Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
92SPW3050 Organisatiepsychologie13612/1390/1920/1/83
Studiegids

92SPW3050 Organisatiepsychologie

13612/1390/1920/1/83
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • personeelswerk
    Opleidingseenheid:
    • Organisatiegericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • mag enkel vervangen worden door een IDENTIEK opleidingsonderdeel aan een andere (buitenlandse) instelling.
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Theoretisch
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Philippeth Mindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Op blackboard zullen PowerPointpresentaties en extra literatuur worden geplaatst.

Contacturen

Begeleide kennisverwerving28,00 uren
Kennisoverdracht14,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Begincompetenties

Er wordt een basiskennis van het opleidingsonderdeel 'Psychologisch perspectief 1' aangeraden inzake vakjargon, analyseren van het menselijk gedrag en denken vanuit een psychologisch kader.

Eindcompetenties

Groep 1: De basishouding van de sociaal werker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker handelt bewust vanuit ethische en deontologische keuzes. ALG,BG,BS
De sociaal werker reflecteert over het eigen functioneren. ALG,BG,BS
De sociaal werker verwerft en analyseert in dialoog informatie en interpreteert en verwerkt deze kritisch vanuit eigen kennis en expertise. ALG,BG,BS
Groep 4: Het professioneel werken en ontwikkelen ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De sociaal werker is een teamplayer binnen zijn organisatie, waar hij op constructief-kritische wijze meedenkt over en meewerkt aan het organisatiebeleid. ALG,BG,BS

Doelstellingen

- Student kan het domein van de organisatiepsychologie afbakenen binnen de psychologie en het studiedomein bespreken aan de hand van voorbeelden binnen het personeelswerk.
- Student kan de verschillende thema's uit de organisatiepsychologie theoretisch diepgaand toelichten en dit tevens illustreren aan de hand van concrete voorbeelden uit het (werkveld van het) personeelswerk.
- Student kan de wisselwerking tussen de verschillende thema's uit de organisatiepsychologie aantonen.
- Student ziet de samenhang tussen de verschillende niveaus van de actoren binnen de organisatiepsychologie en kan deze aantonen.
- Studenten kan de capita selecta uit de arbeidspsychologie bespreken en linken aan de huidige maatschappelijke problemen en aan de ontwikkelindspsychologie van de volwassene en van de laatvolwassene.
- Student kan het studiedomein van de ontwikkelingspsychologie situeren binnen de psychologie.
- Student kan de relevantie van de ontwikkelingspsychologie linken aan enerzijds het werkveld van het personeelswerk, en anderzijds aan de rol van de personeelswerker.

Leerinhouden

A) Organisatiepsychologie
1. Inleiding en situering van de organisatiepsychologie


2. thema's uit de organisatiepsychologie
2.1 groepen in organisaties
2.2 groepsvorming en groepsontwikkeling
2.3 functionele rollen in groepen en gedragsvormen
2.4 groepseffectiviteit
2.5 besluitvorming in groepen
2.6 leiderschap
2.7 conflicten in groepen
2.8 groepsdynamica
2.9 observatiemodellen


3. psychologische analyse van een organisatie
3.1 organisatiestructuur
3.2 organisatiecultuur


4. capita selecta uit de arbeidspsychologie

B) Ontwikkelingspsychologie
1. Inleiding
- situering van de ontwikkelingspsychologie binnen de psychologie
- studiedomein van de ontwikkelingspsychologie, link naar het personeelswerk


2. de ontwikkeling van de volwassene
2.1 de subfasen de van de ontwikkeling van de volwassenheid
2.2 ontwikkelingscrisissen en -opdrachten op werkvlak, vertaald naar het personeelswerk
2.3 de pensioenleeftijd: bekeken vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief


3. de ontwikkeling van de laatvolwassene
3.1 de actieve senior : SWOT-analyse
3.2 Waarde en plaats van de actieve senior op de arbeidsmarkt?


C) Werkzittingen
Tijdens de werkzittingen zal de theorie nog concreter toegepast worden in de praktijk aan de hand van vraagstukken en opdrachten. Daarnaast dienen deze vragen en opdrachten tevens ter uitdieping van de leerstof.

Begeleiding

- vragen kunnen per mail worden gesteld

- studenten kunnen in groep vragen bundelen en via mail studiebegeleiding aanvragen aan de lector

- extra oefeningen worden op blackboard geplaatst 

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
junischriftelijk geslotenboekexamen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk geslotenboekexamen100,00

Evaluatie: voorwaarden

Bij examens gelden de taalrichtlijnen en taalnormen zoals meegedeeld in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Evaluatie: gevolgen

Indien niet voldaan is aan de taalrichtlijnen en taalnormen, resulteert dit in minpunten, zoals weergegeven in het desbetreffende document in de Blackboardcursus van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsvormen

  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Interactie-/responsiecollege
  • W- Groepsopdracht
  • W- Klasgesprek
  • W- Leergesprek
  • W- Onderwijsleergesprek
  • W- Werkcollege
  • W- Zelfstudie

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.