Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
42EAI1120 Signaalanalyse13451/1379/1920/1/21
Studiegids

42EAI1120 Signaalanalyse

13451/1379/1920/1/21
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Gilissen Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Lespresentaties, cursusmateriaal, literatuur en andere info zijn beschikbaar op Blackboard.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Aanbevolen

Cursusmateriaal via presentatie beschikbaar op blackboard

Contacturen

Hoorcollege42,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Begincompetenties

De student beheerst de basisprincipes van de wiskunde.

Eindcompetenties

#Informeren ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De beginnende professional bepaalt in overleg met de opdrachtgever de vereisten van elektronische en ICT-systemen. Op basis daarvan verzamelt en interpreteert hij de noodzakelijke technische en wetenschappelijke informatie.ALG,BG,BS
De beginnende professional analyseert mogelijke oplossingsmodellen voor elektronische en ICT-systemen en maakt een onderbouwde keuze.ALG,BG,BS
De beginnende professional test elektronische en ICT-systemen, toetst ze aan de vooropgestelde vereisten en stuurt bij waar nodig.ALG,BG,BS
De beginnende professional werkt zelfstandig en/of in team opdrachten en projecten uit.ALG,BG,BS
De beginnende professional ontwerpt, ontwikkelt elektronische en ICT-systemen en stelt ze samen tot een werkend embedded-systeem.ALG,BG,BS

Doelstellingen

De student kan een analyse maken van een audiosignaal

De student kent de basisprincipes van sampling

De student kan een spectrumanalyse uitvoeren.

De student kan een FIR filter ontwerpen en toepassen

De student kan een IIR filter ontwerpen en toepassen

De student leert specifieke hard- en software gebruiken

Leerinhouden

- Introductie tot processoren met specifieke instructies specifiek voor DSP toepassingen

- Audio Signals
  Loudness
  pitch
  timbre
  octave
  sound quality vs Data Rate

- Introductie discrete tijdsignalen en systemen, convolutie en correlatie

- Sampling, Aliasing en Nyquist

- Z-transformatie

- Audio Codec (ADC/DAC)
Genereren van Sinus Signalen, inlezen van signalen en memory dumps van ARM processor op PC analyzeren

- DSP CMSIS bibliotheek functies

- Moving Average Filter

- Ontwerpen van een FIR Filter met de Window Method of Design

- FIR Filter toepassingen
Low Pass, Band Pass, Band Stop, High Pass en Notch

- Ontwerpen van een IIR filter met de Impuls invariant methode en de bilineaire transformatie methode

- IIR Filters
Low Pass, Band Pass, Band Stop, High Pass en Notch
IIR Filter architecturen
- FFT
Implementatie op ARM Processor
Equalizer

- Praktische cases

Begeleiding

Digitaal lesmateriaal, videomateriaal en oefenpakketten (op Blackboard).

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie50,00

Evaluatie: voorwaarden

Evaluatievoorwaarden tijdens de examenperiodes
De voorwaarden beschreven in het onderwijs- en examenreglement (OER) dienen te worden gevolgd om deel te nemen aan examen

Evaluatie: gevolgen

Evaluatiegevolgen tijdens de examenperiodes
Elke afwezigheid dient gewettigd te worden volgens artikel 27 van het onderwijs- en examenreglement (OER).

Onderwijsvormen

  • W- Werkcollege
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Zelfstudie
  • W- Practicum

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.