Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
83TRM1080 Destinations 513313/1394/1920/1/74
Studiegids

83TRM1080 Destinations 5

13313/1394/1920/1/74
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag vervangen worden door een ANDER opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Docenten: Vos Katleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiematerialen (presentaties, weblinks, films, teksten,...) en informatie over studiematerialen worden aangeboden op Blackboard.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving4,00 uren
Kennisoverdracht52,00 uren
Zelfstudie112,00 uren

Begincompetenties

De student behaalde de eindcompetenties voor Destinations 1 t/m 4

Je dient geslaagd te zijn voor alle olods van trajectschijf 1.

Eindcompetenties

The tourism and leisure product designer and developer ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional kan de complexe en snel evoluerende toeristisch-recreatieve wereld op de voet volgen.ALG,BG,BS
The travel consultant ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional kan een toeristisch-recreatief product verkopen.ALG,BG,BS
The Communicator and Teamplayer ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional kan teamgericht en loyaal samenwerken in een internationale, interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving.ALG,BG,BS
Professional identity ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional kan de actuele gebeurtenissen, ontwikkelingen en maatschappelijke trends wereldwijd volgen.ALG,BG,BS
De beginnende professional kan vanuit ethische, deontologische en duurzaamheidsprincipes reflecteren en handelen.ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan de componenten van toeristische bestemmingen (wereldwijd) en de dynamieken tussen deze componenten bespreken en situeren in tijd en ruimte. Verder kan hij/zij conclusies trekken over de toeristische aantrekkelijkheid van bestemmingen (wereldwijd). 

De student kan eveneens vertrekkend van een toeristische vraag/thema een bestemming selecteren, beschrijven en beargumenteren om op te nemen bij de ontwikkeling van een toeristisch product. 

Leerinhouden

In dit opleidingsonderdeel worden bestemmingen (wereldwijd: buiten Europa) geanalyseerd qua toeristische vraag en toeristisch aanbod (toeristische attractiefactoren). Eveneens wordt de toeristische organisatie van de bestemmingen beknopt besproken.

Per bestemming worden de toeristische componenten besproken (toeristische vraag, toeristisch aanbod: fysische en cultuurhistorische attractiefactoren, infrastructuur, mobiliteit, gastvrijheid, evenementen, mix van activiteiten, recreatiemogelijkheden, maatschappelijke verbanden) en de onderlinge dynamiek tussen deze factoren.

Begeleiding

Studenten krijgen feedback over hun vorderingen doorheen het hele semester, in het bijzonder na het inleveren van opdrachten.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodegroepsopdracht met groepsbeoordeling10,00
Buiten de examenperiodeindividuele opdracht10,00
Buiten de examenperiodeintegrale kennistoets10,00
januarischriftelijk geslotenboekexamen70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

De student moet elke opdracht die in het opleidingsonderdeel Destinations 5 aan bod komt, uitvoeren en/of afleveren tegen de via het leerplatform meegedeelde datum en volgens de richtlijnen die via het leerplatform worden meegedeeld, om in aanmerking te komen voor een beoordeling.

De student dient elke afwezigheid tijdens PE-momenten te wettigen.

De student houdt zich strikt aan de regels m.b.t. het auteursrecht (plagiaat)

Evaluatie: gevolgen

Indien de student de opdracht niet uitvoert / aflevert tegen de via het leerplatform meegedeelde datum en volgens de richtlijnen die via het leerplatform worden meegedeeld komt hij/zij niet in aanmerking voor een beoordeling hiervoor en krijgt hij/zij een 0 op deze opdracht.

Indien een student ongewettigd afwezig is tijdens een PE-moment, krijgt hij/zij een 0 voor deze PE. Indien een student gewettigd afwezig is tijdens een PE-moment, kan de student deze PE inhalen op een moment, bepaald door de lector.

Voor het examen gelden de bepalingen opgenomen in het OER.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Gastcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Presentatie
  • W- Excursie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.