Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SWA1100 Mijn professionele identiteit 111790/1390/1920/1/21
Studiegids

91SWA1100 Mijn professionele identiteit 1

11790/1390/1920/1/21
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Professionele identiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt gebruik van een interne jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vanderstukken Ilse
Andere docenten: Pietras Rachelle, Verhulst Gwendolyn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Handboek
Statistiek. Samen leven en werken in cijfers.Verplicht€ 20,00
  • Auteur: I. Vanderstukken
  • Uitgever: de boeck
  • Editie: 2de editie 2015
  • ISBN-nr: 978-90-455-5497-6
  • Medium: Papier
  • Pagina's: 138
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleide kennisverwerving42,00 uren
Kennisoverdracht14,00 uren
Zelfstudie84,00 uren

Begincompetenties

De eindtermen van het secundair onderwijs.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS
De sociaal werker draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan

1. vanuit de definitie van het sociaal werk, de kerntaken (maatschappelijk werk/personeelswerken), de voorgeschiedenis, actuele behoeften en problemen van de doelgroep en hun bredere context beschrijven.
2. reflecteren over de verschillende waarden zoals zelfsturend, ondernemend, mensgericht, integer, reflectief, bezield.
3. reflecteren over de evolutie van thema's en kerntaken van het sociaal werk en dit koppelen aan het eigen referentiekader.


4. de verschillende levensdomeinen van de cliënt herkennen en ze verbinden met elkaar.
5. de actuele behoeften en problemen in de maatschappij d.m.v. statistisch materiaal kenschetsen en koppelen aan de levensdomeinen.
6. reflecteren over zichzelf met betrekking tot de behoeften en problemen binnen de diverse levensdomeinen en ontwikkelt op deze manier het zelfbewustzijn.
7. een zelfanalyse uitvoeren aan de hand van een kernkwadrant.
8. de eigen waarden en normen, persoonlijkheidskenmerken en socialisatie (wie ben ik?) benoemen en hierdoor oprecht en authentiek handelen.


9. de filosofische stromingen herkennen, toelichten en duiden.
10. relevante normatieve begrippen in de filosofische stromingen en in casussen herkennen en benoemen.
11. oprecht levensverhalen en tevredenheidsbelevingen verzamelen en vergelijken, heeft hierbij respect voor diversiteit en authenticiteit en oordeelt niet. 
12. de ethische en deontologische aspecten van het sociaal werk/personeelswerk in de casuïstiek herkennen.
13. de discretionaire ruimte definiëren vanuit een kritisch zelfbewustzijn.
14. het unieke van de mens benoemen. (IIC)
15. kan de mens in zijn totaliteit benaderen, waarbij gelijkwaardigheid en partnerschap zijn uitgangspunten zijn. (IIC)
16. het unieke van de mens herkennen en respecteert de verschillende culturen en godsdiensten en levensovertuigingen. (IIC)
17. kan de begrippen gelijkwaardigheid en partnerschap herkennen in het maatschappelijk engagement. (IIC)
18. kan het belang van waarden zoals (em)passie, ondernemend en innovatief, (inter)nationaal samenwerkend en multi-disciplinariteit (h)erkennen en stelt vragen in relatie tot het beroep en kan deze koppelen aan het eigen opgenomen takenpakket van maatschappelijk engagement.

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

Volgende thema's komen aan bod:

.         internationale definitie van sociaal werk, kernwaarden van het sociaal werk en de koppeling met de voorgeschiedenis;


·         visie en waarden binnen de opleiding;


·         de verschillende levensdomeinen (zowel de inhoudelijk reflectieve als statistisch reflectieve benadering voor maatschappelijk werk en personeelswerk);


·         reflectie volgens het UI-model van Korthagen;


·         socialisatie, zelfanalyse aan de hand van theoretische modellen en kernkwadranten; 


·         het begrip discretionaire ruimte toepassen op het sociaal werk (maatschappelijk werk en personeelswerk) en de filosofische stromingen;


·         het resultaat van een enquête (levensverhaal) en interview (tevredenheidsenquête) toetsen aan filosofische denkkaders;


·         De kernwaarden , X-factor en visie koppelen aan de behaalde resultaten in het maatschappelijk engagement.




In de loop van het academiejaar dienen studenten 45 u. maatschappelijk engagement (vrijwilligerswerk, internationalisering, departementale activiteiten, levenslang leren) te presteren. Informatie m.b.t. deze opdracht wordt beschikbaar gesteld in de Blackboardcursus 'Social Work: maatschappelijk engagement')



Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak of op de momenten die via Blackboard worden meegedeeld).

Een proefexamen is beschikbaar via het digitale leerplatform Blackboard.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen60,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie30,00Portfolio met presentatiemomenten gedurende semester 1 en 2 (cijfer in juni)
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie10,00'maatschappelijk engagement' tijdens sem 1 en 2 (detailplanning: zie Blackboard) (resultaat in semester 2)

Evaluatie: voorwaarden

1. Voor alle lessen en activiteiten geldt verplichte aanwezigheid. De aanwezigheid is een voorwaarde voor de deelname aan het examen eerste zittijd.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:
- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.
Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

2. De student die laattijdig inschrijft, wordt uiterlijk een week na de inschrijving in de les verwacht en legt bij zijn eerste les het bewijs van inschrijving voor aan de lector. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel kan tot einde van de derde week na de start van het opleidingsonderdeel.

3. De student bundelt in het portfolio de persoonlijke taken en testen en levert deze in volgens de deadlines, zoals gecommuniceerd via Blackboard.

4. Bij opdrachten gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

 

Evaluatie: gevolgen

1. Een student die ongewettigd afwezig is, wordt geweigerd in de daarop volgende lessen. Hij krijgt als evaluatie voor dit opleidingsonderdeel in eerste zittijd een '0'.

2. Indien het portfolio en de bijhorende opdrachten niet worden ingeleverd volgens de deadlines (zie Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel), resulteert dit in een '0' voor het portfolio.

3. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- Presentatie
  • W- Portfolio
  • W- Groepsopdracht
  • W- Klasgesprek
  • W- Discussie
  • W- Individuele opdracht
  • W- Werkcollege
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Veldwerk
    Extra informatie: Filosofische wandeling

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.