Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SPW3040 Sociaal methodisch werken: de werknemer in ontwikkeling13611/1390/1920/1/49
Studiegids

92SPW3040 Sociaal methodisch werken: de werknemer in ontwikkeling

13611/1390/1920/1/49
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • personeelswerk
    Opleidingseenheid:
    • Organisatiegericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Vandersmissen Johan
Andere docenten: Sandeman Kenneth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

- De cursustekst, powerpointpresentaties en opdrachten worden ter beschikking gesteld via blackboard

- De studenten dienen dit aan te vullen met eigen notities.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving28,00 uren
Kennisoverdracht14,00 uren
Zelfstudie98,00 uren

Begincompetenties

De eindcompetenties van de opleidingsonderdelen 'ISW 1: Exploratie HR', 'ISW 2: interpretatie HR', 'Gespreks- en rapportagetechnieken' en 'Sociaal methodisch werken: Verdiepen en verbreden' vormen een goede basis voor dit opleidingsonderdeel.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker stuurt zijn handelen in een superdiverse samenleving steeds en onvoorwaardelijk vanuit de universele mensenrechten, waarbij hij sociale rechtvaardigheid nastreeft. ALG,BG,BS
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker legt authentieke contacten in diverse professionele contexten. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
De sociaal werker hanteert verbale en non-verbale communicatie- en interactievormen aangepast aan de context. ALG,BG,BS
De sociaal werker wendt de professionele relatie aan als basis voor het sociaal-agogisch werken waarbij hij o.a. blijk geeft van empathisch vermogen, authenticiteit, openheid en onvoorwaardelijke aanvaarding van de persoon met het oog op o.a. zijn veerkracht en talentontwikkeling. ALG,BG,BS
De sociaal werker is een netwerker en zet maximaal in op samenwerking met de belanghebbende en (multi-)disciplinaire partners. ALG,BG,BS
Groep 2: Het sociaal-methodisch proces ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker exploreert en expliciteert samen met de belanghebbende de (hulp)vraag, de verwachtingen en de wensen. ALG,BG,BS
De sociaal werker vertaalt samen met de belanghebbende diens (hulp- en/of zorg)vragen in doelstellingen en een begeleidingsproces. Hiervoor beroept de sociaal werker zich enerzijds op de informatie uit het voorafgaandelijk begeleidingsproces en anderzijds op zijn deskundigheid waaronder kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten. ALG,BG,BS
De sociaal werker begeleidt en ondersteunt tijdens het begeleidingsproces de belang-hebbende. Hij heeft hierbij oog voor het netwerk, verwijst door indien nodig en hanteert de relevante juridische kaders. ALG,BG,BS
De sociaal werker rondt het begeleidingsproces af met oog voor nazorg. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker is een teamplayer binnen zijn organisatie, waar hij op constructief-kritische wijze meedenkt over en meewerkt aan het organisatiebeleid. ALG,BG,BS

Doelstellingen

- De student respecteert tijdens de in-, door-, en uitstroom van werknemers de universele mensenrechten.

- De student kan ethisch handelen en past de juiste deontologische regels toe bij de begeleiding van werknemers tijdens hun in-, door-, en uitstroom in de organisatie.

- De student kan kritisch reflecteren op zijn eigen handelen bij de begeleiding van werknemers.

- De student is in staat om bij gesprekken en de begeleiding van werknemers op een eerlijke en open wijze authentiek contact leggen en onderhouden met werknemers.

- De student is in staat om tijdens gesprekken met werknemers goed te luisteren om op deze wijze de werkelijke problemen, vragen of wensen van werknemers te achterhalen

- De student kan een werving- en selectieprocedure uitwerken en uitvoeren in functie van een bepaalde vacature.

- De student kan een onthaalprocedure uitwerken om werknemers te onthalen in de organisatie.

- De student kan de nodige stappen uitwerken en toepassen om werknemers te begeleiden tijdens hun doorstroom in de organisatie.

- De student kan een proces uitwerken en toepassen om de uitstroom van werknemers te begeleiden.

- De student kan door gebruik te maken van verschillende methodieken en vanuit verschillende visies personeelsgesprekken voeren.

- De student kan tijdens de begeleiding van werknemers  rekening houden met culturele en etnische verschillen (IIC)

- De student kan intercultureel communiceren. Bij het oefenen in gesprekken demonstreert de student een onbevangen, respectvolle en open houding, toont betrokkenheid en erkent de inzet van de gesprekspartner binnen het communicatieproces. (IIC)



IIC = Interculturele en internationale competenties

Leerinhouden

In dit opleidingsonderdeel komen verschillende methoden aan bod om werknemers aan te werven en te begeleiden tijdens hun door- en uitstroom in de organisatie. Volgende HR-processen komen hierbij onder andere aan bod:

- Rekrutering en selectie

- Onthaal

- Development and performance

- Absenteïsme

- Coaching

- Ontslag

- ...

Van deze topics worden telkens volgende aspecten behandeld:

- Het theoretisch kader

- Gehanteerde methodieken en visies

- Training van gesprekken

Begeleiding

- Naast de begeleiding tijdens de contacturen kunnen studenten steeds op afspraak vakspecifieke studiebegeleiding bekomen.

- Bij sommige gespreksvoeringen worden studenten begeleid door een externe specialist uit het werkveld.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junimondeling geslotenboekexamen100,00Tijdens dit examen komen zowel de gesprekstechnieken als het theoretische gedeelte aan bod.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septmondeling geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

1. Er wordt geen ongewettigde afwezigheid getolereerd tijdens de trainingssessies. Voor de theorielessen wordt maximaal 1 ongewettigde afwezigheid getolereerd. Een student dient elke afwezigheid te wettigen.

Een afwezigheid is gewettigd indien de officiële richtlijnen met betrekking tot het melden van een afwezigheid gevolgd worden, beschreven in de 'Handleiding Afwezigheden studenten MIJN PXL dept SWA 2019-2020.' (zie Blackboard).

Binnen het departement Social Work worden enkel de hierna opgesomde situaties als gewettigd afwezig erkend:
- Een doktersattest uitgeschreven op de eerste dag van de afwezigheid. Ingeval dit niet mogelijk is, dan wordt een medisch attest, uitgeschreven op de dag volgend op de eerst dag van afwezigheid, uitzonderlijk aanvaard mits de student een bewijsstuk, uitgeschreven door de (huis)arts, kan voorleggen dat hij gebruik geeft gemaakt van de eerstvolgende beschikbare afspraak.
- Een attest van faciliteiten. De student meldt zijn afwezigheid binnen de 5 kalenderdagen (inclusief de 1ste dag van afwezigheid) via Mijn PXL en verwijst naar het faciliteitenattest. Indien de afwezigheid van de student altijd gewettigd is, wordt de lector hiervan op de hoogte gesteld door de studentenondersteuner in het begin van het academiejaar of zo snel als mogelijk. Attesten van faciliteiten worden opgesteld in samenspraak met de student en studentenondersteuner en goedgekeurd door het opleidingshoofd.
- Een overlijdensbericht voor een overlijden tot in de 2e graad.
- Een ongeval dat met officiële documenten kan worden gestaafd.

Alle andere afwezigheden worden niet erkend als gewettigd afwezig.

Wie toch meent dat hij een andere geldige reden kan aanvoeren voor een mogelijke afwezigheid moet hiervoor eerst via mail contact opnemen met het opleidingshoofd. Zij beslist over de mogelijke geldigheid.

De student brengt tevens de lector op de hoogte van zijn gewettigde afwezigheid.

2. Bij opdrachten en examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

1. Een student die het toegestane aantal ongewettigde afwezigheden overschrijdt, krijgt een 0 voor de eerste zittijd.

2. Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- Begeleidingssessie
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Werkcollege
  • W- Simulatie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.