Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 24 - 3500 Hasselt
www.pxl.be
info@pxl.be
83COM1070 Digital Strategies17817/1917/2223/1/95
Studiegids

83COM1070 Digital Strategies

17817/1917/2223/1/95
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Professionele bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 14.11.2022 (PXL S1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Dit opleidingsonderdeel
  • maakt geen gebruik van een jury.
Aard: Gemengd (theorie & praktijk)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Coomans Willy, Van de Weyer Herve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Covid-19

De werk- en evaluatievormen beschreven in deze studiegids kunnen zowel online als on campus georganiseerd worden. De concrete richtlijnen hieromtrent worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld. Indien de overheid omwille van Covid-19 nieuwe beveiligingsmaatregelen oplegt en de bepalingen zoals in de originele ECTS-fiche beschreven niet kunnen worden gevolgd, kan de opleiding in samenspraak met de studentencommissie voor de oorspronkelijk voorziene werk- en evaluatievormen alternatieven uitwerken. Deze alternatieven worden in de studieleidraad op Blackboard meegedeeld.

Studiemateriaal niet in de bookshop te koop: Verplicht

Materiaal ter beschikking via elektronische leeromgeving. Waaronder de cursus Digitale Strategieën (in pdf en word).

Contacturen

Hoorcollege21,00 uren
Practicum21,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Begincompetenties

Eindcompetenties van

  • Copywriting
  • Off- en Online Reclame
  • Overheidscommunicatie
  • Public Relations
  • Talent @ Work PR
  • Talent @ Work CC.

Je dient geslaagd te zijn voor alle olods van trajectschijf 1.

 

Eindcompetenties

Strateeg ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan het belang van maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen inschatten en deontologisch verantwoord handelen. ALG,BG,BS
Netwerker ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan meewerken aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht en hierover rapporteren aan vakgenoten en leken. ALG,BG,BS
Coach ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan de persoonlijke leerbehoeften analyseren en deze reflectie vertalen in initiatieven om zich te professionaliseren op het terrein van het snel evoluerende communicatielandschap. Nieuwe trends inzake communicatiemanagement op de voet volgen. ALG,BG,BS
Content Creator ALG,BG,BS
OmschrijvingCategorie
De student kan communicatieprojecten efficiënt en effectief zelfstandig organiseren. Externe toeleveranciers en medewerkers briefen en aansturen. Communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair opvolgen. ALG,BG,BS
De student kan informatieve en persuasieve boodschappen creëren voor zowel interne als externe communicatiemedia. ALG,BG,BS

Doelstellingen

Je bent in staat bestaande digitale strategieën (via sociale media, internetplatformen, app's,...) in te schatten en zelf een volwaardige onlinecampagne te realiseren. Zo kan je sociale media integreren in een onlinemarketingstrategie, een website-architectuur uitdokteren, efficiënte content schrijven, interactieve tools voorstellen, banners ontwerpen, de onderdelen van een adwordcampagne begrijpen en pro forma uitwerken, enz.

Je snapt het belang van e-mailmarketing en nieuwsbrieven in een professionele communicatie.

Je bent klaar om de verschuivingen in de wereld van de communicatie van massamedia naar one-to-one te volgen en er een speler in te worden.

Je bent in staat de rol van conversation manager en content management goed in te schatten. Web 2.0, 3.0 & beyond zijn je gekend.

De privacyproblematiek heb je doorgrond.

De stand van zaken van mobile marketing is gekend.

Het belang van de opbouw van websites en het doorgronden van SEO is duidelijk.

 

Leerinhouden

  • Nieuwe bedrijfsmodellen door disruptie.
  • Web 2.0; 3.0; ... Big Data. The cloud.
  • Social media en reputatiemanagement. Good practices. Do's and dont's.
  • Onlinegedrag. Privacy en deontologie. Nieuwe digitale kloof.
  • Onlinereclame.
  • Adwords. SEO en intro Google Analytics.
  • Social media en virtual world.
  • Websites: good practices. Navigatiestructuur. Do's and don'ts. Anysurfer toegankelijke websites.
  • Mobile marketing.
  • E-mailmarketing. Affiliate marketing.
  • Blogs. Vlogs. Bedrijfsblogs. Online public relations. Wiki's.
  • Geïntegreerde campagnes.
  • Domotica.
  • Opdrachten.

Begeleiding

Feedback bij opdrachten.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenperiodepermanente evaluatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
aug/septschriftelijk openboekexamen met laptop (met internettoegang)100,00

Evaluatie: voorwaarden

Tijdens het academiejaar worden begeleidingssessies voorzien. De student neemt verplicht deel aan deze begeleidingssessies. Elke afwezigheid moet hij wettigen door middel van een doktersattest.

Evaluatie: gevolgen

Studenten die niet hebben deelgenomen aan de begeleidingssessies, krijgen geen eindcijfer.

Onderwijsvormen

  • O- Blended learning
  • W- (Activerend) Hoorcollege
  • W- Individuele opdracht
  • W- Gastcollege
  • W- Groepsopdracht

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1130 Copywriting 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1140 Reclame EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1150 Public Relations EN geslaagd of gedelibereerd voor 82COM1160 Overheidscommunicatie EN (geslaagd of gedelibereerd voor 82CCO3010 Talent @ Work CC OF geslaagd of gedelibereerd voor 82PRV3010 Talent @ Work PR).