Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
91SMW3020 Integraal Sociaal Werk 2: interpretatie12489/1390/1920/1/22
Studiegids

91SMW3020 Integraal Sociaal Werk 2: interpretatie

12489/1390/1920/1/22
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • maatschappelijk werk
    Opleidingseenheid:
    • Integraal sociaal werk
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Broos Bart
Andere docenten: Dehasque Isolde, Reekmans Sarina, Renders Liza, Smolders Dennis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

De opdrachten, casuïstiek en bijkomende informatie (bijvoorbeeld uit de lezingen, actualiteit…), zullen worden aangeboden via Blackboard of tijdens de lessen. Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld te worden met eigen notities uit de les.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving37,00 uren
Kennisoverdracht33,00 uren
Zelfstudie105,00 uren

Begincompetenties

Eindtermen van het secundair onderwijs.

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Integraal sociaal werk 1: exploratie'.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker exploreert samen met de belanghebbende de persoonlijke draagkracht en (-last). Hij maakt hierbij het netwerk van de belanghebbende zichtbaar. ALG,BG,BS

Doelstellingen

De doelstelling van dit opleidingsonderdeel bestaat erin om studenten zo vlug mogelijk in contact te brengen met authentieke, geïntegreerde situaties. Deze integratie heeft betrekking op een opbouwende kennis over het werkveld en de handelende maatschappelijk assistent.

De studenten kunnen: 

1. op zelfstandige basis een casus/tekst exploreren en analyseren en hierbij de aangereikte theorie toepassen.

2. wetgeving consulteren en deze cliënt-/medewerkergericht toepassen.

3. een concrete problematiek verbinden aan een organisatie, instelling of dienst die gepaste hulp biedt.

4. de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van organisatie(s) formuleren.

5. krachten herkennen bij anderen.

6. op een zelfstandige basis de aangereikte informatie tijdens de activiteiten/gastcolleges verwerken en toepassen.

7. een ethisch en deontologisch kader hanteren.

8. in groepsverband werken.

9. een aantal werkinstrumenten van social casework verklaren en toepassen.

Leerinhouden

  • Deontologie
  • Psychologisch perspectief
  • Intersectoriale Toegangspoort (ITP)
  • Rechtspositie van minderjarigen in de jeugdhulp
  • Jeugddelinquentierecht
  • Leefloon

Begeleiding

De studenten kunnen voor de vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de betrokken lectoren en dit op afspraak (via mail).

Binnen het opleidingsonderdeel Integraal Sociaal Werk 2 werken we op geïntegreerde wijze met authentieke oefeningen/casussen. Het aanbrengen van de leerstof loopt parallel met het coaching traject waardoor theorie en praktijk sterk met elkaar verweven zijn om zo de integratie te bevorderen.

In het coaching traject gaan de coaches aan de slag met verschillende vormen van toepassingen, namelijk oefeningen, authentieke casussen, …

Bij de grote integrale casus zijn ook de lectoren beschikbaar voor de insteek vanuit hun expertise.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen80,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
junigroepsproject met individuele beoordeling20,00

Evaluatie: voorwaarden

1. De studenten dienen elke opdracht in te leveren volgens de richtlijnen en binnen de gestelde deadline (communicatie via BB).
2. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.
3. Er is verplichte aanwezigheid op de activiteit Meet and Greet on the field.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:

- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.

Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

Evaluatie: gevolgen

1. Opdrachten die niet binnen de gestelde deadline en conform de afspraken met de lector worden ingeleverd, resulteren in een 0 voor deze opdracht. Afwijking hierop is een attest van faciliteiten. Dit attest wordt opgesteld in samenspraak met de student en de studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingsshoofd. Mits toestemming van de coördinerend verantwoordelijke van het opleidingsonderdeel wordt een aangepaste datum van inlevering afgesproken met de student. Voor deze nieuwe datum gelden de evaluatiegevolgen zoals omschreven in de eerste zin van dit punt.

2. Deelname aan de activiteit Meet and Greet on the field is verplicht. Een ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor de deelopdracht(en) van het portfolio, die hieraan gekoppeld zijn.

3. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- Begeleidingssessie
  • W- Discussie
  • W- Gastcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Leergesprek
  • W- Klasgesprek
  • W- Casemethode
  • W- Werkcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Zelfstudie
  • O- Blended learning

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.