Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SMW3030 Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden 113603/1390/1920/1/68
Studiegids

92SMW3030 Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden 1

13603/1390/1920/1/68
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • maatschappelijk werk
    Opleidingseenheid:
    • Organisatiegericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Mangelschots Ingrid
Andere docenten: Mattheus Griet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Kwartaal 1

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Studiemateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Blackboard:

  • PowerPointpresentaties
  • oefeningen
  • casussen
  • verbetersleutels
  • (aanvullende) teksten
  • aanbevolen (vak)literatuur en/of boeken

Deze studiematerialen dienen noodzakelijkerwijze aangevuld met notities uit de les.



Het handboek gebruikt in trajectschijf 1 wordt ook gebruikt in dit opleidingsonderdeel:
- Vlaeminck H., Malfiet W., Saelens S., Social Casework in de 21e eeuw. Een praktisch handboek voor professioneel hulpverlenen, 2010, Kluwer.

Bookshop studiematerialen ( de vermelde prijzen zijn indicatief, prijzen cursusteksten beschikbaar op Blackboard)

Cursus
Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden 1Verplicht
  • Auteur: I. Mangelschots
  • Uitgever: PXL
  • ISBN-nr: 222-02-000-0344-3
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Pagina's: 100
  • Niet te koop via de verkoopdienst
Handboek
Oplossingsgericht behandelen en coachenVerplicht€ 17,50
  • Auteur: L. De Bruin
  • Uitgever: Hogrefe uitgevers
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-94-922-9714-3
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst

Contacturen

Begeleide kennisverwerving17,00 uren

Begincompetenties

- De student kan van een cursustekst een (schematische) samenvatting maken en is in staat om hoofd- en bijzaak uit het studiemateriaal te onderscheiden.
- De student toont interesse in de actualiteit en in thema's van het sociaal werk.
- De eindcompetenties verworven via de opleidingsonderdelen 'Sociaal methodisch werken: procesmodellen en werkinstrumenten' en 'Sociaal methodisch werken: social casework en human resources basics' (TS 1) vormen de basis voor dit opleidingsonderdeel. Tevens gelden de eindcompetenties verworven via het opleidingsonderdeel 'Gespreks- en rapportagetechnieken' als vertrekpunt.
- De student beschikt over inzichten van de professionele identiteit van een sociaal werker.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker heeft aandacht voor zelfzorg en versterkt zijn veerkracht. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
De sociaal werker is een netwerker en zet maximaal in op samenwerking met de belanghebbende en (multi-)disciplinaire partners. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker exploreert samen met de belanghebbende de persoonlijke draagkracht en (-last). Hij maakt hierbij het netwerk van de belanghebbende zichtbaar. ALG,BG,BS
De sociaal werker vertaalt samen met de belanghebbende diens (hulp- en/of zorg)vragen in doelstellingen en een begeleidingsproces. Hiervoor beroept de sociaal werker zich enerzijds op de informatie uit het voorafgaandelijk begeleidingsproces en anderzijds op zijn deskundigheid waaronder kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten. ALG,BG,BS
De sociaal werker begeleidt en ondersteunt tijdens het begeleidingsproces de belang-hebbende. Hij heeft hierbij oog voor het netwerk, verwijst door indien nodig en hanteert de relevante juridische kaders. ALG,BG,BS
De sociaal werker rondt het begeleidingsproces af met oog voor nazorg. ALG,BG,BS
Groep 3: Het maatschappelijk en internationaal netwerk ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker helpt de belanghebbende verbinden met een samenleving en omgekeerd. ALG,BG,BS
De sociaal werker zet o.m. via netwerkontwikkeling in op een duurzame en inclusieve samenleving met respect voor de ecologische grenzen. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker wendt zijn lifelong learning skills aan om zijn deskundigheid te versterken in en vanuit een (inter)nationale beroepscontext. ALG,BG,BS

Doelstellingen

- De student kan de aangeboden theorieën/kaders bespreken en kan deze inzetten bij analyses van casuïstiek om tot een methodische aanpak te komen (doelgericht, procesmatig en systematisch).
- De student kan de aangeboden methoden bespreken en linken aan de 4 lagen (visie, doel, relatie en technieken) en/of de 3 kenmerken (doel, proces en systematiek) van een methode.
- De student kan de (eerder) aangeboden methoden, theorieën en kaders vergelijken met elkaar, waarbij hij/zij de meerwaarde, de verschillen en de gelijkenissen kan bespreken.
- De student kan methodisch handelen, en dit op een integratieve en eclectisch wijze. Hij handelt hierbij vanuit een visie en doelgericht, treedt verbindend in relatie met de cliënt en/of zijn cliëntsysteem en hanteert diverse gesprekstechnieken en werkinstrumenten.

 - De student kan op basis van de eindcompetenties van het eerste jaar methodisch werken EDDA-interventies tijdens een hulpverleningsproces verklaren, herkennen en toepassen.

- De student kan op basis van de eindcompetenties van gespreks- en rapportagetechnieken van het eerste jaar diverse gesprekstechnieken herkennen en hanteren in gesprekken, alsook schriftelijk rapportage technieken hanteren.
- De student kan eerder verworven en nieuwe (gespreks)technieken toepassen tijdens oefengesprekken en kan deze inzetten om een professionele relatie aan te gaan.
- De student kan werkinstrumenten en gesprekstechnieken hanteren (indien nodig op een creatieve manier) om een professionele relatie aan te gaan en om aan te sluiten bij de cIiënt. (IIC)
De student kan het gehanteerde vakjargon verklaren en gebruiken op maat van de cliënt / werknemer. (IIC)
De student kan het belang van ‘taal’ en het invoegen/aansluiten met taal als bindmiddel van methodisch werken toelichten, illustreren aan de hand van voorbeelden en inzetten tijdens gesprekken. (IIC)
De student kan betekenisgeving bevragen in een gesprek en op zoek gaan naar mogelijke motieven en verwachtingen van de diverse betrokkenen. (IIC)
De student kan een gesprek voeren met een cliënt/werknemer om vragen en verwachtingen te verkennen, met bijzondere aandacht voor het in kaart brengen en bevragen van het systeem, vanuit een krachtengericht perspectief. De student kan in dialoog treden met een cliënt/werknemer waarbij de (hulp)vraag integraal geëxploreerd wordt, hypotheses respectvol getoetst worden en diagnoses geformuleerd worden in functie van veranderingsgericht werken om finaal te komen tot duidelijk omschreven (hulpverlenings)doelen.
De student kan in dialoog met de cliënt/werknemer de verantwoordelijkheid laten waar ze hoort (empowerment/emancipatorisch handelen).
De student kan binnen het methodisch handelen steeds de juist professionele rol opnemen ten aanzien van de doelgroep. Bij het opnemen van deze rol handelt hij vanuit een kritische houding, gaat steeds in dialoog met de doelgroep, toont echtheid en veroordeelt niet, is oprecht en authentiek en zorgt ervoor dat hij steeds versterkend en verbindend werkt.(IIC)

De student kan zich in zijn denken en handelen laten leiden door de kernwaarden en basisattituden van een sociaal werker.

De student heeft zicht op (eigen) vooroordelen en kan professioneel hanteren bij het methodisch handelen. (IIC)
De student kan reflecteren en leren over het eigen professioneel handelen tijdens werkzittingen (oefengesprekken, rollenspelen, inleefoefeningen, reflectie als leermoment …).
De student volgt actuele ontwikkelingen binnen het sociaal werk en kan zelfstandig (aangeboden) vakliteratuur verwerken.

(IIC : internationaal en intercultureel competentiekader)

Leerinhouden

De leerinhouden van 'Sociaal methodisch werken: verdiepen en verbreden 1' bestaan uit: 

- Herhaling en integratie leerstof eerste trajectschijf Sociaal Methodisch Werken en gespreks- en rapportagetechnieken.
- Algemeen systeemtheoretische benadering in het sociaal werk: de visie, de doelstellingen, de relatie en de technieken.
- Communicatietheorie: de visie, de doelstellingen, de relatie en de technieken.
- Oplossingsgerichte benadering in het sociaal werk: de visie, de doelstellingen, de relatie en de technieken.
In dit opleidingsonderdeel worden er keuzemodules aangeboden. Studenten kiezen 1 module (uit een aanbod van 5 methodische kaders) en kunnen op deze manier eigen accenten leggen in hun leertraject. De verschillende modules worden via Blackboard gecommuniceerd.

Begeleiding

De student kan voor vakspecifieke studiebegeleiding terecht bij de lector (na iedere les of na het maken van een afspraak).

Via het leerplatform Blackboard wordt volgende begeleiding aangeboden:
- Extra oefeningen met antwoordsleutel in kader van zelfstudie.

- Mogelijkheid voor digitale leeractiviteiten.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Kwartaal 1 - novembermondeling geslotenboekexamen40,00Toepassing van de geziene methodieken en kaders en gesprekstechnische interventies.
Kwartaal 1 - novemberschriftelijk geslotenboekexamen60,00Theorie over de methodische kaders.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling geslotenboekexamen40,00Toepassing van de geziene methodieken en kaders en gesprekstechnische interventies.
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen60,00Theorie over de methodische kaders.

Evaluatie: voorwaarden

1. Aanwezig zijn tijdens de werkzittingen.

Er worden maximaal 1 ongewettigde afwezigheid getolereerd. Een student dient elke andere afwezigheid te wettigen.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:
- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.

Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

2. De student die laattijdig inschrijft, wordt uiterlijk een week na de inschrijving in de les verwacht en legt bij zijn eerste les het bewijs van inschrijving voor aan de lector. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel kan tot einde van derde week na start van het opleidingsonderdeel.

3.  Bij opdrachten gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel. Voor de examens worden er geen minpunten voor taal gehanteerd.


Evaluatie: gevolgen

1. Een student die het aantal toegestane ongewettigde afwezigheden voor de werkzittingen overschrijdt, krijgt als evaluatie voor het mondeling gedeelte van het examen in eerste zittijd een 0.

2. De student moet op beide keuzemodules samen een minimumscore van 7/20 behalen. Indien deze minimumscore niet behaald wordt, is de maximaal te behalen score voor het volledige opleidingsonderdeel 8/20.

3. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Practicum
  • W- Spelvormen
  • W- Casemethode
  • W- Zelfstudie
  • W- Leergesprek
  • W- Werkcollege

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.