

93SPW3100 Praktijkgericht onderzoek

9914/1390/1920/1/63
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • personeelswerk
    Opleidingseenheid:
    • Beleidsmatig werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Put Bart
Andere docenten: Bastaits Kim, Massart Michiel, Vandyck Inne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Slides, oefeningen, addenda, verdiepend cursusmateriaal, artikels, ... worden op Blackboard geplaatst.
Bovendien dient al het studiemateriaal, handboeken en bovenvermeld materiaal, noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Aanbevolen

Bijkomend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving35,00 uren
Kennisoverdracht7,00 uren
Zelfstudie98,00 uren

Begincompetenties

De begincompetenties zijn de eindcompetenties van "Praktijkgericht onderzoek 1" en "Praktijkgericht onderzoek 2".

1. De student kan op elementair niveau probleemsituaties in de beroepspraktijk zelfstandig definiëren en analyseren.

2. De student kan op elementair niveau de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden.

3. De student kan op elementair niveau relevante gegevens verzamelen, integreren, verwerken.

4. De student kan op elementair niveau op basis van gegevensverzameling en –analyse een zinvolle oplossing uitwerken voor de gestelde probleemsituatie.

5. De student kan op elementair niveau over zijn onderzoek rapporteren aan specialisten en leken en daarbij transparant zijn over de gebruikte onderzoeksmethoden.

6. De student kan op elementair niveau kritisch reflecteren over bronnen, het doorlopen proces, het uiteindelijk product en het eigen functioneren.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS
De sociaal werker draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk ALG,BG,BS

Doelstellingen

1. De student kan op verdiepend niveau probleemsituaties in de beroepspraktijk zelfstandig definiëren en analyseren
1.1 vanuit (persoonlijke) ervaring notie hebben van problemen in de praktijk
1.2 probleemsituatie kiezen
1.3 probleemsituatie verkennen
1.4 probleemsituatie beschrijven
1.5 probleemsituatie verbinden aan theorie
1.6 de reikwijdte van een onderzoek bepalen
1.7 (h)erkennen van leemtes in de eigen kennis en dit koppelen aan onderzoeksvragen
1.8 eigen onderzoeksdoelen en -vragen (probleemstelling) formuleren, vastleggen en legitimeren
1.9 hypotheses formuleren (bij causaal onderzoek)

2. De student kan op verdiepend niveau de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden
2.1 beoordelen welke onderzoeksstrategieën en welke methoden voor welk doel en in welke context geschikt zijn
2.2 een onderzoeksplan en tijdsplan opstellen
2.3 voor het onderzoek representatieve/ relevante respondenten kiezen

3. De student kan op verdiepend niveau relevante gegevens verzamelen, integreren, verwerken
3.1 bestaande data verzamelen
3.2 nieuwe, kwalitatieve data verzamelen
3.3 nieuwe, kwantitatieve data verzamelen
3.4 data systematisch opslaan
3.5 kwalitatieve data verwerken
3.6 kwantitatieve data (statistisch) verwerken

4. De student kan op verdiepend niveau op basis van gegevensverzameling en –analyse een zinvolle oplossing uitwerken voor de gestelde probleemsituatie
4.1 De student kan conclusies trekken t.a.v. zijn onderzoeksvragen
4.2 De student kan een oplossing aangeven voor de gestelde probleemsituatie en die in bepaalde omstandigheden ook zelf uitwerken en optimaliseren

5. De student kan op verdiepend niveau over zijn onderzoek rapporteren aan specialisten en leken en daarbij transparant zijn over de gebruikte onderzoeksmethoden
5.1 De student kan de doelgroep voor rapportage bepalen
5.2 De student kan helder en gestructureerd rapporteren, aangepast aan doel en doelgroep
5.3 De student kan effectief en respectvol overleggen met ‘critical friends’ en andere betrokkenen

6. De student kan op verdiepend niveau kritisch reflecteren over bronnen, het doorlopen proces, het uiteindelijk product en het eigen functioneren (IIC)
6.1 De student kan de noodzaak en meerwaarde van praktijkgericht onderzoek inzien
6.2 De student kan aan de hand van kwaliteitscriteria reflecteren op het onderzoeksproces en -product
6.3 De student kan de nodige discipline opbrengen om zich aan de tijdsplanning vast te houden
6.4 De student kan aangeven in welke mate de onderzoeksresultaten generaliseerbaar zijn
6.5 De student is er zich van bewust dat onderzoek gepaard gaat met (eigen) ethische principes

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

De studenten voeren kleinschalig kwalitatief onderzoek uit over een problematiek die leeft in het werkveld en/of aansluit bij onderzoek van de expertisecel PXL Social Work-Research.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak of op de momenten die via Blackboard worden meegedeeld).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarimondeling openboekexamen30,00De studenten dienen zich hierop schriftelijk voor te bereiden via het formuleren van aanbevelingen voor professionals/beleid en het kritisch reflecteren over het doorlopen onderzoeksproces. Ook deze voorbereiding wordt meegenomen in de evaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling openboekexamen30,00De studenten dienen zich hierop schriftelijk voor te bereiden via het formuleren van aanbevelingen voor professionals/beleid en het kritisch reflecteren over het doorlopen onderzoeksproces. Ook deze voorbereiding wordt meegenomen in de evaluatie.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
januarigroepsproject met individuele beoordeling60,00De verschillende groepsopdrachten worden door de lectoren beoordeeld. Op basis van peer-assessment, wordt deze groepsscore aangepast.
januariindividuele opdracht10,00De student wordt beoordeeld op de kwaliteit van zijn/haar gegevensverzameling.

Evaluatie: voorwaarden

Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 92SWA1020 Praktijkgericht onderzoek 2.