Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SWA1110 Sociaal-economisch perspectief12481/1390/1920/1/41
Studiegids

92SWA1110 Sociaal-economisch perspectief

12481/1390/1920/1/41
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Opleidingseenheid:
    • Organisatiegericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vermesen Eddy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • Cursus
  • Aanvullend studiemateriaal
  • Toepassingen
  • Proefexamens

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld te worden met notities uit de les.

Contacturen

Kennisoverdracht28,00 uren
Zelfstudie56,00 uren

Begincompetenties

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Economisch perspectief.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker heeft de reflex om de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen kritisch te benaderen en te duiden aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten. Hij neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. ALG,BG,BS

Doelstellingen

Prijsvorming op de arbeidsmarkt.

1. De student kan de factoren die een invloed hebben op de vraag naar arbeid weergeven en hun gevolgen t.a.v. de optimale arbeidsgrootte berekenen.
2. De student kan MO, MK, Ap, loonkost en elasticiteit berekenen.
3. De student kan de optimale arbeidsgrootte met berekening bepalen.
4. De student kan deduceren.
5. De student kan het aanbod van arbeid in het algemeen bespreken en de situatie in België (V/W) in het bijzonder.
6 De student kan het internationaal statistisch cijfermateriaal gebruiken, ontleden en interpreteren. De student kan hierbij verschillen en gelijkenissen tussen landen afleiden. (IIC)
7. De student kan het arbeidsaanbod van 1 individu verklaren.
8. De student kan de verschuivingen van het aanbod verklaren en berekenen.
9. De student kan de loonvorming op de arbeidsmarkt uitleggen, inschatten en berekenen.
10. De student kan de loonvorming op de arbeidsmarkt bij volkomen concurrentie bepalen.
11. De student kan een eenvoudige wiskundige vergelijking van 'vraag en aanbod' oplossen.
12. De student kan de wetten van vraag en aanbod toepassen.
13. De student kan loonvorming relateren met het arbeidsrecht en de gevolgen daarvan met berekeningen ondersteunen.

De werkloosheid

1. De student kan het werkloosheidspercentage berekenen.
2. De student kan toepassingen hierop oplossen.
3. De student kan de soorten werkloosheid herkennen en met voorbeelden illustreren.
4. De student kan relaties leggen tussen werkloosheid en structuur van de beroepsbevolking.
5. De student kan het cijfermateriaal verwerken en interpreteren (ook in een internationale context) (IIC).
6. De student kan de gevolgen van de werkloosheid uitleggen.
7. De student kan de gevolgen van de werkloosheid herkennen in en verduidelijken met concrete situaties.
8. De student kan de werkloosheidsval in al zijn facetten toelichten en deze met cijfermateriaal ondersteunen.
9. De student kan berekeningen maken en kan deze vergelijken.
10. De student kan mogelijke oplossingen kritisch bespreken.
11. De student kan de inhouden van dit hoofdstuk in verband brengen met de inhouden van het vorige hoofdstuk (prijsvorming op de markt).

Inkomensverdeling, -herverdeling en armoede.

1. De student kan de inkomensverdeling categoriseren.
2. De student kan inkomstensoorten herkennen.
3. De student kan de inkomensongelijkheid in België bespreken en kan deze vergelijken met andere landen. (IIC)
4. De student kan de internationaal vastgelegde OESO-schalen inzake inkomens toepassen. (IIC)
5. De student kan de Lorenzcurve en het ginicoëfficiënt interpreteren.
6. De student kan vergelijken met andere landen en de verschillen uitleggen. (IIC)
7. De student kan de herverdeling via belastingen en sociale uitkeringen rechtvaardigen a.d.h.v. cijfermateriaal.
8. De student kan het cijfermateriaal (internationaal) gebruiken, ontleden en interpreteren. (IIC)
9. De student kan het inkomen uit vermogen linken met inkomensongelijkheid.
10. De student kan het belastingsysteem op vermogens kritisch benaderen.
11. De student kan de moderne armoede situeren en België vergelijken met andere landen. (IIC)
12. De student kan inkomensverdeling, -herverdeling en armoede relateren met minimumlonen en uitkeringen.
13. De student kan het cijfermateriaal gebruiken, ontleden en interpreteren.

Sociale tewerkstelling en activering

1. De student kan het doel bepalen. De student kan de soorten werkvormen verwoorden en de kenmerken opnoemen.
2. De student kan de sociale tewerkstelling en activering linken met maatschappelijke veranderingen en het beleid van de overheid
3. De student kan de activeringsmaatregelen herkennen en kunnen uitleggen
4. De student kan de meerwaardeneconomie omschrijven en het doel en de werking ervan met voorbeelden kunnen illustreren.
5. De student kan relaties leggen met het doel van de sociale economie en taken van instellingen van de sociale kaart.

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

1. Prijsvorming op de arbeidsmarkt.

1.1 De vraag naar arbeid.
1.1.1. De optimale arbeidsgrootte.
1.1.2. Marginale kost, marginale opbrengst, Arbeidsproductiviteit, en de prijselasticiteit van de vraag.

1.2 Het aanbod van arbeid
1.2.1. Cijfergegevens
1.2.2. Relatie loon en vrije tijd
1.2.3. Afleiden van het aanbod

1.3 Loonvorming op de arbeidsmarkt bij volkomen concurrentie
1.3.1 Wetten van vraag en aanbod
1.3.2 Relatie met arbeidsrecht (gevolgen en beperkingen)

2. De werkloosheid

2.1 Het werkloosheidspercentage
2.2 Soorten werkloosheid
2.3 Relatie tussen werkloosheid en structuur van de beroepsbevolking.
2.4 De werkloosheidsval
2.4.1 Mogelijke oplossingen

3. Inkomensverdeling, herverdeling en armoede.

3.1 Inkomensverdeling: soorten
3.2 De inkomensongelijkheid
3.2.1 De Lorenzcurve en het ginicoëfficiënt
3.2.2 Vergelijking met andere landen.
3.3 Herverdeling via belastingen en sociale uitkeringen
3.4 Cijfermateriaal
3.5 Het inkomen uit vermogen kunnen linken met inkomensongelijkheid.
3.6 Moderne armoede in België en andere landen.
3.7 Relateren met minimumlonen en uitkeringen via cijfermateriaal

4. Sociale tewerkstelling en activering

4.1 Definitie, doel en criteria
4.2 Soorten werkvormen
4.3 Activeringsmaatregelen
4.4 De meerwaardeneconomie/lokale diensteneconomie

Begeleiding

- De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (op afspraak).
- Toepassingen op Blackboard.
- Proefexamen op Blackboard.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen90,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen90,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie10,00Verplichte deelname en verslag in kader van 'de dag van sociale economie'

Evaluatie: voorwaarden

1. Deelname aan 'de dag van de sociale economie' is verplicht.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:
- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.

Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

2. De student dient opdrachten tijdig in te leveren volgens de richtlijnen en binnen de gestelde deadline zoals gecommuniceerd via Blackboard.

3. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

1. Een student die onwettig afwezig is op 'de dag van de sociale economie' krijgt een 0 voor het evaluatieonderdeel 'permanente evaluatie'. Indien de afwezigheid is gewettigd, wordt een vervangopdracht voorzien.

2. Indien een opdracht niet volgens de richtlijnen wordt ingediend, resulteert dit in een 0 op de betreffende opdracht.

3. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Bedrijfsbezoek/werkplekbezoek
  • W- Gastcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.